La informació d'aquest apartat correspon al curs acadèmic 2023-2024
Titulació
Màrqueting i Comunicació Empresarial
Assignatura
Estratègies de Comunicació Digital
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | espanyol | Clara E. de Uribe Gil |
Zahaira F. González Romo |
Objectius
Capacitar l'alumne per elaborar un pla de màrqueting digital en totes les fases i posar en pràctica les eines de comunicació digital que ha après i desenvolupat.
Resultats d'aprenentatge
- Identifica les variables que afecten les decisions estratègiques de màrqueting i coneix l'ús de les eines que ajudaran a gestionar l'entorn actual i futur.
- Analitza i reflexiona sobre les tendències de futur a partir de pràctiques i de casos concrets.
- Coneix els processos de comunicació 2.0 i sap integrar-los a les comunicacions en línia de l'empresa.
Competències
Generals
- Posseir capacitat per a la comunicació oral i escrita a les llengües pròpies de la comunitat.
- Posseir habilitats per a treballar en un context internacional.
- Tenir aptitud crítica i autocrítica.
- Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- Tenir capacitat d'organització i planificació.
- Tenir capacitat i habilitat per a treballar en equip i en xarxa de forma multidisciplinària.
- Tenir capacitat per a realitzar exposicions raonades i coherents.
- Tenir capacitat per posar els coneixements bàsics de la professió a la pràctica.
- Tenir destresa per a utilitzar satisfactòriament i amb finalitats acadèmiques i professionals la llengua anglesa.
- Tenir habilitat en l'ús de la informació: buscar, analitzar, seleccionar, organitzar i utilitzar la informació eficaçment.
- Tenir un compromís ètic a les actuacions professionals, respectant els principis i valors democràtics.
Específiques
- Saber comprendre i ser capaç de transmetre la importància de que l'empresa/organització s'orienti al mercat i a la relació amb el client.
- Saber dissenyar i implementar iniciatives de negoci adequades pels mercats globals.
- Tenir capacitat per analitzar i comprendre el funcionament del mercat i la seva influència a les activitats de l'empresa.
- Tenir capacitat per aplicar els coneixements teòrics, les habilitats i els instruments adequats per a la creació de valor de marca i d'imatge corporativa.
- Tenir capacitat per aplicar els coneixements teòrics, les habilitats i els instruments de comunicació per establir una estratègia integral de comunicació de l'empresa o organització.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Continguts
- Briefing
- Descripció
- Aspectes que contempla de manera general
- Antecedents
- Visió del conjunt de l'empresa
- Visió de conjunt del producte o servei
- Visió de conjunt del mercat
- Visió de conjunt de la competència
- Benchmarking
- Anàlisi dels principals competidors
- DAFO
- Debilitats
- Amenaces
- Fortaleses
- Oportunitats
- Objectius
- Estructura dels objectius
- Característiques dels objectius
- Tipologia
- Públics
- Definició de públic objectiu
- Característiques del públic objectiu
- Estratègia
- USP
- Imatge de marca
- Posicionament
- Corrents de pensament i autors
- Estratègies comparatives
- Alt preu
- Baix preu
- Sexe
- Edat
- Moment del dia
- Distribució
- Estratègies publicitàries
- Estratègies competitives
- Estratègies de creixement
- Estratègies de fidelització
- Estratègies digitals
- Definició
- Eines
- Tipologies
- Estratègia basada en la marca (branding)
- Estratègia basada en la generació de trànsit web
- Estratègies basades en la generació de contextos o oportunitats de negoci
- Estratègia basada en la conversió a vendes
- El generador de leads
- Conceptes clau en l'estratègia de comunicació
Avaluació
Pràctiques setmanals/quinzenals
Totes les entregues han de penjar-se a Moodle i fer-se per equips.
- Pràctica 1
- Selecció de l'empresa per analitzar, definició d'aquesta empresa, anàlisi de producte/servei, definició i detall de les eines de comunicació digital
- Valor sobre la nota: 5 %
- Pràctica 2
- Anàlisi de l'entorn, mercat, PESTEL
- Valor sobre la nota: 15 %
- Pràctica 3
- Anàlisi de la competència, benchmarking complet sobre totes les accions de comunicació i descripció reflexiva
- Valor sobre la nota: 20 %
- Pràctica 4
- Desenvolupament de l'anàlisi DAFO i dels objectius del pla de comunicació digital
- Valor sobre la nota: 5 %
- Pràctica 5
- Desenvolupament dels públics objectius del pla de comunicació digital
- Valor sobre la nota: 5 %
- Pràctica 6
- Desenvolupament de l'estratègia del pla de comunicació digital
- Valor sobre la nota: 5 %
- Pràctica 7
- Primera proposta d'accions per fases del pla de comunicació digital
- Valor sobre la nota: 5 %
- Pràctica 8
- Desenvolupament d'accions per fases del pla de comunicació digital
- Valor sobre la nota: 10 %
- Pràctica 9
- Desenvolupament d'accions per fases del pla de comunicació digital
- Valor sobre la nota: 10 %
- Pràctica 10
- Desenvolupament d'accions per fases del pla de comunicació digital
- Valor sobre la nota: 10 %
- Pràctica 11
- Lliurament final de projecte
- Valor sobre la nota: 10 %
Criteris generals
- Cap pràctica no és recuperable.
- En cas de suspendre la convocatòria ordinària s'han de lliurar totes les pràctiques fetes durant el curs.
Metodologia
- L'assignatura té una part teòrica i una part pràctica. L'alumne elabora de manera grupal un pla de màrqueting digital mitjançant els conceptes teòrics dictats pel professor i de l'aplicació pràctica del projecte.
- L'assignatura es divideix en 11 pràctiques (una setmanal) que l'alumne desenvolupa gradualment fins que completa un pla de màrqueting digital en què es tenen en compte els aspectes teòrics i estratègics dictats pel professor.
Bibliografia
Bàsica
- Arroyo, Saray. (2011). Con la idea mas simple e imaginación se puede lograr mucho más que con una costosa campaña publicitaria: Con la idea mas simple e imaginación se puede lograr mucho más que con una costosa campaña publicitaria. El periódico de la Publicidad (13 a 20 de mayo de 2011. pág. 14).
- Dans, Enrique (2010). Todo va a cambiar: Tecnología y evolución: adaptarse o desaparecer. Deusto.
- G. Bermejo, Estefanía (2011). La aplicación móvil pemite a 100 Montaditos abrir un nuevo restaurante vía smartphone: La aplicación móvil pemite a 100 Montaditos abrir un nuevo restaurante vía smartphone. El Periódico de la Publicidad (3 al 10 de junio pág 19).
- G. Bermejo, Estefanía. (2011). IAB Spain cifra en 90 millones la inversión en publicidad 'display' en el primer trimestre: IAB Spain cifra en 90 millones la inversión en publicidad 'display' en el primer trimestre'. El periódico de la Publicidad(13 al 20 de mayo pá. 18).
- Sainz de Vicuña Ancín, J.M. (2021). El Plan de Marketing Digital en la práctica (23 ed.). ESIC.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.