Vés al contingut

Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic III

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic III

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàXavier Valeri Juncà
Jose Ramon Rodriguez Cros
Meritxell Parareda Ventura
Pere Solé Puso
G15, presencial, tardaespanyolXavier Valeri Juncà
Cynthia Vanesa del Valle Rojas
Josep Ortiz Jurado
Pere Solé Puso
G16, presencial, tardaespanyolXavier Valeri Juncà
Jose Ramon Rodriguez Cros
Josep Ortiz Jurado
Pere Solé Puso

Professorat col·laborador

  • Ramon Jolis Prat
  • Josep Arimany González

Objectius

Aquesta assignatura pertany a la matèria de Valoració i Intervenció en les Alteracions del Sistema Musculoesquelètic. Mitjançant aquesta assignatura es pretén introduir l'estudiant en el coneixement, el diagnòstic funcional i el tractament de fisioteràpia adreçat a les malalties i alteracions més prevalents en l'àmbit de la traumatologia, la reumatologia i la ortopèdia.

Els objectius principals van adreçats a permetre a l'alumne saber fer la valoració i el tractament del pacient, des de la perspectiva de la fisioteràpia, en les diferents patologies de l'aparell locomotor i identificar el tractament de fisioteràpia més adequat en les diferents etapes de la malaltia o l'alteració funcional del pacient.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Identifica i registra els canvis fisiològics i estructurals que es donen en un pacient amb malalties d'origen traumàtic i reumàtic.
  • RA2. Localitza i valora les estructures anatòmiques i les relaciona amb les alteracions funcionals del sistema musculoesquelètic a traves de les diferents maniobres d'observació, palpació i mesura segons criteris de validació.
  • RA3. Elabora el diagnòstic de fisioteràpia a partir de les alteracions estructurals, funcionals d'activitat i participació segons les normes reconegudes internacionalment i dissenya objectius terapèutics basats en criteris d'especificitat de valoració de realització i limitació en el temps.
  • RA4. Identifica, descriu i aplica els diferents tipus d'exercici terapèutic i aplica els diferents procediments en relació amb la indicació clínica i els objectius establerts.
  • RA5. Confecciona i argumenta un programa d'intervenció bàsica a través del raonament clínic en fisioteràpia.
  • RA6. Selecciona, argumenta i aplica els mètodes i tècniques de fisioteràpia amb criteris d'efectivitat, evidència i rellevància clínica, per a la prevenció i tractament de les alteracions del sistema musculoesquelètic.
  • RA7. Mostra habilitats per a la reflexió critica en els processos vinculats a la teràpia manual i l'exercici terapèutic.

Competències

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
  • Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
  • Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
  • Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
  • Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
  • Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.

Continguts

Bloc teòric

  1. Generalitats de la fisioteràpia del sistema musculoesquelètic i conceptes de l'exercici terapèutic i la seva aplicabilitat en les diferents fases del procés de rehabilitació
  2. Patologies del sistema musculoesquelètic de les extremitats superiors (ES). Exploració, valoració i plantajament de l'ES. Tractament de fisioteràpia aplicat a les lesions traumàtiques i reumatològiques de l'ES. Exercici terapèutic en la recuperació de les lesions d'ES.
  3. Patologies del sistema musculoesquelètic de les extremitats inferiors (EI).  Exploració, valoració i plantajament de l'EI. Tractament de fisioteràpia aplicat a les lesions traumàtiques i reumatològiques de l'EI. Exercici terapèutic en la recuparació de les lesions d'EI.
  4. Patologies medicoquirúrgiques de reumatologia.
  5. Diagnòstic per la imatge: ecografia i radiologia.

Bloc pràctic

  1. Valoració i diagnòstic funcional de les patologies del sistema musculoesquelètic
  2. Objectius terapèutics i tractaments més indicats en les seves diferents fases de recuperació de les patologies del sistema musculoesquelètic
  3. Seguiment del pacient traumàtic i reumàtic i actuació del fisioterapeuta en les diferents fases evolutives utilitzant l'exercici terapèutic més indicat
  4. Sistemes de contenció i immobilització de les extremitats superiors i inferiors
  5. Resolució i simulació de casos clínics

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica de graus de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període i que siguin recuperables.

Període ordinari

L'avaluació es duu a terme a través d'un procés d'avaluació continuada que contempla els indicadors següents:

  • Dues proves escrites dels continguts teòrics que poden ser exàmens de tipus test o preguntes de respostes curtes. Equivalen a un 25 % de la nota final. Les notes de les dues proves teòriques fan mitjana entre elles, sempre i quan les quals, siguin igual o superiors a 4,5. La part teòrica queda superada si la mitjana dels dos parcials és igual o superior a 5. Si se suspèn alguna de les dues proves, totes dues o la mitja d'ambdues no arriba un mínim de 5, s'ha de recuperar durant el període complementari.
  • Raonament crític d'un article científic en anglès. Equival al 5 % de la nota final i no és recuperable.
  • Preparació i simulació d'un cas clínic d'ES i preparació i simulació d'un cas clínic d'EI durant les classes pràctiques. Equival al 10 % de la nota final i no és recuperable.
  • Examen pràctic del contingut explicat en les sessions pràctiques de FITRO. Equival al 25 % de la nota final i és recuperable durant període complementari.
  • Seguiment del treball dut a terme en les sessions pràctiques d'embenats funcionals. Avaluació continuada que equival al 30 % de la nota final i no és recuperable durant període complementari.
  • Assistència i participació a les sessions pràctiques. Assistència obligatòria a un mínim del 80 % de les sessions. Equival al 5 % de la nota final. No és recuperable.

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. És imprescindible superar el contingut teòric per poder aprovar l'assignatura.

Les notes de les parts no recuperables ponderen encara que no estiguin aprovades.

Si no es compleix un mínim del 80 % d'assistència a les sessions pràctiques, l'avaluació pràctica es considera no superada i, per tant, l'assignatura queda suspesa.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi alguna de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot superar més del 50 % de la nota de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, no s'alteraran les activitats ni les ponderacions de l'avaluació. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè són penalitzats a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Vic, constitueixen faltes greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors/es, Internet o companys/es de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

El model d'ensenyament-aprenentatge és presencial. Les classes de contingut teòric es fan amb tot el grup, mentre que en les classes de contingut pràctic el grup es divideix en subgrups de nombre més reduït per poder fer les pràctiques als laboratoris.

Aquestes sessions de pràctiques de laboratori serveixen per adquirir les habilitats i destreses necessàries per aplicar els diversos tractaments del sistema musculoesquelètic.

Es treballa la preparació i simulació de casos clínics basats en l'evidència i també treballs de la lectura i raonament d'articles científics relacionats amb la matèria impartida.

Sessions de tutoria individual o en grup, presencial o en línia.

Sessions de treball autònom individual o grupal.

Bibliografia

Bàsica

  • Atkinson, K., Coutts, F., Hassenkamp, A. (2007). Fisioterapia en ortopedia: Un enfoque basado en la resolución de problemas (2 ed.). Elsevier.
  • Brotzman, S. B., Wilk, K. E. (2005). Rehabilitación ortopédica clínica (2 ed.). Elsevier.
  • Carrie, M., Hall, Lori Thein, B. (2006). Ejercicio terapéutico: Recuperación funcional. Paidotribo.
  • Kisner, Carolyn (2005). Ejercicio terapútico: Fundamentos y técnicas (5 ed.). Paidotribo.
  • Seco Calvo, J. (2017). Afecciones medicoquirúrgicas para fisioterapeutas (sistema músculosquelético-III). Panamericana.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte