Vés al contingut

Intervenció Psicoeducativa en l'Àmbit de les Emocions

Titulació

Psicologia

Assignatura

Intervenció Psicoeducativa en l'Àmbit de les Emocions

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàGisela Llobet Trespalacios
Roser Sole Ribas

Objectius

L'assignatura Intervenció Psicoeducativa en l'Àmbit de les Emocions és una assignatura optativa que s'imparteix a quart curs del grau en Psicologia i forma part de les matèries de l'àmbit de la psicologia educativa.

L'objectiu general d'aquesta assignatura és proporcionar coneixements sobre els processos de desenvolupament i aprenentatge de les habilitats emocionals en la infància i l'adolescència, i sobre diferents programes d'intervenció dirigits a la millora d'aquestes habilitats amb la finalitat d'augmentar el benestar personal d'infants i adolescents i prevenir conflictes o dificultats posteriors.

Concretament, els objectius que es proposen són:

  • Comprendre la importància d'un bon desenvolupament afectiu i social per al benestar personal.
  • Conèixer diferents teories sobre les emocions i el seu desenvolupament.
  • Identificar, en diferents contextos, necessitats d'educació emocional.
  • Elaborar programes d'intervenció psicoeducativa en l'àmbit de les emocions.
  • Avaluar programes d'intervenció en l'àmbit de les emocions.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix els diferents models d'orientació i intervenció psicoeducativa i és capaç d'aplicar diferents programes i estratègies d'intervenció en l'àmbit emocional.
  • Descriu les possibles dificultats que es poden produir en el procés de desenvolupament afectiu i emocional.
  • Dissenya intervencions que atenen necessitats de l'àmbit emocional de forma multidisciplinària.
  • Mostra una actitud de motivació i compromís per a la millora personal i professional.
  • Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones.
  • Adquireix coneixements avançats i demostra una comprensió dels aspectes teòrics i pràctics en el camp de la intervenció psicoeducativa.

Competències

Generals

  • Capacitat d'anàlisi, interpretació i síntesi d'informació per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Capacitat d'organització i planificació.
  • Capacitat de compromís ètic.
  • Capacitat de comunicació verbal (oral i escrita) en la pròpia llengua i en altres llengües, així com de comunicació no verbal i audiovisual.
  • Capacitat de reconèixer i respectar la diversitat humana.
  • Capacitat de resolució de problemes i defensa d'arguments professionals.
  • Capacitat per treballar en equips de caràcter interdisciplinari.
  • Competència en el treball en equip i la col·laboració eficaç.
  • Competència en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Capacitat d'anàlisi de necessitats i demandes dels destinataris de la funció en diferents contextos.
  • Capacitat d'elecció de les estratègies i les tècniques d'intervenció psicològica adequades per assolir els objectius proposats.
  • Capacitat d'establir les fites de l'actuació psicològica en diferents contextos, proposant i negociant les fites amb els destinataris.
  • Capacitat d'identificar diferències, dificultats i necessitats.
  • Capacitat d'identificar dificultats i necessitats grupals i intergrupals.
  • Capacitat de descriure i mesurar factors (personalitat, competència cognitiva i altres aptituds, actituds, etc.) i processos cognitius, emocionals, psicobiològics i comportamentals.
  • Capacitat per definir els objectius i elaborar el pla de la intervenció en funció del propòsit de la mateixa (prevenció, tractament, assessorament, inserció, acompanyament, etc.).
  • Competència per a dissenyar i adaptar instruments, processos i serveis, segons els requisits i les teories.
  • Competència per a elaborar informes orals i escrits.
  • Competència per a utilitzar estratègies i mètodes d'intervenció indirectes sobre els destinataris: assessorament, formació de formadors, etc.
  • Competència per dominar estratègies i tècniques per involucrar en la intervenció als destinataris.
  • Competència per saber analitzar el context on es desenvolupen els comportaments individuals, els processos grupals i organitzacionals.

Bàsiques

  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.

Continguts

Bloc I. Aspectes conceptuals sobre les emocions, el seu desenvolupament i aprenentatge

  • Què són les emocions. Teories explicatives
  • El desenvolupament i aprenentatge de la comprensió i la regulació emocional
  • Els aspectes intrapersonals i interpersonals vinculats a les emocions
  • El desenvolupament de l'autoconcepte i l'autoestima
  • La importància de les habilitats emocionals com a factor de protecció en el benestar psicològic i en la prevenció de conflictes, dificultats i trastorns

Bloc II. La intervenció psicoeducativa en l'àmbit emocional

  • L'educació emocional en els diferents contextos educatius: riscos i oportunitats
  • Programes d'intervenció en l'àmbit de les habilitats emocionals i socials
  • Programes de millora de l'autoconcepte i l'autoestima
  • L'avaluació de la intervenció en l'àmbit de les emocions

Avaluació

Per a l'avaluació de procés de l'assignatura es té en compte la realització de les activitats de treball personal i grupal. 

La puntuació global de l'assignatura és el resultat de la suma obtinguda en les diferents tasques:

  • Treball en grup: 30 %
  • Activitats de treball dirigit: 30 %
  • Una prova final de síntesi sobre el conjunt dels continguts treballats a l'assignatura: 40 %

Per aprovar cal tenir les notes de cada activitat d'avaluació aprovades. El treball en grup no és recuperable.

Metodologia

La metodologia didàctica de l'assignatura es fa a través de:

  • Exposicions i presentacions dels continguts de la matèria
  • Realització d'activitats de caràcter pràctic, com l'estudi de casos, el debat i l'anàlisi de textos
  • Elaboració de treballs de manera autònoma

Bibliografia

Bàsica

  • Bisquerra, R. (Coord.) (2017). Prevención del acoso escolar con educación emocional: Con la obra de teatro Postdata. Desclée De Brouwer.
  • Carpena, A. (2012). Com et sents? Educació socioemocional dels cinc als dotze anys. Eumo Editorial.
  • Montoya, I., González. R., Postigo, S. (2016). Programa PREDEMA, Programa de Educación Emocional para Adolescentes: de la emoción al sentido. Ediciones Pirámide.
  • Salovey, P. y Sluyter, D. J. (1997). Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational implications. Basic Books.
  • Savina, E., Fulton, C., Beaton, C. (2021). Training Teachers in Emotional Intelligence: A Transactional Model For Elementary Education. Taylor & Francis.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte