Vés al contingut

Titulació

Educació Social

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Objectius

L'educació social és un dels espais que pot contribuir a generar pràctiques de coneixement, de presa de consciència, i de prevenció de les violències plurals que viuen dones i homes en les societats del present. En aquesta perspectiva l'assignatura vol:

  • Reflexionar sobre el gènere, les seves dimensions, i comprendre els  impactes de desigualtat i exclusió del cànon de gènere a nivell personal i social
  • Aproximar-se al fenomen de la violència, els seus significats i les seves expressions en contextos socioeducatius diversos i generar sensibilitat per no negar-la, conèixer-la i valorar les seves conseqüències personals i socials.
  • Conèixer aportacions sobre igualtat i no violència no governamentals i governamentals: moviments feministes i políticas-marcs normatius (nacionals i internacionals).
  • Analitzar programaes socieducatius i oferir recursos per actuar educativament davant les diferents violències derivades del gènere

 

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix el significat de gènere i violència i identifica de forma contextualitzada els seus registres i expressions
  • Coneix diferents marcs teòrics que expliquen les violències i analitza les seves causes i conseqüències en relació als elements conceptuals
  • Reflexiona sobre les aportacions i els buits de les declaracions i les polítiques a l'entorn de les violències
  • Identifica els diferents conceptes relacionats amb el gènere i reflexiona sobre la seva caracterització en contextos i situacions determinades
  • Cerca projectes formatius governamentals i no governamentals sobre violències i els analitza com a recursos per una educació permanent crítica i transformadora

Continguts

Mòdul I: El gènere i els seus significats
1. Les dimensions del gènere. La pervivència del sistema sexual binari i les seves conseqüències personals i socials.
2. Gènere i poder. El gènere com a generador de desigualtats i exclusions
3. El repte de la igualtat en les diversitats. Aportacions dels moviments feministes; aportacions governamentals

Mòdul II: Les violències i les seves formes d'expressió
1. Aproximació conceptual a la violència (gènere, masclista, etc.) i a les seves expressions plurals
2. Tipologies i visibilitat de les violències (explícites i implícites, reconegudes i silenciades...) 
3. Les violències com a expressió de problemàtiques de les societats actuals en contextos diversos: conflictes armats, empobriment, migracions...

Mòdul III: Programes socioeducatius per a la igualat i la no violència
1. La violència, conseqüència del gènere normatiu en diferents contextos: família, treball, centre educatiu, ciutat...
2. Accions des de les polítiques no governamentals i governamentals 

3. Programes i recursos sociedutaius per a la no violència

 

Avaluació

Avaluació

L'assignatura contempla l'avaluació del procés i dels resultats. Es plantegen tres activitats:

Activitat 1. Assistència, participació i realització de les activitats de classe i de tutoria. Individual. Ponderació 50% 

Activitat 2. Estudi i presentació d'una problemàtica actual de violència en el context mundial i d'un projecte d'acció educativa d'una organització governamental o no governamental adreçat a la problemàtica escollida. Individual/Grup. Ponderació 50%

Per a aprovar l'assignatura s'han de realitzar les dos activitats d'avaluació i tenir una nota mínima d'aprovat 5 en cada activitat.

La recuperació consistirà en una prova escrita sobre els continguts del programa. No es poden recuperar les activitats no presentades. 

Metodologia

L'assignatura es desenvoluparà a partir d'explicacions, seminaris, tallers, etc. que permetin l'aproximació als continguts, l'anàlisi, el debat, la reflexió i comprensió crítica. Les tutories individuals i de grup serviran per orientar i fer el seguiment del procés formatiu.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte