www.facebook.com
Facebook és una xarxa social que serveix per comunicar-te i compartir informació, fotografies, vídeos i enllaços amb usuaris que coneguis. També permet crear esdeveniments per animar o convidar a participar en algun acte i fer aplicacions específiques i personalitzades que permetin una millor interacció amb les diferents persones usuàries.
Facebook és una de les xarxes socials més conegudes arreu del món i amb més usuaris.
Quina diferència hi ha entre perfils, pàgines i grups?
Facebook ofereix diferents opcions que permeten a l'usuari representar-se a ell mateix, representar a una institució, a una empresa, a un negoci o a un grup de gent. Així doncs, pots crear un perfil, una pàgina (oficial o de comunitat) o un grup segons els objectius institucionals. Facebook es reserva la potestat d'ordenar aquestes solucions (i, en alguns casos, tancar-les) si no se cenyeixen als criteris establerts.
- Perfil: tenen perfil les persones que es donen d'alta a Facebook a títol individual.
- Pàgina: les pàgines són òptimes per a institucions, empreses o negocis, celebritats, etc. Les gestionen un o diversos perfils.
- Pàgina oficial: les pàgines oficials permeten a institucions, empreses o altres entitats crear un espai oficial dins de Facebook i, així, poder-se comunicar amb les persones que els segueixen.
- Pàgina d'una comunitat: aquestes pàgines tenen com a objectiu donar suport a una causa o a un moviment.
- Grup: els crea una persona i les persones que s'hi afegeixen poden tenir rols diferents: administradors/es, vocals i membres. Els grups poden ser públics, privats o secrets i serveixen per formar xarxa al voltant d'un tema o un interès específic.
Quin és el millor format?
La solució corporativa escollida per la UVic és la pàgina. Tots els departaments o serveis de la Universitat que vulguin tenir presència a Facebook ho haurien de fer en aquest format. De fet, és l'opció més adient per a les institucions i per als òrgans que les constitueixen.
Les pàgines tenen un conjunt de característiques que les fan molt interessants per monitoritzar el que succeeix a la xarxa. Disposen d'estadístiques completes dels seguidors/es, amb informació d'edat, sexe, llengua, país, etc.
Es desaconsella la creació d'un perfil per a un departament o servei, ja que incompleix les normes d'ús de Facebook.
Quina freqüència de publicació de continguts utilitzo?
El nombre ideal de publicacions diàries és d'una mitjana d'entre 2 i 3 però dependrà del tipus d'activitat del compte. Fer-ne massa podria ser perjudicial perquè, a diferència de Twitter, el contingut no és tan efímer, i podríem atabalar a qui llegeix els continguts.
Cal publicar a Facebook informacions procedents de fonts pròpies:
- Notícies de la UVic
- Agenda d'actes i esdeveniments de la UVic
- Vídeos, fotos, presentacions, etc. d'actes o esdeveniments destacables o novetats de la Universitat
Cal evitar la publicació automàtica des de qualsevol altra xarxa social (Twitter, Instagram, Youtube) a la pàgina de Facebook, ja que és difícil controlar el text que s'hi publica, a banda que s'utilitza un format diferent. A Twitter, per exemple, es fan servir hashtags enmig del text i sovint se citen altres usuaris, de manera que el mateix contingut a Facebook podria quedar descontextualitzat.
Es pot publicar contingut aliè sempre que sigui d'interès per als seguidors i seguidores del nostre compte
Quin tipus d'interacció puc tenir amb els seguidors?
Les persones administradores gestionen qui pot escriure al mur de la pàgina: si ho poden fer només ells/es, només els seguidors o tothom.
La pàgina de Facebook de la UVic està configurada de manera que:
- El mur mostra tots els comentaris, els que publiquen les persones gestores de continguts i els que publiquen els seguidors i seguidores.
- Les persones que seguiexen poden:
- Escriure o publicar continguts al mur.
- Afegir-hi fotos.
- Etiquetar les fotos.
- Afegir-hi vídeos.
- Fer comentaris a les entrades publicades per la pàgina.
Per tant, cal parar atenció als possibles comentaris i publicacions que facin a la pàgina les persones seguidores. Si alguns continguts publicats són publicitat o bé missatges ofensius en els quals es mostra una clara falta de respecte a la institució o a algun individu, o bé responen a algun benefici particular que no té relació amb la institució, les persones administradores de la pàgina poden eliminar la publicació.
Com creo xarxa?
Una de les característiques principals de les pàgines de Facebook és que no tenen un llistat d'amistats, com els perfils, sinó de seguidors/es, així que en comptes de demanar l'amistat a les persones, l'administrador/a haurà d'idear altres estratègies per aconseguir augmentar el nombre de 'M'agrada'. L'AdM pot donar suport en la definició d'aquestes estratègies.
Les pàgines poden disposar d'una URL pròpia (ex: www.facebook.com/universitatdevic) quan tenen més 25 membres.
Altres recursos
- Esdeveniments: si t'interessa saber quantes persones assistiran a una activitat que organitzes o establir un canal a través del qual comunicar-los les novetats, el més pràctic és crear un esdeveniment. Podràs convidar usuaris i usuàries, fer-hi publicacions, etc.
- Vídeos en directe: Facebook permet retransmetre en directe a través de la càmera d'un ordinador, mòbil o tauleta. Els seguidors/es rebran una notificació al mòbil quan comencis la retransmissió i podran interactuar-hi.
- Opinions: al menú de la pàgina hi trobaràs un recull d'opinions de seguidors/es que hagin assignat una nota a la pàgina (de màxim 5 punts).
- Facebook ads: si ho desitges, podràs contractar publicitat per fer una campanya o promocionar una publicació. La publicitat a través de Facebook et pot ajudar a guanyar seguidors/es al compte o a promocionar un producte nou (premis, cursos, esdeveniment, etc.).