Titulació
Biologia
Assignatura
Botànica
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Maria Carme Casas Arcarons |
Roser Rotches Ribalta |
Objectius
Aquesta assignatura pretén que l'estudiant conegui els mecanismes evolutius i les relacions filogenètiques de les plantes, aprofundeixi en el coneixement de la biologia, la reproducció, l'ecologia i la sistemàtica dels diferents grups de vegetals, i s'introdueixi en l'estudi de la vegetació.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix i comprèn les característiques estructurals, funcionals i de classificació de les plantes.
- RA2. Interpreta els processos evolutius que han originat la diversitat d'organismes vegetals.
- RA3. Ha adquirit una visió integrada i global dels principals grups sistemàtics d'organismes vegetals (algues i plantes).
- RA4. Reconeix i identifica els diferents grups sistemàtics de plantes i la seva diversitat.
- RA5. Coneix la organització, la morfologia i la sistemàtica dels diferents grups de plantes.
- RA6. Aplica els coneixements teòrics a les pràctiques de laboratori i a les sortides de camp.
- RA7. Sap recollir, determinar i conservar espècimens i col·leccions de plantes.
- RA8. Té habilitats en el treball de camp.
- RA9. Fa un ús adequat de la terminologia botànica.
Competències
Generals
- Combinar el coneixement científic amb les habilitats tècniques i els recursos tecnològics per resoldre les dificultats de la pràctica professional.
Específiques
- Aplicar les metodologies i tècniques de mostreig i anàlisi idònies per a l'obtenció d'informació del medi natural.
- Comprendre els mecanismes de l'evolució, conèixer les evidències i avaluar les implicacions del procés evolutiu en la diversitat biològica històrica i actual.
- Dominar les tècniques fonamentals de laboratori en biologia, aplicar els protocols i utilitzar els instruments corresponents tenint en compte les normes de seguretat per poder interpretar correctament dels resultats obtinguts.
- Entendre els processos d'integració funcional en els organismes sobre la base del coneixement de l'estructura subcel·lular i els tipus cel·lulars que constitueixen els éssers vius.
- Identificar i reconèixer els diferents nivells d'organització dels éssers vius i de la diversitat biològica.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Continguts
- Evolució i filogènia de les plantes
- Les algues
- Els briòfits
- Els pteridòfits
- Els espermatòfits. Gimnospermes. Angiospermes
- Introducció a l'estudi de les comunitats vegetals (geobotànica)
Avaluació
En l'avaluació es contempla haver adquirit les competències i els resultats d'aprenentatge.
L'avaluació es basa en un seguiment continu del treball de l'estudiant al llarg del curs. S'avaluen l'assistència activa a l'aula, la realització de proves escrites sobre els continguts teòrics i la realització de proves sobre les pràctiques.
La nota final de l'assignatura és la mitjana ponderada de l'avaluació de les activitats següents:
Proves escrites de teoria (60 % de la nota final). Els parcials son recuperables de forma independent.
- Activitat 1. Parcial 1 (T1) dels temes 1 i 2: 18 %; nota mínima de l'activitat: 4,5
- Activitat 2. Parcial 2 (T2) dels temes 3 i 4: 18 %; nota mínima de l'activitat: 4,5
- Activitat 3. Parcial 3 (T3) dels temes 5 i 6: 24 %; nota mínima de l'activitat: 4,5
Proves de pràctiques (40 % de la nota final). Els parcials son recuperables de forma independent.
- Activitat 4. Parcial de pràctiques 1 (P1): pràctiques de laboratori: 20 %; nota mínima de l'activitat: 4,5; recuperable
- Activitat 5. Parcial de pràctiques 2 (P2): sortides de camp: 20 %; nota mínima de l'activitat: 4,5; recuperable
L'assistència a les pràctiques, tant del laboratori com de camp, és obligatòria.
Criteris generals d'avaluació de la Facultat
- L'ús de telèfons mòbils o d'altres dispositius digitals (telèfons intel·ligents, tauletes, etc.) durant les proves recuperables comporta una qualificació de 0 en l'examen.
- La no compareixença a alguna de les activitats d'avaluació o la no presentació dels treballs dins dels terminis establerts comporta una qualificació de 0 de l'activitat en qüestió. Aquesta qualificació es té en compte en el moment de calcular la nota final de l'assignatura.
- La nota de l'assignatura s'obté ponderant, amb els percentatges respectius, les mitjanes aritmètiques de les diferents proves d'avaluació en què s'hagi obtingut la nota mínima.
- L'estudiant té l'opció de tornar-se a examinar de les proves recuperables suspeses. Les proves de recuperació es fan durant les últimes setmanes del semestre, destinades a aquesta funció. No es pot recuperar més del 50 % de l'assignatura.
- Si es renuncia a accedir a la prova de recuperació, es manté la nota assolida en primera instància.
- En les activitats no recuperables no s'exigeixen notes mínimes per poder calcular la nota final de l'assignatura.
- Només es qualifica l'assignatura amb "No presentat" si no s'ha comparegut a cap prova avaluable ni obtingut nota en cap de les activitats de l'assignatura.
Metodologia
Aquesta assignatura utilitza diferents tipus de sessions i diferents formes de treball perquè l'estudiant pugui assolir les competències descrites anteriorment.
Activitat dirigida
- Sessions a l'aula: s'imparteixen classes magistrals, sessions participatives, es fan treballs en grup dirigits...
- Sessions al laboratori: classes pràctiques
- Sortides de pràctiques al camp
Treball personal
- Engloba el temps d'estudi personal per a l'assimilació dels conceptes i procediments exposats en les classes magistrals i de pràctiques, el temps necessari per a la preparació de l'herbari i el temps necessari per a la preparació dels exàmens.
Bibliografia
Bàsica
- Bolòs, O. et al. (2005). Flora manual dels Països Catalans (3 ed.). Pòrtic.
- Izco, J. et al. (2005). Botánica (2 ed.). Mc Graw-Hill-Interamericana.
- Nabors, M. W. (2006). Introducción a la Botánica. Pearson Addyson Wesley.
- Simpson, M. G. (2010). Plant Systematics. Elsevier, Academic Press.
- Vigo, J. (2005). Les comunitats vegetals. Descripció i classificació. Publicacions i edicions Universitat de Barcelona.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.