Vés al contingut

Comunicació de 360º i Innovació

Titulació

Màrqueting i Comunicació Empresarial

Assignatura

Comunicació de 360º i Innovació

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaespanyolZahaira F. González Romo

Objectius

És una veritat universalment reconeguda que la bona (o mala) fortuna d'una empresa depèn en gran mesura de la innovació. No obstant això, entre un 40 i un 90 % de les innovacions fracassen al mercat. En aquesta assignatura examinem l'adopció de la innovació al mercat, tenint la perspectiva de la «realitat objectiva» i la «realitat percebuda» de les persones que prenen decisions. A continuació, oferim alguns suggeriments per oferir innovacions amb més èxit al mercat.

Resultats d'aprenentatge

  • Entén l'aplicació de diverses tècniques creatives, així com de models d'innovació, gamificació per a la innovació i open innovation a través de casos reals.
  • Resol problemes i situacions pròpies de l'acompliment professional amb actituds emprenedores i innovadores.
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts.

Competències

Generals

  • Posseir capacitat per a la comunicació oral i escrita a les llengües pròpies de la comunitat.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació.
  • Tenir habilitat en l'ús de la informació: buscar, analitzar, seleccionar, organitzar i utilitzar la informació eficaçment.

Específiques

  • Ser capaç d'aplicar la teoria i els instruments d'investigació de mercats a la implementació d'estratègies empresarials.
  • Ser capaç de dissenyar i implementar plans integrals de màrqueting.
  • Tenir capacitat per analitzar i comprendre el funcionament del mercat i la seva influència a les activitats de l'empresa.
  • Tenir capacitat per aplicar els coneixements teòrics, les habilitats i els instruments de comunicació per establir una estratègia integral de comunicació de l'empresa o organització.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Definició del concepte de creativitat
    • Problemes per definir el concepte de creativitat
    • Origen i ús del terme
    • Connotacions més usuals
      1. Interpretació de caràcter magicoreligiosa
      2. Creativitat lligada a l'activitat productiva
    • Definicions sobre creativitat
    • Perspectiva multidisciplinària
    • Aportacions principals
    • Inici de les investigacions sobre creativitat
    • Quatre línies de recerca importants
      1. Estudi del subjecte creatiu
      2. Estudi del procés creatiu
      3. Estudi del producte creatiu
      4. Estudi de la situació creativa
  2. L'actitud creativa
  3. Aptituds intel·lectuals: Guilford
  4. Creativitat com a procés
  5. Fases del procés de creació
  6. Models clàssics del procés creatiu
  7. Models cognitius del procés creatiu
    • La creativitat entesa com una activitat cognitiva
  8. Investigacions de la creativitat com a producte
    • Criteris determinants de l'obra creativa
  9. El pensament creatiu
    • Processos del pensament creatiu
    • Barreres de la creativitat
    • Bloquejadors de la creativitat
    • Cervell i creativitat
    • Model del cervell dividit
    • El pensament divergent
    • El pensament convergent
    • Revelador del conscient mental triàdic
  10. Producte creatiu
  11. Aspectes clau en la creativitat
  12. Característiques de la persona creativa
    • La curiositat
    • El desafiament a allò establert
    • El descontentament constructiu
    • La confiança
    • L'habilitat de no prejudiciar ni criticar anticipadament
    • Paradoxa de la personalitat creativa
    • Creativitat en nens i adults
  13. Mesurar la creativitat
    • Flexibilitat
    • Originalitat
    • Elaboració
    • Sensibilitat
    • Redefinició
    • Abstracció
    • Síntesi
  14. Procés creatiu
    • Model creatiu de Jack Foster
    • Com ser creatius?
  15. Tècniques creatives
    • Brainstorming
    • Googlestorming
    • Qüestionament o llistat de preguntes
    • Mètode SCAMPER
    • Identificació o empatia
    • Estimulació aleatòria, lliure associació i connexions forçades
    • Llista d'atributs
    • Consultar desconeguts
    • Mapes mentals
    • Sis barrets per pensar
    • Tècniques de relaxament
    • Les set estratègies procreativitat
    • Inversió de suposicions
    • Reformulació
    • Anàlisi morfològica
    • Tècnica 635
    • Tècnica 4x4x4
    • Grups nominals o de discussió
    • Entrevista
    • Mètode Delphi o panell
    • Anticipació
    • Psicodrama o role-play
    • Ideogramació
    • Analogies
    • Biònica
    • La visualització
    • Aspectes PNI
    • Tècnica DAFO
    • Arbres de problemes / Diagrama de Ishikawa
    • Bombolles
  16. Adquisició de criteri creatiu en comunicació
  17. L'entorn creatiu
  18. Diferències entre innovació i creativitat
  19. Innovació: definició i conceptes afins
    • Objectius de la innovació
    • Tipus d'innovadors
    • Principis bàsics per a la innovació
    • Tipus d'innovació segons el grau de la innovació
      1. Innovació incremental
      2. Innovació radical o disruptiva
      3. Principis de la innovació disruptiva
      4. Reflexions sobre la disrupció
    • Innovació i disseny
  20. Requisits per tenir idees innovadores
    • Improvisació
    • Intuïció
    • Invenció
    • Talent
  21. Creativitat i innovació
  22. Com innovar
    • On aplicar la innovació en les empreses
    • Identificar necessitats no resoltes al mercat
    • Formació i informació constant
    • Dedicar temps a pensar
    • Proposar reptes
    • No donar res per fet
    • Promoure l'experimentació
    • Potenciar els equips de treball transversals
  23. Facilitadors per a la innovació a les empreses
    • La cultura de l'empresa
    • Processos interns
    • Revisió i implementació
    • Les mesures de desenvolupament
    • L'aprenentatge
    • Clients, competidors i proveïdors
    • Socis estratègics
    • Els inversors
    • Govern
  24. Innovació i xarxes socials
  25. Empreses innovadores
  26. Models d'innovació
  27. Innovació: Manual OSLO
    • Innovació en productes
    • Innovació en comercialització o màrqueting
    • Innovació de procés
    • Innovació en organització
  28. Per què innovar?
  29. Procés de planejament de la innovació
  30. Eines per al plantejament de la innovació
  31. Gamificació per a la innovació
    • I què és la gamificació?
    • Assoliments i recompenses
    • Progressió o avenç
    • Sistemes de puntuació
    • Sistemes de classificació
    • I on trobem aquest tipus de dinàmiques?
  32. Open innovation
    • Open innovation IN
    • Open innovation OUT
    • Toolkit per a la innovació
      • Etapa 1: Explora
        1. Defineix la teva estratègia
        2. Investiga les necessitats
      • Etapa 2: Extreu
        1. Descobreix idees
        2. Construeix prototips
      • Etapa 3: Explota
        1. Desenvolupa propostes
        2. Fes models de negoci

Avaluació

El procés d'avaluació consisteix a:

  • El desenvolupament de pràctiques durant la classe i fora (total de les pràctiques: 50 %)
  • L'aplicació del toolkit d'Open innovation al cas pràctic de desenvolupament d'una aplicació mòbil o una xarxa social innovadora (total: 50 %)

Cap pràctica no és recuperable.

En cas de suspendre la convocatòria ordinària s'han de lliurar totes les pràctiques fetes durant el curs.

El sistema d'avaluació s'aplica a qualsevol panorama possible davant del COVID: presencialitat, semiprescencialitat i virtualitat.

Metodologia

Al llarg del curs es fan servir diferents mètodes d'ensenyament per fomentar l'aprenentatge actiu.

Es combina l'ensenyament formal amb projectes, audiovisuals, jocs de rol, simulacions, històries de casos i gamificació.

Es duen a terme tasques específiques durant el curs que se sol·liciten als assistents. Aquestes tasques poden incloure escriure assaigs i informes, així com presentacions de projectes de grup.

En concret, el projecte d'aplicació del cas d'Open innovation es desenvolupa al final del curs.

En cas d'una situació d'emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà completament a la virtualitat i s'adequarà la metodologia a aquest nou context.

Bibliografia

Bàsica

  • Harvard Business Essentials (2004). Desarrollar la gestión de la creatividad y de la innovación. Ediciones Deusto.
  • Peter F. Drucker, Dorothy Leonard, Jeffrey F. Rayport, Richard K. Lester, (2010). Creatividad e innovación, Ediciones Deusto (2010). Ediciones Deusto.
  • Tom Kelley, Jonathan Littman, (2010). Las diez caras de la innovación: Estrategias para una creatividad excelente. Paidos.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte