Vés al contingut

Fisiologia Vegetal

Titulació

Biologia

Assignatura

Fisiologia Vegetal

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMontserrat Capellas Herms
Roser Rotches Ribalta

Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és conèixer com funcionen les plantes internament per poder entendre el seu creixement i desenvolupament (absorció d'aigua i nutrients, creixement, fotosíntesi i respiració...) i les seves relacions amb el medi extern (condicions hídriques, estressos, etc).

  • Introduir l'alumnat en el camp teòric i aplicat de la fisiologia vegetal.
  • Conèixer la importància de la fotosíntesi/respiració i valorar les seves implicacions en la bioproductivitat vegetal.
  • Conèixer el moviment de l'aigua a través de la planta, així com la morfologia dels sistemes conductors i els seus elements.
  • Conèixer com les plantes obtenen els seus nutrients orgànics i inorgànics.
  • Conèixer com la planta fa les seves funcions vitals i com poden veure's afectats els processos de creixement i desenvolupament per factors hormonals.
  • Identificar els processos i respostes de les plantes, controlades pels reguladors de creixement.
  • Relacionar els canvis fisiològics de les plantes amb els factors externs.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Comprèn els mecanismes de funcionament de les plantes.
  • RA2. Relaciona els canvis fisiològics de les plantes amb els factors externs.
  • RA3. Aplica els coneixements teòrics en les pràctiques de laboratori.
  • RA4. Treballa adequadament en grup amb iniciativa personal i harmonia dins de l'equip.
  • RA5. Recopila informació i dades per la redacció d'informes i documents escrits, que inclouen reflexions de l'àrea científica, amb correcció ortogràfica i gramatical en català, castellà i anglès.
  • RA6. Comprèn missatges orals i escrits de diferent tipologia de forma completa expressats en català, castellà i anglès.

Competències

Generals

  • Actuar amb voluntat d'harmonitzar l'autonomia i la iniciativa personal amb el treball en equip en activitats multidisciplinàries.

Específiques

  • Disposar de les habilitats i recursos expressius, tant de forma oral com escrita, en anglès per a la comunicació de resultats, conclusions i processos derivats de la recerca en el camp de la Biologia.
  • Entendre els processos d'integració funcional en els organismes sobre la base del coneixement de l'estructura subcel·lular i els tipus cel·lulars que constitueixen els éssers vius.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

Teoria

  1. Estructura fisiològica dels vegetals
  2. Relacions hídriques
  3. Nutrició mineral
  4. Fotosíntesi i respiració
  5. Creixement i desenvolupament
  6. Relacions amb el medi ambient

Pràctiques

  • Pràctica 1. Nutrició mineral
  • Pràctica 2. Germinació de llavors
  • Pràctica 3. Microscopia de la cèl·lula vegetal

Avaluació

L'avaluació és contínua a partir de diferents instruments d'avaluació: exàmens de continguts, realització de pràctiques, informes i/o prova de pràctiques, exercicis individuals, seminaris. A partir de les accions d'avaluació s'obté la nota final de la següent manera:

Teoria: 64 % de la nota final, amb avaluació continuada al llarg del semestre. RA avaluats: 1, 2, 4, 5 i 6

  • Prova I: 25 % primer parcial. Recuperable. Nota mínima per fer mitjana: 5,0/10
  • Prova II: 26 % segon parcial. Recuperable. Nota mínima per fer mitjana 5,0/10
  • Treballs i activitats realitzats a classe: 10 %. No recuperable. Nota mínima per fer mitjana 5,0/10
  • Observació de la participació: 3 %

Pràctiques: 23 % de la nota final. Assistència obligatòria a les pràctiques

  • Informe final de pràctiques: 10 %. No recuperable. Nota mínima per fer mitjana 5,0/10. RA avaluats: 3, 4, 5 i 6
  • Prova escrita: 10 %. Recuperable. Nota mínima per fer mitjana 5,0 sobre 10. RA avaluats: 1 i 2
  • Observació de la participació: 3 %

Seminaris: 13 %. Assistència obligatòria a les sessions dels seminaris. RA avaluats: 2, 4, 5 i 6

  • Treball en grup: 10 %. No recuperable. Nota mínima per fer mitjana 5,0/10
  • Observació de la participació: 3 %

Criteris específics de l'assignatura

  • Les notes de l'informe final de les pràctiques i del treball del seminari no es poden recuperar.
  • La no presentació dels exercicis obligatoris implica una nota de zero en aquesta activitat.
  • La no assistència a una sessió de pràctiques implica un zero en l'avaluació d'aquesta pràctica.

Criteris generals d'avaluació de la Facultat

  • L'ús de telèfons mòbils o d'altres dispositius digitals (telèfons intel·ligents, tauletes, etc.) durant les proves recuperables comporta una qualificació de 0 en l'examen.
  • La no compareixença a alguna de les activitats d'avaluació o la no presentació dels treballs dins dels terminis establerts comporta una qualificació de 0 de l'activitat en qüestió. Aquesta qualificació es té en compte en el moment de calcular la nota final de l'assignatura.
  • La nota de l'assignatura s'obté ponderant, amb els percentatges respectius, les mitjanes aritmètiques de les diferents activitats.
  • L'estudiant té l'opció de tornar-se a examinar de les proves recuperables suspeses. Les proves de recuperació es fan durant les últimes setmanes del semestre, destinades a aquesta funció. No es pot recuperar més del 50 % de l'assignatura.
  • Si es renuncia a accedir a la prova de recuperació, es manté la nota assolida en primera instància.

Metodologia

Sessions teòriques: durant el curs s'imparteixen classes de tipus magistral, treballs en grups petits, classes de resolució d'exercicis i problemes i classes inverses, amb la totalitat dels estudiants.

Sessions pràctiques: són sessions en què es fan experiments en grups. Al final de les pràctiques l'alumnat ha de redactar un informe final i fer una prova tipus test.

Sessions de seminaris: mitjançant tutories i treball autònom en grups reduïts, s'hi treballa un tema proposat pel professorat o l'alumnat utilitzant articles científics, que finalment s'exposa a l'aula. Cada grup de treball ha d'entregar un informe escrit de la seva presentació.

Bibliografia

Bàsica

  • Azcón-Bieto, J & Talón, M (2008). Fundamentos de Fisiologia Vegetal (2 ed.). Interamericana Mc Graw Hill.
  • Barceló Coll, L; Nicolás Rodrigo, G.; Sabater García, B.; Sánchez Tamés, R. (2001). Fisiología Vegetal. Pirámide.
  • Hopkins, W.G.& Hüner, P.S. (2002). Introduction to Plant Physiology. Wiley International.
  • Salisbury, F.B. & Ross, C.W. (2000). Fisiología de las Plantas. S.A. Ediciones Paraninfo.
  • Taiz, L & Zaiger, E (2002). Plant Physiology (3 ed.). Sinauer Associates, Inc Publishers.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte