Vés al contingut

Pla de Màrqueting

Titulació

Màrqueting i Comunicació Empresarial

Assignatura

Pla de Màrqueting

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaespanyolManuel Arribas Ibar

Objectius

El Pla de Marketing és una de les eines de Gestió Empresarial més importants, si no la més important de totes. El seu abast multidepartamental i multidisciplinar donen al Pla de Marketing el caràcter d'element bàsic en el procés de Planificació de qualsevol Empresa. Aquest caràcter generalista que té el Pla de Marketing en la gestió, fa que sigui cabdal en la formació de professionals d'empresa sigui quina sigui la posició laboral que ocuparan en un futur més o menys llunyà.


Vivim moments de grans canvis i molt ràpits: en el comportament dels consumidors, en la definició dels canals de distribució, en les noves maneres d'innovació de producte, ... pràcticament en totes les vessants del marketing. Disposar de la capacitat d'anàlisi de la realitat de mercat i de la competència, del coneixement del què implica la pròpia estratègia corporativa d'empresa, per a prendre decisions encertades (o al menys coneixent-ne el risc) al confeccionar el Pla de Marketing de la pròpia Marca o Marques, és una avantatge competitiva importantíssima per a qualsevol professional del sector.


L'assignatura té com a objectiu principal que els participants obtinguin la fluidesa conceptual i práctica suficient per saber desenvolupar, analitzar i avaluar un Pla de Marketing (dins d'uns limits acadèmics que s'intentarà paliar amb l'estudi de cassos reals i pràctiques a classe). L'intenció del curs és que pels alumnes, en el seu futur professional, el fet d'enfrontar-se a la tasca de crear i redactar un Pla de Marketing no suposi una tasca inabordable, ans el contrari. Cal que els alumnes entenguin i dominin la metodología i la grandesa del Pla per poder-s'hi enfrontar amb habilitats suficients en qualsevol entorn de mercat sabent-ne l'importància i l'abast.


Per tant es requereix dels participants una preparació prèvia en els conceptes bàsics del Marketing per que l'assignatura tingui un bon aprofitament per part de l'alumnat.


La fluidesa en català, castellà i anglès és molt important. Les habilitats d'expresió oral, corporal i de presentació a classe, també.

 

 

Resultats d'aprenentatge

• Crea un Plan de Marketing exclusivo para una empresa/marca/producto/periodo determinados.
• Entiende y domina la importancia de la relación entre los elementos que conforman el plan de marketing.
• Conoce los elementos que conforman el plan de marketing y toma conciencia de la coherencia entre ellos para la toma de decisiones estratégicas.
• Entiende que el plan de marketing debe recoger los elementos fundamentales del plan de empresa e incluir el plan de comunicación de la misma.
• Asume distintas responsabilidades en el trabajo individual colaborativo y evalúa los resultados obtenidos.

Competències

Generals

  • Desenvolupar habilitats per a la innovació i la creació d'empreses.
  • Desenvolupar habilitats per adaptar-se a noves situacions.
  • Posseir capacitat per a la comunicació oral i escrita a les llengües pròpies de la comunitat.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació.
  • Tenir capacitat per a realitzar exposicions raonades i coherents.
  • Tenir habilitat en l'ús de la informació: buscar, analitzar, seleccionar, organitzar i utilitzar la informació eficaçment.
  • Tenir un compromís ètic a les actuacions professionals, respectant els principis i valors democràtics.

Específiques

  • Saber dissenyar i implementar iniciatives de negoci adequades pels mercats globals.
  • Ser capaç d'aplicar la teoria i els instruments d'investigació de mercats a la implementació d'estratègies empresarials.
  • Ser capaç de dissenyar i implementar plans integrals de màrqueting.
  • Ser capaç de liderar i gestionar els processos de canvi de les empreses i organitzacions i especialment els que estan relacionats amb situacions d'innovació i/o crisis.
  • Tenir capacitat per analitzar i comprendre el funcionament del mercat i la seva influència a les activitats de l'empresa.
  • Tenir capacitat per aplicar els coneixements teòrics, les habilitats i els instruments adequats per a la creació de valor de marca i d'imatge corporativa.
  • Tenir capacitat per aplicar els coneixements teòrics, les habilitats i els instruments de comunicació per establir una estratègia integral de comunicació de l'empresa o organització.
  • Tenir capacitat per aprendre i saber aplicar coneixements i habilitats a la direcció estratègica del màrqueting.
  • Tenir capacitat per valorar críticament diferents situacions empresarials i per gestionar amb eficàcia i eficiència una empresa o organització.
  • Tenir habilitat per definir i implementar estratègies i models de negoci amb un ús intensiu de les TIC, i particularment d'internet, les xarxes socials i els sistemes d'e-business.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. INTRODUCCIÓ A LA PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA A L'EMPRESA
    1. Planificació Corporativa: Pla de Negoci
    2. Planificació Operacional: Pla Tàctic
  2. EL PLA DE MARKETING
    1. Definició
    2. Utilitat
  3. INFORMACIÓ PRÈVIA AL PLA DE MARKETING
  4. CREACIÓ DEL PLA DE MARKETING
      1. Decisions de Productes/Serveis
      2. Decisions de Preus
      3. Decisions de Distribució
      4. Decisions de Comunicació
    1. La situació inicial
    2. Els objectius de matrketing
    3. L'Estratègia de marketing: (decidir el marketing mix)
    4. El pressupost de marketing
    5. Els sistemes de control del pla de marketing

Avaluació

ACTIVITATS I PONDERACIÓ:

  1. Actitud i participació a classe (implica assistència continuada):
    • 20% de la nota
  2. De 7 a 10 Pràctiques a presentar i/o fer a classe - presencials o virtuals, individuals o en grup -
    • 50% de la nota
  3. Treball de Curs:
    • 30% de la nota

No hi ha exàmen final. No hi han recuperacions.

 

Metodologia

Flipped classes (on els alumnes es preparen el tema en base a videos, lectures o apunts proposats i el temps de classe es dedica a debatre i a aprofundir el tema preparat)

Debats en grup sobre continguts proposats com videos i lectures preparatòries o d'ampliació marcades

Classes magistrals generalment presencials

Pràctiques dirigides amb presentacions del alumnes/grups d'alumnes (amb possibilitat de tutories)

Anàlisi de Plans de Marketing reals (ull, material confidencial)

Treball de Curs: elaboració per fases d'un Pla de Marketing complert i presentació del seu Sumari Executiu

Tutories individualitzades pel Treball de Curs

Bibliografia

Bàsica

  • MUNUERA, J.L., & RODRÍGUEZ ESCUDERO, A.I. (2012). Estrategias de Marketing: teoría y casos. Pirámide.
  • PARMERICE, D. (2002). Como preparar un plan de Marketing. Gestión 2000.
  • SAINZ DE VICUÑA, J.M. (2020). El plan de marketing en la práctica (23 ed.). Editorial ESIC.
  • SÁNCHEZ HERRERA, J. (2001). Plan de Marketing: análisis, decisiones y control,. Pirámide.
  • WOOD, M. (2004). El plan de Marketing. Pearson Educación.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte