Vés al contingut

Estructura i Funció del Cos Humà III

Titulació

Medicina

Assignatura

Estructura i Funció del Cos Humà III

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

15,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàElisabet Selga Coma
Ignasi Barba Vert
G16, presencial, tardacatalàElisabet Selga Coma
Ignasi Barba Vert

Professorat col·laborador

  • Belén Ramos Josemaría
  • Cristina Cruz Zambrano
  • Eulàlia Puigdecanet Riubugent
  • Alexandre Meri Vived
  • David Barneda Ciurana
  • Jose Manuel Martínez Pineda
  • Marta Camps Serra
  • Santiago Roura Ferrer
  • Francisco Maria Sanchez Martin
  • Laia Lladó Pelfort
  • Raül Guerrero López
  • Rosa Maria Gasa Arnaldich
  • Albert Gubern Burset
  • Elisabet Sarri Plans

Objectius

L'objectiu principal del primer curs del grau en Medicina de la UVic-UCC és aportar als estudiants una visió i una comprensió generals de l'estructura (macroscòpica i microscòpica) i del funcionament del cos humà. Aquest objectiu es desplega mitjançant tres assignatures impartides seqüencialment en les quals es transmeten, de manera integrada, els principals elements de l'anatomia, la fisiologia i la histologia de tots els òrgans i sistemes corporals. Aquesta transmissió es vehicula a través d'un seguit de casos paradigmàtics de la pràctica assistencial dels metges. Aquest enfocament docent permet que, ja des del primer curs, els continguts d'aquestes tres disciplines clàssiques mostrin un sentit clínic que faci palesa la seva utilitat i comenci a configurar un raonament de base clínica. En aquesta seqüència final de l'assignatura es treballen el sistema nerviós central, el sistema endocrí i el sistema genital.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix de forma bàsica la morfologia, estructura (macroscòpica i microscòpica) i funció del sistema reproductor, del sistema endocrí i del sistema nerviós central.
  • Comprèn els processos embriològics, organogènics, de creixement, maduració, adaptació a l'entorn i envelliment dels aparells i sistemes.
  • Reconeix amb mètodes macroscòpics, microscòpics i tècniques d'imatge la morfologia i estructura de teixit, òrgans i sistemes.
  • Porta a terme correctament proves funcionals, determina paràmetres vitals i sap interpretar-los.
  • Comprèn l'estructura i funció de les diferents membranes excitables.
  • Reconeix els mecanismes de neurotransmissió.
  • Comprèn els mecanismes de comunicació hormonal.
  • Coneix els mecanismes implicats en la producció de gàmetes i hormones sexuals i la fisiologia de l'acte sexual.
  • Coneix els mecanismes implicats en la implantació i primeres etapes del desenvolupament embrionari i placentari.
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts.
  • Se sap moure amb desimboltura en l'ús general de les TIC i especialment en els entorns tecnològics propis de l'àmbit professional.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la medicina.

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà a nivell molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes en les diferents etapes de la vida i en tots dos sexes.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Bases de l'organogènesi del sistema nerviós central, endocrí i reproductor
  2. Estructura i funció del sistema nerviós central
  3. Estructura i funció del sistema endocrí
  4. Estructura i funció del sistema reproductor
  5. Neurotransmissió
  6. Comunicació hormonal
  7. Teixits nerviós, glandular i reproductiu

Avaluació

L'estructura d'avaluació s'adapta a l'enfocament pedagògic, de manera que els exàmens convencionals de coneixements es combinen amb una valoració integral de l'adquisició de les habilitats i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

El criteri previ que ha d'acomplir qualsevol alumne per accedir a ser avaluat és l'assistència a almenys el 80 % de les sessions de casos clínics (ACC).

Un cop assolit aquest percentatge, per avaluar s'aplica el criteri general de la Facultat de Medicina, que es desglossa en els apartats d'avaluació següents:

  • 50 % d'avaluació global de coneixements
  • 5 % d'avaluació parcial de coneixements
  • 15 % d'avaluació de l'aprofitament de sessions de casos clínics (ACC)
  • 30 % d'avaluació de la participació activa

Per aprovar l'assignatura cal superar amb una nota igual o superior a 5 el conjunt de l'avaluació i és condició necessària superar amb una nota igual o superior a 5 l'avaluació global de coneixements.

Només és recuperable l'avaluació global de coneixements.

Metodologia

Els continguts de l'assignatura es despleguen a través d'un conjunt de casos clínics paradigmàtics de l'exercici de la medicina. Els estudiants treballen en aquests casos individualment o col·lectiva, fins que assoleixen els resultats d'aprenentatge planificats. Aquest assoliment s'aconsegueix gràcies a la complementació del cas clínic amb altres metodologies docents diverses, dissenyades per aportar els elements pedagògics de la manera més efectiva. Setmanalment els estudiants dediquen 6 hores al treball grupal dels casos, 8 hores a tallers i laboratoris, 8 hores a classes magistrals amb format tradicional, 3 hores a tutories i 6 a treball autònom.

Bibliografia

Bàsica

  • Drake, R., Vogl, A.W., Mitchell, A.W.M (2019). Gray's Anatomy for Students (4 ed.). Elsevier.
  • Geneser, F., Brüel, A. (2015). Histología (5 ed.). Editorial Médica Panamericana.
  • Hall, J. (2016). Guyton y Hall Tratado De Fisiología Médica (13 ed.). Elsevier.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte