Vés al contingut

Botànica

Titulació

Biologia

Assignatura

Botànica

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMaria Carme Casas Arcarons
Roser Rotches Ribalta

Objectius

Aquesta assignatura pretén que l'estudiant conegui els mecanismes evolutius i les relacions filogenètiques de les plantes, aprofundeixi en el coneixement de la biologia, la reproducció, l'ecologia i la sistemàtica dels diferents grups de vegetals, i s'introdueixi en l'estudi de la vegetació.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix i comprèn les característiques estructurals, funcionals i de classificació de les plantes.
  • RA2. Interpreta els processos evolutius que han originat la diversitat d'organismes vegetals.
  • RA3. Ha adquirit una visió integrada i global dels principals grups sistemàtics d'organismes vegetals (algues i plantes).
  • RA4. Reconeix i identifica els diferents grups sistemàtics de plantes i la seva diversitat.
  • RA5. Coneix la organització, la morfologia i la sistemàtica dels diferents grups de plantes.
  • RA6. Aplica els coneixements teòrics a les pràctiques de laboratori i a les sortides de camp.
  • RA7. Sap recollir, determinar i conservar espècimens i col·leccions de plantes.
  • RA8. Té habilitats en el treball de camp.
  • RA9. Fa un ús adequat de la terminologia botànica.

Competències

Generals

  • Combinar el coneixement científic amb les habilitats tècniques i els recursos tecnològics per resoldre les dificultats de la pràctica professional.

Específiques

  • Aplicar les metodologies i tècniques de mostreig i anàlisi idònies per a l'obtenció d'informació del medi natural.
  • Comprendre els mecanismes de l'evolució, conèixer les evidències i avaluar les implicacions del procés evolutiu en la diversitat biològica històrica i actual.
  • Dominar les tècniques fonamentals de laboratori en biologia, aplicar els protocols i utilitzar els instruments corresponents tenint en compte les normes de seguretat per poder interpretar correctament dels resultats obtinguts.
  • Entendre els processos d'integració funcional en els organismes sobre la base del coneixement de l'estructura subcel·lular i els tipus cel·lulars que constitueixen els éssers vius.
  • Identificar i reconèixer els diferents nivells d'organització dels éssers vius i de la diversitat biològica.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Continguts

  1. Evolució i filogènia de les plantes
  2. Les algues
  3. Els briòfits
  4. Els pteridòfits
  5. Els espermatòfits. Gimnospermes. Angiospermes
  6. Introducció a l'estudi de les comunitats vegetals (geobotànica)

Avaluació

En l'avaluació es contempla haver adquirit les competències i els resultats d'aprenentatge.

L'avaluació es basa en un seguiment continu del treball de l'estudiant al llarg del curs. S'avaluen l'assistència activa a l'aula, la realització de proves escrites sobre els continguts teòrics i la realització de proves sobre les pràctiques.

La nota final de l'assignatura és la mitjana ponderada de l'avaluació de les activitats següents:

Proves escrites de teoria (60 % de la nota final). Els parcials son recuperables de forma independent.

  • Activitat 1. Parcial 1 (T1) dels temes 1 i 2: 18 %; nota mínima de l'activitat: 4,5
  • Activitat 2. Parcial 2 (T2) dels temes 3 i 4: 18 %; nota mínima de l'activitat: 4,5
  • Activitat 3. Parcial 3 (T3) dels temes 5 i 6: 24 %; nota mínima de l'activitat: 4,5

Proves de pràctiques (40 % de la nota final). Els parcials son recuperables de forma independent.

  • Activitat 4. Parcial de pràctiques 1 (P1): pràctiques de laboratori: 20 %; nota mínima de l'activitat: 4,5; recuperable
  • Activitat 5. Parcial de pràctiques 2 (P2): sortides de camp: 20 %; nota mínima de l'activitat: 4,5; recuperable

L'assistència a les pràctiques, tant del laboratori com de camp, és obligatòria.

Criteris generals d'avaluació de la Facultat

  • L'ús de telèfons mòbils o d'altres dispositius digitals (telèfons intel·ligents, tauletes, etc.) durant les proves recuperables comporta una qualificació de 0 en l'examen.
  • La no compareixença a alguna de les activitats d'avaluació o la no presentació dels treballs dins dels terminis establerts comporta una qualificació de 0 de l'activitat en qüestió. Aquesta qualificació es té en compte en el moment de calcular la nota final de l'assignatura.
  • La nota de l'assignatura s'obté ponderant, amb els percentatges respectius, les mitjanes aritmètiques de les diferents proves d'avaluació en què s'hagi obtingut la nota mínima.
  • L'estudiant té l'opció de tornar-se a examinar de les proves recuperables suspeses. Les proves de recuperació es fan durant les últimes setmanes del semestre, destinades a aquesta funció. No es pot recuperar més del 50 % de l'assignatura.
  • Si es renuncia a accedir a la prova de recuperació, es manté la nota assolida en primera instància.
  • En les activitats no recuperables no s'exigeixen notes mínimes per poder calcular la nota final de l'assignatura.
  • Només es qualifica l'assignatura amb "No presentat" si no s'ha comparegut a cap prova avaluable ni obtingut nota en cap de les activitats de l'assignatura.

Metodologia

Aquesta assignatura utilitza diferents tipus de sessions i diferents formes de treball perquè l'estudiant pugui assolir les competències descrites anteriorment.

Activitat dirigida

  • Sessions a l'aula: s'imparteixen classes magistrals, sessions participatives, es fan treballs en grup dirigits...
  • Sessions al laboratori: classes pràctiques
  • Sortides de pràctiques al camp

Treball personal

  • Engloba el temps d'estudi personal per a l'assimilació dels conceptes i procediments exposats en les classes magistrals i de pràctiques, el temps necessari per a la preparació de l'herbari i el temps necessari per a la preparació dels exàmens.

Bibliografia

Bàsica

  • Bolòs, O. et al. (2005). Flora manual dels Països Catalans (3 ed.). Pòrtic.
  • Izco, J. et al. (2005). Botánica (2 ed.). Mc Graw-Hill-Interamericana.
  • Nabors, M. W. (2006). Introducción a la Botánica. Pearson Addyson Wesley.
  • Simpson, M. G. (2010). Plant Systematics. Elsevier, Academic Press.
  • Vigo, J. (2005). Les comunitats vegetals. Descripció i classificació. Publicacions i edicions Universitat de Barcelona.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte