Vés al contingut

Podologia

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Podologia

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G10, presencial, matí i tardaespanyolEric Salvador Mena

Objectius

Aquesta assignatura pertany a la matèria d'Estratègies d'Intervenció en Fisioteràpia i té com a objectius principals:

  • Capacitar l'alumne per fer una exploració i diagnosi de la patologia del peu.
  • Conèixer les principals patologies del peu i els seus tractaments.
  • Capacitar l'alumne per relacionar el peu amb altres estructures del cos i la seva patologia.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix l'anatomia i la biomecànica del peu.
  • RA2. Identifica les alteracions del sistema musculoesquelètic que són susceptibles de derivació a un servei de podologia.
  • RA3. Reconeix els diferents tipus de tractament de les patologies del peu.
  • RA4. Coneix els diferents materials per la confecció d'ortesis i pròtesis del peu.

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
  • Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
  • Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
  • Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
  • Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
  • Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
  • Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per transferir el coneixement a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.

Continguts

  1. Anatomia i biomecànica del peu i del turmell
    1. Funció
    2. Ossos del peu
    3. Biomecànica articular del peu
  2. Musculatura i parts toves
  3. La volta plantar i les seves alteracions
    1. La volta plantar
    2. Peu neutre, pla i cavus
    3. Peu valg i peu var
  4. Mètodes d'exploració del peu
    1. Valoració antopomètrica: angle de l'arc longitudinal, drop test, test de Jack, test de Hintermann...
    2. Mètodes d'obtenció de la petjada i la seva valoració
    3. Mètodes d'anàlisi de la marxa i la seva valoració
    4. Valoració del calçat
  5. Peu infantil i malformacions congènites
    1. Desenvolupament del peu en les diferents edats infantils i ossificació
    2. Desenvolupament infantil de la marxa i desenvolupament patològic
    3. Recomanacions del calçat infantil
    4. Malformacions congènites: peu bot, talus, metatarsus adductus
  6. Alteracions digitals i metatarsals
    1. Hallux abductus valgus, hallux lumitus, dits en urpa
    2. Metatarsàlgies
    3. Neuroma de Morton
  7. Afeccions del retropeu
    1. Fasciïtis plantari i esperó del calcani
    2. Tendinitis aquil·liana
    3. Malaltia de Sever
    4. Esquinç de turmell
    5. Síndrome del túnel del tars
  8. Principals patologies dermatològiques dels peus

Continguts pràctics

  • Pràctica 1: Palpació de les principals estructures dels peus
  • Pràctica 2: Balanç articular/muscular i asimetries de les extremitats inferiors
  • Pràctica 3: Mesures antropomètriques dels peus, FPI-6
  • Pràctica 4: Test de valoració del peu i anàlisis postural
  • Pràctica 5: Valoració de la postura i de la marxa
  • Pràctica 6: Casos clínics

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica de graus de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada d'aquelles tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • L'assistència i participació de les classes pràctiques: 10 % de la nota final. Per obtenir-lo és necessari que l'estudiant assisteixi a un mínim de 80 % de les classes pràctiques i hi participi activament. En cas contrari no superarà aquest bloc. Activitat no recuperable.
  • Memòria de pràctiques: 25 % de la nota final. S'avalua amb el lliurament, a final de semestre, de les fitxes d'activitats pràctiques proposades. Així mateix és necessària una assistència al 80 % de les classes pràctiques per poder fer el lliurament. Activitat no recuperable.
  • Treball en relació a un cas clínic: 25 % de la nota final. Els alumnes, en grups reduïts, fan una exposició en relació a un cas clínic. Activitat no recuperable.
  • Examen teòric: 40 % de la nota final. S'avaluen els coneixements teòrics mitjançant una prova escrita al final del semestre. Recuperable.

L'avaluació es continuada. Per superar l'assignatura és necessari obtenir una nota de mitja de 5/10 de totes les activitats proposades i aprovar cada bloc per separat. No es considera aprovada l'assignatura si no s'han lliurat 80 % de les fitxes pràctiques i si no se supera l'examen teòric amb un mínim de 5/10.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. En aquest cas l'examen de contingut teòric (40 %).

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

Si algun alumne vol presentar-se per pujar:

a. Ha d'anunciar-ho amb suficient antelació.

b. La nota que es comptabilitza és la del període complementari, encara que aquesta sigui inferior a la inicial.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels i de les estudiants de la Universitat de Vic, constitueixen faltes greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors/es, Internet o companys/es de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

 

Metodologia

  • Sessions teòriques amb el grup classe en les quals s'exposen els continguts teòrics de cada bloc.
  • Classes amb grups reduïts en les quals es desenvolupen els procediments pràctics de cada bloc de forma individualitzada.
  • Treball autònom a casa sobre un tema proposat i exposició oral.
  • Casos mitjançat el mètode d'aprenentatge basat en la resolució de problemes.

Bibliografia

Bàsica

  • Drake, R.L., Richard, L., Vogl, W., Mitchell, A. M. W., Gray, H. (2015). Anatomía para estudiantes (3 ed.). Elsevier.
  • Rueda Sánchez, M. (2004). Podología: los desequilibrios del pie. Paidotribo.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte