Vés al contingut

Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació II. La Sang i el Sistema Limfàtic

Titulació

Medicina

Assignatura

Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació II. La Sang i el Sistema Limfàtic

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàMarta Parera Roig
G55, presencial, tardacatalàMarta Parera Roig

Professorat col·laborador

  • Albert Altés Hernandez
  • Christelle Ferrà Coll
  • Daniel Badia Jobal
  • Emilia Gabriela Sardo
  • Enriqueta Felip Font
  • Josep Maria Tabernero Caturla
  • Pere Barba Suñol
  • Lluís Rodríguez Fernández
  • Maria Jose Cortes Rodriguez
  • Xavier Gómez Batiste-Alentorn
  • Mariona Figols Gorina
  • Montserrat Domènech Santasusana
  • Cristina Motlló Borrella
  • Francesc Sant Masoliver

Objectius

L'assignatura Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació II. La Sang i el Sistema Limfàtic engloba continguts bàsics que pertanyen a dues especialitats mèdiques: l'oncologia i l'hematologia.

L'oncologia es una especialitat que s'ocupa del diagnòstic, tractament i atenció integral dels pacients que pateixen un càncer. Les malalties oncològiques són la segona causa de mort i conèixer-les ha de permetre als futurs graduats en Medicina tenir competència en el diagnòstic i l'atenció d'aquests malalts. De forma important, aproximadament el 30 % de les neoplàsies es podrien evitar i es rellevant conèixer tots el aspectes de prevenció.

L'hematologia s'encarrega del diagnòstic i tractament de les patologies benignes i malignes del sistema hematopoètic i hemostàtic. També juga un paper important en el diagnòstic de patologies pròpies d'altres sistemes gràcies a la seva presència en el laboratori diagnòstic. Finalment, s'encarrega de la transfusió d'hemoderivats, del trasplantament de progenitors hematopoètics i de les teràpies amb cèl·lules immunes modificades.

Els objectius de l'assignatura són:

  1. Adquirir coneixements sobre els mecanismes de carcinogènesi i progressió de les malalties tumorals.
  2. Adquirir coneixements sobre els signes i símptomes guia de les neoplàsies més freqüents.
  3. Adquirir coneixements sobre el diagnòstic, estadificació i orientació terapèutica de les neoplàsies més freqüents.
  4. Adquirir coneixements sobre quimioteràpia, teràpies dirigides i immunoteràpia i sobre les complicacions dels tractaments.
  5. Adquirir habilitats i competències en el maneig multidisciplinari de la malaltia i en l'atenció integral d'un pacient amb càncer.
  6. Adquirir nocions bàsiques sobre l'anatomia patològica dels limfomes.
  7. Adquirir coneixements sobre la fisiopatologia, diagnòstic i tractament de les principals patologies benignes i malignes del sistema hemopoètic, com son anèmies, aplàsia, leucèmies, limfomes, discràsies de cèl·lules plasmàtiques, síndromes linfo i mieloproliferatives, mielodisplàsies, PTI, PTT i SHU.
  8. Adquirir coneixements sobre les patologies hemorràgiques i trombòtiques, el seu diagnòstic i tractament.
  9. Adquirir coneixements sobre l'aplicació de tècniques d'imatge en hematologia.
  10. Adquirir coneixements farmacològics sobre els fàrmacs usats en anticoagulació i hematooncologia.
  11. Rebre nocions bàsiques sobre el tractament del pacient immunocompromès no HIV+.
  12. Comprendre les indicacions dels hemoderivats i els conceptes bàsics en teràpia transfusional.
  13. Adquirir coneixements bàsics sobre trasplantament de progenitors hematopoètics i teràpia amb cèl·lules immunes modificades.
  14. Ajudar en el diagnòstic de patologia no hematològica a través de l'hemograma i dels estudis de coagulació i de moll d'os.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies de la sang.
  • Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies del sistema immune.
  • Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Les interaccions i efectes adversos. La prescripció i farmacovigilància.
  • Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
  • Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els mateixos objectius i amb el temps de què disposa.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i la necessitat d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
  • Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  • Consideracions epidemiològiques
  • Factors de risc
  • Diagnòstic precoç
  • Càncer hereditari
  • Bases terapèutiques
  • Signes i símptomes dels processos neoplàsics més freqüents
  • Patrons de disseminació
  • Estudi d'extensió dels processos neoplàsics
  • Importància de l'estadificació
  • Tractament de les neoplàsies més freqüents
  • Conceptes d'eficàcia del tractament oncològic
  • Tractament de suport oncològic
  • Dolor oncològic
  • Urgències oncològiques
  • Anèmies carencials i associades a trastorns crònics
  • Anèmies hemolítiques
  • Síndromes mielodisplàsiques
  • Insuficiència medul·lar
  • Alteracions quantitatives dels leucòcits
  • Leucèmies agudes
  • Síndromes mieloproliferatives cròniques
  • Trasplantament de progenitors hematopoètics
  • Malaltia de Hodgkin
  • Limfomes no Hodgkin
  • Síndromes limfoproliferatives cròniques amb expressió leucèmica
  • Gammapaties monoclonals
  • Transfusió sanguínia
  • Diàtesi hemorràgica
  • Patologia de les plaquetes
  • Trastorns congènits de la coagulació

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura té lloc mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  1. 45 %: avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
  2. 20 %: avaluació dels coneixements aplicats
  3. 25 %: treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
  4. 10 %: participació activa en les activitats teoricopràctiques

Nota: per superar l'assignatura cal superar l'apartat A amb una nota igual o superior a 5,0.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers
  • Laboratoris d'habilitats
  • Simulacions
  • Classes magistrals online amb sessions de debat i discussió presencials

Bibliografia

Bàsica

  • De Vita V, Hellman S, Rosenberg SA. (2019). Cancer: Principles and Practice of Oncology (11 ed.). Lippincott Williams and Wilkins.
  • Farreras, V., Rozman, C., Cardellach López, F. (2016). Medicina Interna. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20151017483
  • Jameson, JL., Fauci, A.S., Kasper, D.L., Hauser, S.L., Longo, D.L., Loscalzo, J. (2018). Harrison's Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Medical.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte