Vés al contingut

Robòtica Mòbil

Titulació

Enginyeria Mecatrònica

Assignatura

Robòtica Mòbil

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàSergi De las Muelas Acosta

Objectius

L'objectiu de l'assignatura Robòtica Mòbil és que els alumnes coneguin els diferents components de software d'un sistema de navegació autònoma per a robots mòbils. La interacció d'aquests components entre ells i amb els elements de hardware del robot permetran aconseguir una aplicació de navegació autònoma.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix components i estructures, cinemàtica i dinàmica de robots mòbils, llenguatges de programació, sistemes de percepció i control, planificació de trajectòries i mapatge i aplicacions. (64)
  • Analitza, desenvolupa i resol sistemes de robotització. (65)
  • Planteja i resol problemes en equip i analitza els resultats críticament. (70, 72)
  • Exposa eficaçment de forma oral els resultats obtinguts en pràctiques i treballs. (73)
  • Utilitza els criteris de sostenibilitat i de respecte mediambiental en el disseny de les tecnologies de l'enginyeria. (77)

Competències

Generals

  • Combinar el coneixement científic amb les habilitats tècniques i els recursos tecnològics per resoldre les dificultats de la pràctica professional.

Específiques

  • Utilitzar eines de modelatge de sistemes dinàmics i tècniques de simulació. Comprendre i aplicar les propietats de sensors, actuadors i condicionadors de senyal, amb el propòsit d'aplicar la programació d'autòmats programables, de control numèric i de robots per desenvolupar sistemes robòtics complexos que millorin el procés i el producte final.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.

Continguts

  1. Actuació
    1. Locomoció i representació de robots
    2. Cinemàtica de robots i vehicles amb rodes
  2. Percepció
    1. Sensors i percepció per a la navegació autònoma
    2. Localització: estimació
    3. Localització: odometria i mapes
    4. Mapatge i localització simultània: SLAM
  3. Raonament
    1. Planificació local, global i simbòlica
  4. Casos d'ús, seguretat i ètica
  5. Programació de robots
    1. Sistema operatiu per a robots (ROS)
    2. Simulació amb ROS

Avaluació

  • Pràctiques obligatòries (60%)

  • Projecte final (40%)

Tant les pràctiques com el projecte final són de caràcter obligatori, això vol dir que per aprovar l'assignatura s'han de lliurar tots els treballs i obtenir una mitjana de 5 o superior.

En cas de no lliurar algun treball, es perdrà el dret a la recuperació de l'assignatura.

La recuperació consistirà en un examen que reemplaça la nota del projecte final.

Metodologia

  • Dues classes setmanals de dues hores
  • Aprenentatge autodidacta
  • Aprenentatge cooperatiu
  • Classe invertida
  • Els alumnes redacten informes tècnics amb la resolució dels exercicis.
  • Els alumnes presenten en públic un projecte desenvolupat en equips.
  • Els alumnes avaluen (parcialment) la presentació dels seus companys

Bibliografia

Bàsica

  • Thrun, S., Burgard, W., Fox, D. (2005). Probabilistic Robotics. The MIT Press.
  • Siegwart, R., Nourbakhsh, I. R., i Scaramuzza, D. (2011). Introduction to autonomous mobile robots (2 ed.). MIT press.
  • Simon, D. (2006). Optimal State Estimation. Wiley Interscience.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte