Vés al contingut

Health Management

Titulació

Medicina

Assignatura

Health Management

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

5,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G55, online, tardaanglèsAntonio Iruela López

Objectius

En el desenvolupament de la tasca professional com a metges i metgesses, el coneixement de la gestió ha esdevingut necessari per entendre i avançar en el dia a dia dels professionals del sector. Entenem la gestió de la salut (health management) com una característica fonamental del professionalisme mèdic, un dels eixos de la nostra Facultat. La majoria dels nostres estudiants seran clínics de diferents especialitats que atendran persones tant en el sistema públic de salut com en la pràctica privada. Amb independència de la especialitat i de l'àmbit de l'assistència, no es pot entendre que l'assistència sigui excel·lent si no incorpora una dimensió gestora. La nostra visió és que les habilitats de gestió clínica siguin, per tant, una competència nuclear dels futurs metges i que incloguin, entre altres, la comunicació, el lideratge i el treball en equip. La pràctica mèdica d'excel·lència comporta l'aplicació de les millors evidències científiques en benefici dels nostres pacients amb la incorporació de la repercussió econòmica de les nostres actuacions i, per tant, la consciència que la despesa de salut ha de ser sostenible per a la societat. Per això el coneixement dels criteris de gestió que adoptaran els metges en les seves actuacions cal que estiguin presents en la formació i que es coneguin per tal que l'exercici professional sigui complet.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix els principals instruments de la gestió clínica.
  • Comprèn les aportacions principals de Michael Porter i el valor, Shannon Brownlee i el moviment right care, Donald Berwick i el triple aim (efectivitat, valor per al pacient i eficiència) i Richard Bohmer i com promoure canvis.
  • És capaç d'implicar-se més com a professional i replantejar competències. Coneix el seu paper clau per assolir el triple objectiu.
  • Reflexiona sobre la síndrome d'esgotament professional (burn-out) i valora l'autogestió com a possible sortida professional.
  • Identifica la importància d'implicar els pacients en la gestió dels seus processos clínics. Decisions compartides.
  • Pensa en les organitzacions sanitàries i la seva influència en la gestió clínica.
  • Analitza la importància de la cronicitat i de la integració de la salut i social.
  • Utilitza correctament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional en anglès.
  • Elabora informes i documents escrits (principalment tècnics) amb correcció ortogràfica i gramatical en anglès.
  • Utilitza el llenguatge audiovisual i els seus recursos diferents per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l'àmbit.
  • Recull i interpreta dades i informació sobre les quals pot basar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre qüestions de caràcter social, científic o ètic en l'àmbit de la medicina.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la medicina.

Competències

Generals

  • Conèixer les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Garantir el coneixement adequat de la llengua anglesa oral i escrita tenint en compte les especificitats del registre mèdic per poder-se comunicar amb eficàcia en la comunitat internacional científica i professional.
  • Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.

Específiques

  • Comprendre la importància dels principis mèdics per al benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oralment com per escrit, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i amb altres professionals.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, als mitjans de comunicació i a altres professionals.
  • Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
  • Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a una anàlisi posterior, tot preservant la confidencialitat de les dades.
  • Mostrar coneixements bàsics del Sistema Nacional de Salut i de la legislació sanitària.
  • Reconèixer els aspectes que determinen la salut de la població, tant genètics com els que depenen del sexe i estil de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, inclosos els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
  • Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles que exigeixen atenció immediata.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. El per què de la gestió de la salut al grau en Medicina
  2. Sistemes i models sanitaris
  3. Instruments previs a la gestió clínica
  4. Gestió clínica moderna
  5. L'univers del pacient
  6. L'univers dels professionals
  7. Pràctiques de valor i iniciatives de triple objectiu
  8. Influència de les organitzacions en la gestió clínica
  9. La cronicitat i la integració de serveis
  10. El model d'entitats de base associativa (EBA) d'autogestió professional en atenció primària de salut (APS)

Avaluació

L'avaluació d'aquesta assignatura s'adapta a l'enfocament pedagògic del grau, de manera que combina una avaluació més centrada en els coneixements i els continguts treballats i una altra que integra la valoració de les habilitats, aptituds i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

L'avaluació de l'assignatura es porta a terme de la manera següent:

Avaluació contínua

Es fa a partir dels instruments d'avaluació següents i en els percentatges indicats a continuació:

  • 50%: Descripció de les activitats desenvolupades durant l'assignatura: inclou la redacció de cinc informes breus (individuals) que donin resposta a problemes plantejats en l'assignatura. Cadascun d'aquests informes es pondera amb un 10 % de la nota final.

Avaluació final

  • 50%: Prova final: consisteix a fer una prova de 20 preguntes de resposta múltiple.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers o seminaris
  • Classes magistrals

Bibliografia

Bàsica

  • Del Llano JE, Ortún V, Raigada F (2014). Gestión clínica: Vías de avance. Ediciones Pirámide.
  • Laloux F (2017). Reinventar las organizaciones. Ed Arpa.
  • Montori V (2019). Por qué nos rebelamos. The patient revolution.
  • Varela, J (2019). 5 intensidades de provisión para 1 sanidad más valiosa. Gesclinvar Consulting GCV.
  • Wennberg JE (2010). Tracking Medicine. Oxford University Press.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte