Vés al contingut

Bioètica

Titulació

Medicina

Assignatura

Bioètica

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

6

Crèdits

5,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàIrene-Aida Cambra Badii

Professorat col·laborador

  • Bernabé Robles Del Olmo
  • Joel Piqué Buisan
  • Jordina Vivet Dodas
  • Juan Francisco Ortigosa Ruiz

Objectius

Aquesta assignatura se situa en el sisè curs dels estudis de Medicina de la UVic-UCC. Durant els cinc anys precedents, seguint la metodologia ACC del pla d'estudis, els alumnes han treballat conceptes relacionats amb la pràctica clínica de qualitat, el professionalisme en l'atenció clínica i la cura dels pacients. L'assignatura consta de dues parts: la bioètica i la medicina legal i forense. En la primera part es presenten els continguts essencials tant de la bioètica fonamental com de la bioètica clínica i la bioètica global. En la segona part s'estudia el marc legal principal i es revisen situacions de presa de decisions. Es dona molta importància al debat, entenent que els conflictes bioètics no es dirigeixen a pols oposats com la moral del bé i del mal.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix els fonaments legals de l'exercici de la professió mèdica.
  • Coneix el consentiment informat.
  • Mostra habilitats per a la confidencialitat.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig del dany físic i mental.
  • Valora les implicacions socials i legals de la mort.
  • Coneix i reconeix l'evolució normal del cadàver.
  • Coneix el diagnòstic postmortem.
  • Comprèn els fonaments de criminologia mèdica.
  • Redacta documents medicolegals.
  • Coneix els fonaments de l'ètica mèdica.
  • Comprèn la bioètica.
  • Identifica conflictes ètics.
  • Aplica adequadament els valors professionals d'excel·lència, altruisme, sentit del deure, responsabilitat, integritat i honestedat a l'exercici de la professió.
  • Mostra habilitats per donar males notícies.
  • Redacta històries, informes, instruccions i altres registres de manera comprensible per a pacients, familiars i altres professionals.
  • Reconeix la necessitat de mantenir la competència professional.
  • Aborda amb desimboltura la pràctica professional respectant l'autonomia del pacient, les seves creences i cultura.
  • Coneix la història de la salut i la malaltia.
  • Coneix l'existència i principis de les medicines alternatives.
  • Adquireix les habilitats per al desenvolupament de les tasques aplicades derivades de l'estada clínica.
  • Resol problemes i situacions pròpies de l'acompliment professional amb actituds emprenedores i innovadores.
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts.
  • Aplica procediments propis de la investigació científica en el desenvolupament de l'activitat formativa i professional.
  • Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la medicina.
  • Aplica els seus coneixements per a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.

Competències

Generals

  • Conèixer les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, que mostri escepticisme constructiu i orientat a la investigació.

Específiques

  • Comprendre la importància dels principis mèdics per al benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • Indicar la terapèutica més adequada per als processos aguts i crònics més prevalents i per als malalts en fase terminal.
  • Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a una anàlisi posterior, tot preservant la confidencialitat de les dades.
  • Mostrar coneixements bàsics del Sistema Nacional de Salut i de la legislació sanitària.
  • Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. La persona com a subjecte ètic: l'adquisició d'un sistema ètic propi i la consideració social dels valors
  2. Les bases de la bioètica: origen, concepte i principis
  3. El paper de l'ètica en les decisions de l'entorn sanitari
  4. Les situacions de conflicte de valors i principis ètics
  5. Metodologia de la presa de decisions
  6. Concepte de deontologia: els deures professionals i els codis deontològics
  7. El marc legal: Llei d'ordenació sanitària de Catalunya, Llei general de sanitat, Llei del medicament, Llei bàsica reguladora de l'autonomia del pacient, Llei d'investigació biomèdica, Declaracions de la UNESCO. Els principals drets en l'àmbit sanitari: drets dels pacients, dels professionals, objecció de consciència, les voluntats anticipades.
  8. Medicina legal i forense

Avaluació

L'estructura d'avaluació s'adapta a l'enfocament pedagògic, de manera que els exàmens convencionals de coneixements es combinen amb una valoració integral de l'adquisició de les habilitats i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

El criteri previ que tot alumne ha d'acomplir per accedir a ser avaluat és l'assistència a un mínim del 80 % de les sessions d'ACC.

Un cop assolit aquest percentatge, l'avaluació es desenvolupa aplicant el criteri general de la Facultat de Medicina, que es desglossa en els apartats d'avaluació següents:

  1. 40 %: Avaluació dels coneixements del conjunt de l'assignatura (PEM)
  2. 20 %: Avaluació dels coneixements aplicats (PORC)
  3. 25 %: Participació activa i treball col·laboratiu durant els casos clínics (ACC)
  4. 10 %: Participació activa als tallers
  5. 5 %: Assistència i participació activa a la simulació o visita programada.

Per superar l'assignatura cal aprovar per separat la mitjana ponderada dels apartats A + B (A compta un 66,6 % i B un 33,3 %) i que la nota global de l'assignatura (incloent els apartats C + D + E) sigui superior a 5. Només són recuperables els apartats A i B.

Metodologia

La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una visita o simulació clínica.

Bibliografia

Bàsica

  • Beauchamp, T.L., Childress, J.F. (1999). Principios de Ética Biomédica (4 ed.). Massons.
  • Callahan, D. (2017). Los Fines de la medicina. Recuperat de http://www.hospitalsantjoan.cat/wp-content/uploads/2018/09/fins_medicina.pdf
  • Gisbert Calabuig, J.A., Villanueva Cañadas, E. (2018). Medicina legal y toxicología (7 ed.). Elsevier.
  • Menéndez de Lucas, J. A. (2020). Manual de medicina legal y forense para estudiantes de medicina (2 ed.). Elsevier.
  • Pozón Ramos, S. (2018). Bioética : una reflexión necesaria para las decisiones que más importan. Plataforma Editorial.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte