Vés al contingut

Esport d'Espai Separat. Voleibol

Titulació

Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Educació Física

Assignatura

Esport d'Espai Separat. Voleibol

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

1

Crèdits

4,5

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàNúria Serra Pou

Objectius

L'assignatura té com a centre d'interès el coneixement de la natura i les característiques diferencials de l'esport, així com la metodologia de l'ensenyament a la Iniciació, i dotarà l'alumnat dels coneixements i recursos necessaris per entendre el voleibol i poder-ne fer aplicacions en l'àmbit escolar, recreatiu i competitiu.

  1. Conèixer el voleibol, les seves característiques generals i estructurals, el reglament, la motricitat específica i els aspectes estratègics i tàctics.
  2. Aprofundir en les diferències més significatives entre els experts i els novells en un esport col·lectiu.
  3. Conèixer les diverses fórmules d'iniciació al voleibol.
  4. Aprendre com introduir aquest esport en l'àmbit de l'esport d'iniciació.

Resultats d'aprenentatge

RA1 Analitza de forma global els gestos técnics aplicats al voleibol.

RA2 Observa i analitza els errors tècnics aplicats al voleibol.

RA3 Executa de forma correcta les accions pròpies del voleibol.

RA4 Analitza i selecciona les diferents metodologies aplicables a la iniciació esportiva del voleibol.

RA5 Dirigeix amb autonomia i responsabilitat una sessió de treball aplicada al voleibol.

Competències

Generals

  • Capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Capacitat de recerca i gestió de la informació.
  • Capacitat per al treball en equip.
  • Habilitats en les relacions interpersonals.
  • Motivació per la qualitat.

Específiques

  • Analitzar i optimitzar les capacitats i habilitats dels esportistes en els diferents moments evolutius.
  • Conèixer les característiques específiques dels diferents esports i el context sociocultural en què s'emmarquen.
  • Planificar, desenvolupar i avaluar programes esportius per als diferents nivells.
  • Seleccionar i aplicar les estratègies, mètodes, tècniques i tecnologies més adequats per millorar els processos i programes esportius.
  • Transmetre actituds i valors que afavoreixin l'adherència a la pràctica regular de l'activitat física i destaquin els efectes formatius i saludables.

Continguts

  1. El voleibol: característiques generals i anàlisi estructural d'un esport col·lectiu d'espai separat.
  2. Diferències fonamentals entre esportistes novells i esportistes experts.
  3. Bases de la tècnica, la tàctica i el reglament del voleibol.
  4. Diferents propostes d'iniciació al voleibol i les seves eines fonamentals.
  5. El voleibol: de la teoria a la pràctica.

Avaluació

L'avaluació de tots els alumnes de forma obligatòria contemplarà:

1. Avaluació dels resultats d'aprenentatge (100%):

• Tasques de seguiment de l'assignatura (10%).

• Proves escrites (40%).

• Treball final teòric en grup (25%).

• Prova d'aplicació pràctica (25%).

• Assistència i participació a les classes pràctiques (mínim obligatori per tenir dret a qualificació final 70%), tot aprofitant-les i mostrant una actitud activa i participativa (APTE/NO APTE). Els/les alumnes lesionats que no facin pràctica en més de 3 sessions hauran de realitzar una activitat extra. Els alumnes que acumulin 4 retards se'ls hi comptarà com una falta d'assistència. 

Per superar l'assignatura cal en primer lloc obtenir la qualificació d'APTE en l'apartat d'assistència, així com complir amb els altres requeriments d'aquest apartat.

En segon lloc, aprovar totes les tasques de seguiment de l'assignatura per separat. Els alumnes que no estiguin en disposició d'obtenir aquesta qualificació durant les setmanes de classe podran tornar a presentar aquestes tasques la última setmana de docència de l'assignatura (data fixada al pla de treball de l'assignatura).

En tercer lloc, l'alumne haurà de superar la resta d'elements d'avaluació dels resultats d'aprenentatge. Per aquesta qüestió cal tenir en compte que per tenir dret a avaluació complementària s'han d'aprovar de forma obligatòria per separat totes les evidències qualificadores, ja que avaluen competències diferents en cada cas. A més, l'alumne que no superi el 50% de les mateixes abans de la setmana de recuperació no tindrà dret a avaluació complementària posterior.

Els alumnes que precisin de recuperació de l'avaluació dels resultats podran optar igualment a la màxima qualificació final de l'assignatura.

La no superació de l'assignatura suposa en tots els casos la repetició completa de l'assignatura en cursos acadèmics posteriors.

Metodologia

  • Les sessions amb el grup classe (SGC) es treballaran els conceptes i idees clau de cada tema, a partir fonamentalment de les explicacions del professor, amb el suport de diapositives de PowerPoint, imatges, fragments de vídeo i textos, sobre els quals es proposaran activitats.
  • Les sessions de treball dirigit (STD) estaran destinades de forma principal a la pràctica dels fonaments tècnics, tàctics i reglamentaris de l'esport, així com a les principals formules d'iniciació al voleibol.
    També es destinaran les STD a l'observació en vídeo de partits i documents audiovisuals de la temàtica, així com a d'altres finalitats didàctiques.
  • Les tutories individuals i de grup serviran per fer un seguiment del procés d'aprenentatge de l'alumnat, així com a treballar aquells aspectes que presentin més dificultat per l'alumne.

Bibliografia

Bàsica

  • Blazquez, D (1998). La iniciación deportiva y el deporte escolar (3 ed.). INDE.
  • Bonny, K (2006). Volleyball: Steps to success. Human Kinetics.
  • Diversos autors (2007). Coaching Youth Volleyball (4 ed.). Human Kinetics.
  • García, L (2013). Voleibol fundamentación técnica y táctica. Kinesis.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte