Titulació
Psicologia
Assignatura
Intervenció Psicoeducativa en l'Àmbit de les Emocions
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Gisela Llobet Trespalacios |
Roser Sole Ribas |
Objectius
L'assignatura Intervenció Psicoeducativa en l'Àmbit de les Emocions és una assignatura optativa que s'imparteix a quart curs del grau en Psicologia i forma part de les matèries de l'àmbit de la psicologia educativa.
L'objectiu general d'aquesta assignatura és proporcionar coneixements sobre els processos de desenvolupament i aprenentatge de les habilitats emocionals en la infància i l'adolescència, i sobre diferents programes d'intervenció dirigits a la millora d'aquestes habilitats amb la finalitat d'augmentar el benestar personal d'infants i adolescents i prevenir conflictes o dificultats posteriors.
Concretament, els objectius que es proposen són:
- Comprendre la importància d'un bon desenvolupament afectiu i social per al benestar personal.
- Conèixer diferents teories sobre les emocions i el seu desenvolupament.
- Identificar, en diferents contextos, necessitats d'educació emocional.
- Elaborar programes d'intervenció psicoeducativa en l'àmbit de les emocions.
- Avaluar programes d'intervenció en l'àmbit de les emocions.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix els diferents models d'orientació i intervenció psicoeducativa i és capaç d'aplicar diferents programes i estratègies d'intervenció en l'àmbit emocional.
- Descriu les possibles dificultats que es poden produir en el procés de desenvolupament afectiu i emocional.
- Dissenya intervencions que atenen necessitats de l'àmbit emocional de forma multidisciplinària.
- Mostra una actitud de motivació i compromís per a la millora personal i professional.
- Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones.
- Adquireix coneixements avançats i demostra una comprensió dels aspectes teòrics i pràctics en el camp de la intervenció psicoeducativa.
Competències
Generals
- Capacitat d'anàlisi, interpretació i síntesi d'informació per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- Capacitat d'organització i planificació.
- Capacitat de compromís ètic.
- Capacitat de comunicació verbal (oral i escrita) en la pròpia llengua i en altres llengües, així com de comunicació no verbal i audiovisual.
- Capacitat de reconèixer i respectar la diversitat humana.
- Capacitat de resolució de problemes i defensa d'arguments professionals.
- Capacitat per treballar en equips de caràcter interdisciplinari.
- Competència en el treball en equip i la col·laboració eficaç.
- Competència en les relacions interpersonals.
Específiques
- Capacitat d'anàlisi de necessitats i demandes dels destinataris de la funció en diferents contextos.
- Capacitat d'elecció de les estratègies i les tècniques d'intervenció psicològica adequades per assolir els objectius proposats.
- Capacitat d'establir les fites de l'actuació psicològica en diferents contextos, proposant i negociant les fites amb els destinataris.
- Capacitat d'identificar diferències, dificultats i necessitats.
- Capacitat d'identificar dificultats i necessitats grupals i intergrupals.
- Capacitat de descriure i mesurar factors (personalitat, competència cognitiva i altres aptituds, actituds, etc.) i processos cognitius, emocionals, psicobiològics i comportamentals.
- Capacitat per definir els objectius i elaborar el pla de la intervenció en funció del propòsit de la mateixa (prevenció, tractament, assessorament, inserció, acompanyament, etc.).
- Competència per a dissenyar i adaptar instruments, processos i serveis, segons els requisits i les teories.
- Competència per a elaborar informes orals i escrits.
- Competència per a utilitzar estratègies i mètodes d'intervenció indirectes sobre els destinataris: assessorament, formació de formadors, etc.
- Competència per dominar estratègies i tècniques per involucrar en la intervenció als destinataris.
- Competència per saber analitzar el context on es desenvolupen els comportaments individuals, els processos grupals i organitzacionals.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
Continguts
Bloc I. Aspectes conceptuals sobre les emocions, el seu desenvolupament i aprenentatge
- Què són les emocions. Teories explicatives
- El desenvolupament i aprenentatge de la comprensió i la regulació emocional
- Els aspectes intrapersonals i interpersonals vinculats a les emocions
- El desenvolupament de l'autoconcepte i l'autoestima
- La importància de les habilitats emocionals com a factor de protecció en el benestar psicològic i en la prevenció de conflictes, dificultats i trastorns
Bloc II. La intervenció psicoeducativa en l'àmbit emocional
- L'educació emocional en els diferents contextos educatius: riscos i oportunitats
- Programes d'intervenció en l'àmbit de les habilitats emocionals i socials
- Programes de millora de l'autoconcepte i l'autoestima
- L'avaluació de la intervenció en l'àmbit de les emocions
Avaluació
Per a l'avaluació de procés de l'assignatura es té en compte la realització de les activitats de treball personal i grupal.
La puntuació global de l'assignatura és el resultat de la suma obtinguda en les diferents tasques:
- Treball en grup: 30 %
- Activitats de treball dirigit: 30 %
- Una prova final de síntesi sobre el conjunt dels continguts treballats a l'assignatura: 40 %
Per aprovar cal tenir les notes de cada activitat d'avaluació aprovades. El treball en grup no és recuperable.
Metodologia
La metodologia didàctica de l'assignatura es fa a través de:
- Exposicions i presentacions dels continguts de la matèria
- Realització d'activitats de caràcter pràctic, com l'estudi de casos, el debat i l'anàlisi de textos
- Elaboració de treballs de manera autònoma
Bibliografia
Bàsica
- Bisquerra, R. (Coord.) (2017). Prevención del acoso escolar con educación emocional: Con la obra de teatro Postdata. Desclée De Brouwer.
- Carpena, A. (2012). Com et sents? Educació socioemocional dels cinc als dotze anys. Eumo Editorial.
- Montoya, I., González. R., Postigo, S. (2016). Programa PREDEMA, Programa de Educación Emocional para Adolescentes: de la emoción al sentido. Ediciones Pirámide.
- Salovey, P. y Sluyter, D. J. (1997). Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational implications. Basic Books.
- Savina, E., Fulton, C., Beaton, C. (2021). Training Teachers in Emotional Intelligence: A Transactional Model For Elementary Education. Taylor & Francis.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.