Vés al contingut

Antoni Maria Badia i Margarit, una vida al servei de la llengua i la cultura catalanes.

Antoni Maria Badia i Margarit (1920-2014). Centenari del seu naixement.

La figura d’Antoni Maria Badia i Margarit ocupà un lloc preeminent en la cultura i la vida acadèmica catalana al llarg de set dècades, des que començà com a professor a la Universitat de Barcelona fins a la seva mort. La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya se suma, amb aquesta exposició virtual, als actes d’homenatge que se li fan arreu per commemorar el centenari del seu naixement.

Lingüista apassionat, conreà totes les àrees del seu camp i en moltes excel·lí: la sociolingüística, la fonètica, la gramàtica i, sobretot, la gramàtica històrica. En totes elles feu aportacions rellevants i hi protagonitzà avenços substancials; alhora, fou un incansable divulgador de la llengua catalana. Les seves publicacions van ser —i són encara— referents per al coneixement del català a molts llocs del món.

A més de la seva passió per la llengua, Badia i Margarit tingué també al llarg de la seva vida un alt sentit de la responsabilitat institucional i social i això el dugué a ser el primer Rector de la Universitat de Barcelona elegit democràticament pel Claustre després del franquisme. Des d’aquesta posició, conduí durant nou anys la transformació d’aquella Universitat en una institució oberta, democràtica, catalana i amb vocació de servei a la societat.

Implicat en totes les entitats acadèmiques i de cultura més rellevants, tant catalanes com espanyoles, de les quals obtingué els més alts reconeixements, rebé també els més importants honors de les universitats i dels organismes públics catalans. Fou també president de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans i membre fundador i primer President de l’Associació Internacional de Llengua i Literatura Catalanes (AILLC), que aplega la catalanística mundial. El XIXè Col·loqui Internacional d’aquesta Associació se celebrarà, precisament, a la Universitat de Vic el 2021.

Antoni Maria Badia i Margarit fou, doncs, un professor modèlic i una referència constant en els àmbits acadèmic, social i cultural. En consonància amb el que dicta la divisa de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, “Scientiae patriaeque impendere vitam - Esmerçar la vida al servei de la ciència i de la comunitat”, avui, quan commemorem el centenari del seu naixement, la seva figura exemplifica com una tan llarga trajectòria vital pot ser dedicada a posar la ciència i l’acadèmia al servei de la societat.

Si tens algun dubte, tenim la resposta