Titulació
Publicitat i Relacions Públiques
Assignatura
Noves Tendències en Comunicació
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | espanyol | Oreste Attardi Colina |
Objectius
Llengües vehiculars
Com que s'imparteix indistintament a alumnes locals, nacionals i internacionals, aquesta assignatura es gestiona d'una manera plurilingüe: l'alumne/a pot triar entre 5 idiomes (per comunicar-se amb el professor o desenvolupar el seu treball): català, castellà, portuguès (i portuguès de Brasil), italià i francès.
Objectiu general del curs
Obtenir una visió completa de totes les eines que integren les diferents tècniques de comunicació no convencional (BTL) i noves tendències per completar els 360º en la comunicació de les marques, empreses i institucions. En aquesta assignatura, l'objectiu és fer arribar el missatge al target, amb el màxim nivell d'«eficiència», sense utilitzar mitjans massius o tradicionalment atribuïts a la publicitat ATL.
També aplicar estratègicament noves tendències i eines no convencionals a través de les diferents disciplines (off i online) que la integren: màrqueting promocional, publicitat en el punt de venda (PLV) i marxandatge, noves tendències (guerrilla, street i buzz marketing), màrqueting firal i màrqueting d'experiències (experiential marketing), entre altres.
Totes aquestes eines i tècniques es conceben com una alternativa que els anunciants utilitzen cada vegada més, amb la finalitat d'incrementar notablement l'eficiència dels seus plans de comunicació mitjançant un contacte proper i de màxima qualitat amb el target, que ha d'ajudar a crear sinergies encaminades a incrementar el share of voice de la marca en el seu panell mental i, per tant, provocar la màxima fidelitat cap a aquesta marca. En aquest curs s'ensenya com utilitzar aquestes tècniques i els seus mitjans de manera integrada.
Objectius específics del curs
- Conèixer i entendre en profunditat totes i cadascuna de les noves tendències en comunicació (below the line) i la seva utilització estratègica individual (accions o campanyes específiques) o com a part d'un pla de comunicació integral d'una empresa.
- Saber desenvolupar accions i campanyes de comunicació BTL integral eficaces, utilitzant qualsevol mitjà no convencional de manera integrada, i implementar-ne la gestió de principi a fi.
Resultats d'aprenentatge
- Identificar les teories, els processos, les estructures i les tècniques publicitàries que donen lloc a les funcions dels diferents departaments d'una agència de publicitat, d'una boutique creativa, d'una consultora o d'una central de mitjans en els entorns convencionals, virtuals i emergents.
- Comprendre els mètodes i problemes de les diferents branques de la investigació de la psicologia, la sociologia, la comunicació i el màrqueting, en general, així com les motivacions de les audiències, l'anàlisi del comportament del consumidor i els processos de compra.
- Transmetre informació, idees, problemes i solucions adequadament i d'acord amb els cànons acadèmics, de forma oral, escrita i audiovisual, a un públic tant especialitzat com no especialitzat i ser respectuós amb la diversitat lingüística i amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Aplicar les diferents tècniques de comunicació publicitària convencional i no convencional per fer arribar amb el nivell més alt d'eficàcia el missatge construït sota els paràmetres de la creativitat i la innovació en un context respectuós amb la diversitat lingüística i amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
Continguts
- Introducció a les noves tendències en comunicació (comunicació no convencional / BTL)
- El final de la comunicació de masses (1990-2000)
- Cap a la publicitat no convencional (BTL)
- Estratègies «cross-media» i «cross-selling / cross-promotion» per a sociabilitzar el màrqueting
- Màrqueting promocional
- Concepte de promoció i màrqueting promocional
- Efectes del màrqueting promocional
- Estratègies i tipus de promoció de vendes
- Tècniques de promoció per a: consumidors, distribuïdors, empleats i prescriptors
- Tècniques i eines promocionals
- Publicitat en el lloc de venda (PLV) i marxandatge
- Conceptes i funcions de la publicitat en el lloc de venda i el marxandatge
- Tipus de PLV i marxandatge
- Tècniques de marxandatge en el punt de venda
- Fases de l'aplicació de la PLV i del marxandatge: tractament de l'espai
- Optimització del lineal
- Creació, organització, planificació i implantació d'un programa de PLV i marxandatge en el lloc de venda
- Aparadorisme
- Noves tendències: màrqueting de guerrilla, street marketing i buzz marketing
- Conceptes
- Avantatges
- Característiques
- Estratègies
- Eines
- Màrqueting firal
- Conceptes i funcions del màrqueting firal: en fires i exposicions.
- Tipus de fires
- Planificació
- Selecció estratègica de presència de marca en les fires
- Creació d'un estand: material i assignació de l'equip humà
- Estratègies pre, on i post-fira
- Establiment de pressupost i control de resultats
- Experiential marketing
- Màrqueting de les emocions.
- Conceptes i funcions del experiential marketing
- Estratègies de comunicació d'experiential marketing
- Construcció de llaços de fidelitat a través d'experiential marketing
- Creació, organització, planificació i implementació d'una campanya de comunicació basada en el experiential marketing
Avaluació
L'avaluació és continuada, a dos nivells:
- Projecte de l'assignatura i seguiment del treball: creació, gestió, desenvolupament i presentació d'un projecte de Noves Tendències en Comunicació (comunicació no convencional / BTL) amb dues parts:
- Part 1: disseny d'una flagstore que apliqui els conceptes de marxandatge, PLV i visibilitat experiencial.
- Part 2: una campanya de màrqueting de guerrilla, street marketing i buzz marketing. Launching de la flagstore. Tot aquest projecte s'estableix sota el concepte de «cas real».
- Prova final: prova de coneixements teòrics. Representa el 25 % de la nota final.
La nota final es constitueix a partir de la mitjana entre aquests 2 sistemes d'avaluació. En cas contrari, figura la nota més baixa obtinguda com a nota final.
Repesca
Únicament hi haurà repesca de la prova final (si l'estudiant s'ha presentat a primera convocatòria).
Metodologia
La metodologia de treball de l'assignatura s'estructura en un sistema teoricopràctic que té com a objectiu consolidar una base sòlida de coneixements i treballs pràctics basats en casos reals que permeten desenvolupar un entrenament constant en tot el procés de què representa crear, gestionar i desenvolupar una campanya o acció utilitzant tècniques de comunicació no convencional (BTL) en tota la seva extensió.
Això suposa un alt grau de capacitació pràctica i immediata en la vida laboral.
Bibliografia
Bàsica
- ESCRIVÁ MONZÓ, Joan (2000). Marketing en el punto de venta. McGraw Hill.
- JOAQUIM SÁNCHEZ HERRERA y TERESA PINTADO BLANCO (2010). Nuevas tendencias en comunicación. ESIC editorial.
- PÉREZ DEL CAMPO, Enrique (2002). La comunicación fuera de los medios (below the line). ESIC Editorial.
- SCHMITT, BERND H. (2000). Experiential Marketing. Ed. Deusto.
- Zorita Lloreda, Enrique. (2000). Marketing promocional. ESIC Editorial.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.