Vés al contingut

Atenció Infermera a la Família i a la Comunitat

Titulació

Infermeria

Assignatura

Atenció Infermera a la Família i a la Comunitat

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàLourdes Albiac Suñer
Marta Terricabras Currius
G12, presencial, matícatalàMaria Aurèlia Sanchez Ortega
Lourdes Albiac Suñer
Marta Terricabras Currius
Xavier Fernàndez Sala
G13, presencial, matícatalàMaria Aurèlia Sanchez Ortega
Lourdes Albiac Suñer
Xavier Fernàndez Sala

Professorat col·laborador

  • Meltem Yildirim
  • Elisenda Jaumira Areñas
  • Ismael Charles Vila
  • Núria Gorchs Font
  • Laia Nadeu Nadal
  • Maria Gloria Castello Gil
  • Meritxell Valero Pirla

Objectius

L'assignatura Atenció infermera a la Família i a la Comunitat és una assignatura semestral obligatòria, de 6 crèdits, que s'imparteix al 2n curs del grau en Infermeria, el segon semestre.

S'organitza en activitats a l'aula i treball autònom, i s'hi treballa tant de forma individual com en grup.

L'objectiu general d'aquesta assignatura és:

  • Adquirir les competències necessàries per desenvolupar les funcions d'infermeria en l'àmbit de l'atenció primària de salut per poder atendre les persones, la família i la comunitat com a membre integrant d'un equip multidisciplinari de professionals de salut.

Objectius específics

El treball i desenvolupament de les competències citades ha de permetre que en finalitzar l'assignatura l'estudiant sigui capaç de:

  • Conèixer les característiques del rol de la infermera en l'àmbit de l'atenció primària de salut (APS) i en el treball en equip.
  • Elaborar plans de cures adaptats a les persones i a les famílies en les diferents etapes del procés de salut-malaltia, utilitzant els principis teòrics i metodològics de la infermeria i els programes específics.
  • Reconèixer la família com unitat principal de l'atenció infermera en l'APS.
  • Reflexionar sobre les actuacions infermeres que es planifiquen.
  • Saber valorar les persones i la família de forma integral.
  • Utilitzar els coneixements científics actualitzats.
  • Sintetitzar i comunicar de forma adequada oralment i per escrit.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix els diferents programes de salut i també les funcions i activitats dels equips d'atenció primària de salut (EAP) relacionades amb les necessitats de salut de les famílies i la comunitat.
  • RA2. Analitza el concepte actual de família, les seves necessitats de salut i les diferents polítiques socials i familiars.
  • RA3. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen, quan és necessari i pertinent, les reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la infermeria.
  • RA4. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • RA5. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària des d'una perspectiva de gènere.
  • RA6. Utilitza un llenguatge respectuós en la qüestió de gènere tant en les produccions orals com en les escrites o audiovisuals.

Competències

Generals

  • Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.

Específiques

  • Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de conductes preventives i terapèutiques.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

Mòdul 1. L'entorn de l'atenció primària de salut (APS) i l'atenció infermera

  1. Infermera familiar i comunitària. Equip d'atenció primària (EAP). Registres a l'APS
  2. Infermeria en l'APS. Atenció a la consulta
  3. Gestió de la demanda infermera

Mòdul 2. Promoció de la salut i activitats preventives en l'APS

  1. Conceptes generals de la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia. Vacunació en adults
  2. Prevenció i gestió del consum d'alcohol i tabac
  3. Promoció de l'exercici físic. Repòs i son
  4. Prevenció de les malalties de transmissió sexual (MTS) i vacunes en la persona adulta

Mòdul 3. Atenció infermera a les persones amb malalties cròniques en l'APS. Programes

  1. Obesitat i dislipèmies
  2. Hipertensió arterial
  3. Malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC)
  4. Diabetis mellitus
  5. Malalties osteoarticulars

Mòdul 4. Atenció a la família

  1. Atenció infermera a la família i al cuidador
  2. Atenció infermera al domicili

Mòdul 5. Atenció a la comunitat

  1. Atenció infermera a la comunitat

Seminaris

  • Procès d'atenció d'infermeria (PAI)
  • Mobilització i transferència de l'usuari enllitat
  • Pràctica reflexiva II
  • Balanç de líquids (cas 2)

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Dues proves de síntesi individuals: 50 % de la nota final de l'assignatura (recuperables)
  • Lliurament d'activitats individuals i en grup, llista d'assistència a les activitats a l'aula: 35 % (no recuperables)
  • Participació en els seminaris d'assistència obligatòria: 15 % (no recuperable)

La qualificació final de l'assignatura s'estableix a partir de la mitjana ponderada dels conceptes anteriors. L'assignatura se supera si s'obté una nota igual o superior a 5 sobre 10, amb la condició que en cadascuna de les proves de síntesi individuals s'ha d'obtenir una nota mínima de 5 sobre 10. En cas de no arribar a aquesta puntuació, l'estudiant es pot presentar al període d'avaluació complementària.

Període complementari

Es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les activitats que no hagi superat satisfactòriament durant el període ordinari. En aquest segon període l'avaluació no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura i, en qualsevol cas, aquest procés s'ha de desenvolupar de forma coherent amb el procés d'avaluació continuada establert en l'assignatura. Per tant, no es poden modificar les activitats que en el pla docent s'han definit com a no recuperables.

La qualificació final de l'assignatura s'estableix a partir de la mitjana ponderada dels conceptes anteriors. L'assignatura se supera si s'obté una nota igual o superior a 5 sobre 10, amb la condició que en les proves de síntesi individuals s'ha d'obtenir una nota mínima de 5 sobre 10. Si en les proves de síntesi s'obté una qualificació inferior a 5, l'assignatura queda suspesa.

Important

  • Tot el que es disposa en aquesta guia docent, s'especifica i desenvolupa de forma més concreta en el document d'organització de l'assignatura penjat a l'aula virtual de l'assignatura.
  • El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels estudiants de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors, Internet o companys de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.

Metodologia

Activitats presencials

  • Resolució d'exercicis i casos, debats/xerrades. Les sessions de classe es dediquen al treball pràctic dels continguts i a la resolució de dubtes dels diferents mòduls. També s'hi expliquen les activitats que han de desenvolupar els estudiants en el treball autònom.
  • Activitats dirigides en grups reduïts: exercicis d'aplicació que es resolen a l'aula amb la supervisió del professor
  • Tutories de seguiment de grups
  • Seminaris pràctics d'assistència obligatòria

Activitats autònomes (150 hores segons pla d'estudis)

  • Treball del temari de l'assignatura en fulls d'activitats que cal resoldre de forma individual: realització d'activitats dirigides a partir de lectura d'articles originals, resolució d'exercicis i casos, i cerca bibliogràfica
  • Preparació de les proves d'avaluació
  • Treball cooperatiu en grup

Els materials d'estudi, les activitats i les guies de treball estan a disposició dels estudiants a l'aula virtual de l'assignatura.

A l'inici del curs es facilita un pla de treball que permet a l'estudiant planificar l'estudi de l'assignatura, en el que es concreta un calendari amb els continguts que cal treballar en cadascuna de les sessions, així com les tasques a realitzar i les dates de lliurament d'aquestes tasques.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Bibliografia

Bàsica

  • ICS/Gencat (2013). Guies de pràctica clínica i material docent: Diabetis, obesitat.. Recuperat de http://ics.gencat.cat/ca/assistencia/coneixement-assistencial/guies-de-practica-clinica/
  • Martín-Zurro, Amando; Jodar Solà, Gloria (2018). Atención familiar y salud comunitaria: Conceptos y materiales para docentes y estudiantes (2 ed.). Elsevier.
  • Martínez Riera, J.R., Del Pino Casado, R. (2006). Enfermeria en atención primaria: Cuidados avanzados. DAE.
  • Martínez Riera, JR.; Del Pino Casado, R. (2013). Manual practico de enfermeria comunitaria. Elsevier.
  • VVAA (2011). Manual de enfermería familiar y comunitaria. CTO Medicina.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte