Vés al contingut

Psicologia de la Salut, Qualitat de Vida i Psicofarmacologia

Titulació

Psicologia

Assignatura

Psicologia de la Salut, Qualitat de Vida i Psicofarmacologia

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàMarta Casals Coll
Ana Cristina Martin Rodríguez

Objectius

La assignatura esta relacionada amb el mòdul Psicologia clínica i de la Salut, els objectius son:

Conèixer i aplicar el model biopsicosocial orientat a millorar la salut.

Aplicar les intervencions psicològiques en la prevenció i en la ajuda en el tractament de malalties mediques i addiccions.

Analitzar i entendre la qualitat de vida com un àmbit de intervenció en processos de gestió i millora de les intervencions terapèutiques.

Conèixer la avaluació i l'aplicació de les mesures de qualitat de vida en psicologia.

Comprendre las bases neurobiològiques dels diferents grups de psicofàrmacs i la seva aplicació clínica.

Resultats d'aprenentatge

Analitza les relacions que existeixen entre els processos psicosocials, els determinants procedents de l'estil de vida i la salut i la malaltia.

Identifica els diferents grups de psicofàrmacs utilitzats en els tractaments farmacològics dels trastorns psicopatològics més importants. 

Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts. 

Coneix els programes d'actuació professional psicològica als hospitals.

Mostra les competències generals necessàries per a l'exercici de la professió. 

Competències

Generals

  • Capacitat d'organització i planificació.
  • Capacitat de compromís ètic.
  • Capacitat de comunicació verbal (oral i escrita) en la pròpia llengua i en altres llengües, així com de comunicació no verbal i audiovisual.
  • Capacitat de gestionar la informació.
  • Capacitat de resolució de problemes i defensa d'arguments professionals.
  • Competència en el treball en equip i la col·laboració eficaç.

Específiques

  • Capacitat d'anàlisi de necessitats i demandes dels destinataris de la funció en diferents contextos.
  • Capacitat d'elecció de les estratègies i les tècniques d'intervenció psicològica adequades per assolir els objectius proposats.
  • Capacitat d'establir les fites de l'actuació psicològica en diferents contextos, proposant i negociant les fites amb els destinataris.
  • Capacitat de descriure i mesurar factors (personalitat, competència cognitiva i altres aptituds, actituds, etc.) i processos cognitius, emocionals, psicobiològics i comportamentals.
  • Capacitat de diagnosticar seguint els criteris propis de la professió i el context d'intervenció.
  • Capacitat de planificació de l'avaluació dels programes i les intervencions.
  • Capacitat per conèixer i ajustar-se a les obligacions deontològiques de la Psicologia.
  • Capacitat per definir els objectius i elaborar el pla de la intervenció en funció del propòsit de la mateixa (prevenció, tractament, assessorament, inserció, acompanyament, etc.).
  • Capacitat per proporcionar retroalimentació als destinataris de forma adequada i precisa.
  • Competència per a elaborar informes orals i escrits.
  • Competència per a utilitzar estratègies i mètodes d'intervenció directes sobre els destinataris: consell psicològic, teràpia, negociació, mediació, etc.
  • Competència per a utilitzar estratègies i mètodes d'intervenció indirectes sobre els destinataris: assessorament, formació de formadors, etc.
  • Competència per analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació.
  • Competència per contrastar i validar instruments, processos i serveis.
  • Competència per dominar estratègies i tècniques per involucrar en la intervenció als destinataris.
  • Competència per saber analitzar el context on es desenvolupen els comportaments individuals, els processos grupals i organitzacionals.
  • Competència per seleccionar i administrar els instruments, processos i serveis i capacitat per identificar les persones i grups interessats.

Transversals

  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.

Continguts

1-    Psicologia de la Salut. Bases conceptuals .Diferents teories dels models conceptuals contemporanis.

2-    Model Biopsicosocial. Pràctica professional.

3-    Programes de promoció de la salut i prevenció: Exercici físic, son, alimentació, estrès.

4-    Estratègies de afrontament i adaptació a la malaltia. Resistències al tractament.

5-    Problemes de salut aguts, crònics i terminals.

6-    Qualitat de vida relacionada amb la salut. Autonomia i dependència.

7-    Introducció històrica a la psicofarmacologia.

8-    Bases neurobiologies de la psicofarmacologia. Farmacocinètica i farmacodinàmica

9-    Fàrmacs psicòtrops i conducta.

10- Diferents grups de psicofàrmacs: Antidepressius , ansiolítics , antipsicòtics, eutimitzants , psicofarmacologia infantil. Orientació diagnostica i tractament.

11- Valoració conductual, diagnòstic i tractament de les addiccions a l'alcohol, opiacis , estimulants, drogues de síntesi i cànnabis.

Avaluació

L'assignatura s'avaluarà a partir dels següents instruments

    * Seguiment d'activitats: 20%

    * Treball en equip: 30%

    * Examen: 50%

Per a l'avaluació continuada es tindran en compte les activitats pràctiques que

es desenvoluparan a les classes mitjançant cassos clínics, intervencions...i

l'avaluació dels resultats es tindran en compte tant el treball en equip com

l'examen.

La nota final de l'assignatura serà la mitjana dels tres instruments d'avaluació

esmentats, tenint en compte els percentatges dalt expressats.

 

Metodologia

El desenvolupament de la assignatura es realitzarà en diverses sessions:

Sessions de classe

Sessions de treball dirigit

Sessions de tutoria individual

La assignatura s'enfoca des de una perspectiva de diagnòstic, planificació i intervenció mitjançant casos reals, l'aplicació pràctica, combinada amb els coneixements teòrics.

 

Bibliografia

Bàsica

  • Becoña,E. Cortes, M (2011). Manual de adicciones para psicólogos especialistas en psicología clínica en formación. Ed. Sociodrogalcohol.
  • Isaac Amigo (2020). Manual de psicología de la Salud (4 ed.). Ed. Piramide.
  • Ruiz Sanchez de Leon. Pedrero Perez (2014). Neuropsicología de la adicción. Ed. Panamericana.
  • Soler Insa, P. A., Gascón Barrachina (2012). Recomendaciones terapéuticas en los trastornos mentales: RTM-IV (4 ed.). CYESAN.
  • Stephen M. Stahl (2008). Psicofarmacología Esencial de Stahl (4 ed.). Aula Médica.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte