Vés al contingut

Didàctica de la Matemàtica II

Titulació

Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Educació Física

Assignatura

Didàctica de la Matemàtica II

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàEva Maria Ibáñez Ferrés

Objectius

Didàctica de la Matemàtica II és una assignatura de segon curs que forma part de la matèria principal Didàctica de la Matemàtica, en la qual hi ha inclosa també Didàctica de la Matemàtica I. Els objectius específics de l'assignatura són:

  • Conèixer les principals nocions de la didàctica de la geometria, la mesura, l'àlgebra, l'estadística i la probabilitat a l'educació primària.
  • Conèixer aspectes sobre l'aprenentatge de la geometria, la mesura, l'àlgebra, l'estadística i la probabilitat
  • Conèixer recursos didàctics i materials per a l'ensenyament i aprenentatge de la geometria, la mesura, l'àlgebra, l'estadística i la probabilitat a l'educació primària.

Resultats d'aprenentatge

Elabora i dissenya materials didàctics entorn de l'aprenentatge de les matemàtiques a l'aula, també amb el suport de les TIC (RA4)

Aplica correctament els coneixements bàsics matemàtics (RA5)

Identifica els principals factors de diversitat en l'aprenentatge de les matemàtiques així com també les necessitats que se'n deriven i la resposta educativa que precisen (RA6)

Resol problemes i situacions pròpies de desenvolupament professional amb actituds emprenedores i innovadores (RA7)

Analitza coneixements propis de l'àmbit i la seva contextualització en entorns nacionals i internacionals (RA8)

Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexes o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores (RA9)

 

Competències

Específiques

  • Dissenyar, planificar i avaluar propostes didàctiques pròpies de les difererents àrees del currículum en coherència amb les teories de l'aprenentatge que fomentin el treball cooperatiu.
  • Dominar els coneixements i les bases metodològiques i didàctiques de les matemàtiques per promoure l'adquisició de les competències previstes en aquest àmbit.
  • Elaborar, desenvolupar i adaptar recursos educatius adequats a les diferents finalitats curriculars tot utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació com a instruments fonamentals de l'aprenentatge.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Didàctica de la geometria
    1. Estudi de les figures de dues i tres dimensions
    2. Orientació en el pla i l'espai
    3. Moviments en el pla i l'espai
    4. Visualització i modelització geomètrica
    5. Recursos i materials per a l'ensenyament de la geometria
  2. Didàctica de la mesura
    1. Noció de mesura i magnitud. Unitats i processos de mesura
    2. El procés d'aprenentatge de la noció de magnitud i la seva mesura
    3. L'ensenyament de diferents tipus de magnituds: longitud, àrea, volum, pes, temps i diners
    4. Tècniques, instruments i fórmules per obtenir mesures
    5. Recursos i materials per a l'ensenyament de la mesura
  3. Didàctica de l'àlgebra
    1. Patrons, relacions i funcions
    2. Recursos i materials per a l'ensenyament de l'àlgebra
  4. Didàctica de l'estadística i la probabilitat
    1. Anàlisi dels conceptes sobre el tractament de la informació, recollida, organització i presentació de dades
    2. Anàlisis dels conceptes bàsics del càlcul de probabilitats
    3. Característiques de l'aprenentatge de l'estadística i la probabilitat
    4. Recursos i materials per a l'ensenyament de l'estadística i la probabilitat

Avaluació

L'avaluació constarà de tres parts:

  1. Examen individual (*) (40%)
  2. Treball sobre didàctica de la matemàtica (en iniciar el curs es donaran detalls)  (*)(en grup) (40%)
  3. Acvtivitats breus de didàctica de la geometria, mesura, àlgebra o estadística (20%)

(*) recuperables

Per aprovar l'assignatura és condició necessària haver presentat el treball (2) i l'examen (1).

Aquestes notes faran mitjana en el cas que les notes de l'examen i del treball siguin iguals o superiors a 5. Les notes de les activitats es contemplaran per la mitjana encara que siguin inferiors a 5.

En la setmana de recuperacions caldrà recuperar les parts que siguin recuperables i no hagin estat superades.

 

Metodologia

Una part de les sessions de classe es dedicaran a treballar conceptes i idees clau de cada tema, a partir fonamentalment de les explicacions del professor, amb el suport de diapositives de Power Point, imatges, fragments de vídeo, textos, sobre els quals es proposaran activitats.

Es dedicaran algunes sessions a l'elaboració del treball.

Les sessions de treball dirigit es dedicaran bàsicament a les activitats proposades i a preparar el treball.

Bibliografia

Bàsica

  • Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students? Potential through creative math,inspiring messages and innovative teaching. Jossey-Bass.
  • Cathcart, G. S., Pothier, Y. M., Vance, J. H. i Bezuk, N. S. (2005). Learning Mathematics in Elementaryand Middle Schools: A Learner-Centered Approach. Pearson Education.
  • Chapin, S., Johnson, A. (2006). Math matters. Grades K-8. Understanding the math you teach. Math Solutions Publications.
  • Cooke, H. (2007). Mathematics for primary and early years. Developing subject knowledge. Sage Publications.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S. i Bay-Williams, J. M. (2008). Elementary and middle schoolmathematics. Teaching Developmentally. Pearson Education.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte