Vés al contingut

Projectes Dramàtics en Educació Física

Titulació

Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Educació Física

Assignatura

Projectes Dramàtics en Educació Física

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíanglèsMireia Eulàlia Asensio Liñan

Objectius

Drama Projects in Physical Education

This subject focuses on how to plan, implement and evaluate drama projects in the physical education classroom. Combining education and art with sport offers a highly effective formative experience that can be led by anyone working in any form of education. The subject pursues a learn-by-doing methodology; do, reflect, apply. 

Goals:

  1. To explore, learn about and practice a range of performance-based projects and how to apply them in educational settings
  2. To develop an understanding of different ways of integrating arts and the poetics of the body in the PE classroom
  3. To gain experience in theater-based techniques
  4. To build, develop and reflect on acquired knowledge

Resultats d'aprenentatge

  • Du a terme una sessió específica d'arts performàtiques de forma ajustada als objetius (RA3)
  • Programa activitats específiques de l'àmbit pertinent, tenint com a marc el currículum de l'etapa (RA4)
  • Integra en les seves propostes didàctiques el treball de les competències bàsiques de l'educació primària i secundària en els diferents mitjans, així com la seva correcta aplicació (RA5)
  • Adquireix coneixements avançats i demostra un comprensió dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en el camp de les arts dramàtiques i la performance (RA6)
  • Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió (RA7)
  • Actua en les situacions habituals i les que són pròpies i de la professió amb compromis i responsabilitat (RA10)
  • Utilitza l'aula d'educació física per promoure activitats d'art dramàtic i performance en mitjans i formes no habituals per al treball de les competències bàsiques en l'educació primària i secundària. (RA12)

Continguts

1. Pedagogy and the body

a. Embodiment and performance
b. Arts and PE
c. Theater pedagogy

2. Drama projects in educational practices

a. Senses and imagination: the poetics of drama
b. Drama as a space for relation, expression and creation  
c. Developing drama projects in the PE classroom

 

Avaluació

Assessment:

  • Challenges 40%  (RA3, RA4)

Retake is only possible within the two weeks after receiving the qualification

  • Final Project 30 % (RA7, RA12)
  • Student follow-up 30% (RA10, RA5, RA6)

Retake is not possible

Metodologia

The general Plan of Work will be given at the beginning of term after meeting the group (2nd or 3th week of the semester). This plan will include information about the timing for the completion and/or presentation of tasks and activities, and will be related to the summary of the course contents. In order to enhance Learning Results 42.1 and 41.1 –and accordingly to pedagogical criteria–, this Working Plan will also be discussed and finally set on a collaborative basis by the entire group. Tutorials will be arranged accordingly to students' learning requirements.

Teaching methods will include:
    1. directed activities
    2. problem-based learning
    3. cooperative learning
    4. exemplification and case study
    5. practical classes and
    6. group work presentations

The spirit of the subject is that of a (creative) workshop. However, there will also be supervised activities such as programmed tutorials, work revision, checking of student portfolio activities and final project follow-up tutorials, as well as independent work such as preparation of projects, practical activities, readings, learning activities, and online work using the virtual campus.

Bibliografia

Bàsica

  • Hochschule für Fernsehen und Film in Zusammenarbeit mit Seed Pictures (2008). Lorenza Böttner - Portrait of an Artist (short Documentary) [DVD]. HFF and Seed.
  • Paixão, Rui (2016). Descontrução, TEDxMatosinhos [DVD]. TEDxMatosinhos. Online: https://www.youtube.com/watch?v=BILl-ziMwDY.
  • Paul B. Preciado (2018). Countersexual Manifesto. Columbia University Press.
  • Preciado, Paul B. (2018). Every Life Matters: The Work of Lorenza Böttner: Conference-Festival Hold Me Now – Feel and Touch in an Unreal World [DVD]. Online https://www.youtube.com/watch?v=rwvS-FprT9o.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte