Vés al contingut

Noves Tendències en Comunicació

Titulació

Publicitat i Relacions Públiques

Assignatura

Noves Tendències en Comunicació

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaespanyolOreste Attardi Colina

Objectius

Llengües vehiculars

Com que s'imparteix indistintament a alumnes locals, nacionals i internacionals, aquesta assignatura es gestiona d'una manera plurilingüe: l'alumne/a pot triar entre 5 idiomes (per comunicar-se amb el professor o desenvolupar el seu treball): català, castellà, portuguès (i portuguès de Brasil), italià i francès.

Objectiu general del curs

Obtenir una visió completa de totes les eines que integren les diferents tècniques de comunicació no convencional (BTL) i noves tendències per completar els 360º en la comunicació de les marques, empreses i institucions. En aquesta assignatura, l'objectiu és fer arribar el missatge al target, amb el màxim nivell d'«eficiència», sense utilitzar mitjans massius o tradicionalment atribuïts a la publicitat ATL.

També aplicar estratègicament noves tendències i eines no convencionals a través de les diferents disciplines (off i online) que la integren: màrqueting promocional, publicitat en el punt de venda (PLV) i marxandatge, noves tendències (guerrilla, street i buzz marketing), màrqueting firal i màrqueting d'experiències (experiential marketing), entre altres.

Totes aquestes eines i tècniques es conceben com una alternativa que els anunciants utilitzen cada vegada més, amb la finalitat d'incrementar notablement l'eficiència dels seus plans de comunicació mitjançant un contacte proper i de màxima qualitat amb el target, que ha d'ajudar a crear sinergies encaminades a incrementar el share of voice de la marca en el seu panell mental i, per tant, provocar la màxima fidelitat cap a aquesta marca. En aquest curs s'ensenya com utilitzar aquestes tècniques i els seus mitjans de manera integrada.

Objectius específics del curs

  • Conèixer i entendre en profunditat totes i cadascuna de les noves tendències en comunicació (below the line) i la seva utilització estratègica individual (accions o campanyes específiques) o com a part d'un pla de comunicació integral d'una empresa.
  • Saber desenvolupar accions i campanyes de comunicació BTL integral eficaces, utilitzant qualsevol mitjà no convencional de manera integrada, i implementar-ne la gestió de principi a fi.

Resultats d'aprenentatge

  • Identificar les teories, els processos, les estructures i les tècniques publicitàries que donen lloc a les funcions dels diferents departaments d'una agència de publicitat, d'una boutique creativa, d'una consultora o d'una central de mitjans en els entorns convencionals, virtuals i emergents.
  • Comprendre els mètodes i problemes de les diferents branques de la investigació de la psicologia, la sociologia, la comunicació i el màrqueting, en general, així com les motivacions de les audiències, l'anàlisi del comportament del consumidor i els processos de compra.
  • Transmetre informació, idees, problemes i solucions adequadament i d'acord amb els cànons acadèmics, de forma oral, escrita i audiovisual, a un públic tant especialitzat com no especialitzat i ser respectuós amb la diversitat lingüística i amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Aplicar les diferents tècniques de comunicació publicitària convencional i no convencional per fer arribar amb el nivell més alt d'eficàcia el missatge construït sota els paràmetres de la creativitat i la innovació en un context respectuós amb la diversitat lingüística i amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.

Continguts

  1. Introducció a les noves tendències en comunicació (comunicació no convencional / BTL)
    • El final de la comunicació de masses (1990-2000)
    • Cap a la publicitat no convencional (BTL)
    • Estratègies «cross-media» i «cross-selling / cross-promotion» per a sociabilitzar el màrqueting
  2. Màrqueting promocional
    • Concepte de promoció i màrqueting promocional
    • Efectes del màrqueting promocional
    • Estratègies i tipus de promoció de vendes
    • Tècniques de promoció per a: consumidors, distribuïdors, empleats i prescriptors
    • Tècniques i eines promocionals
  3. Publicitat en el lloc de venda (PLV) i marxandatge
    • Conceptes i funcions de la publicitat en el lloc de venda i el marxandatge
    • Tipus de PLV i marxandatge
    • Tècniques de marxandatge en el punt de venda
    • Fases de l'aplicació de la PLV i del marxandatge: tractament de l'espai
    • Optimització del lineal
    • Creació, organització, planificació i implantació d'un programa de PLV i marxandatge en el lloc de venda
    • Aparadorisme
  4. Noves tendències: màrqueting de guerrilla, street marketing i buzz marketing
    • Conceptes
    • Avantatges
    • Característiques
    • Estratègies
    • Eines
  5. Màrqueting firal
    • Conceptes i funcions del màrqueting firal: en fires i exposicions.
    • Tipus de fires
    • Planificació
    • Selecció estratègica de presència de marca en les fires
    • Creació d'un estand: material i assignació de l'equip humà
    • Estratègies pre, on i post-fira
    • Establiment de pressupost i control de resultats
  6. Experiential marketing
    • Màrqueting de les emocions.
    • Conceptes i funcions del experiential marketing
    • Estratègies de comunicació d'experiential marketing
    • Construcció de llaços de fidelitat a través d'experiential marketing
    • Creació, organització, planificació i implementació d'una campanya de comunicació basada en el experiential marketing

Avaluació

L'avaluació és continuada, a dos nivells:

  1. Projecte de l'assignatura i seguiment del treball: creació, gestió, desenvolupament i presentació d'un projecte de Noves Tendències en Comunicació (comunicació no convencional / BTL) amb dues parts:
    • Part 1: disseny d'una flagstore que apliqui els conceptes de marxandatge, PLV i visibilitat experiencial.
    • Part 2: una campanya de màrqueting de guerrilla, street marketing i buzz marketing. Launching de la flagstore. Tot aquest projecte s'estableix sota el concepte de «cas real».
    Cada part té un valor del 37,5 % d'aquesta nota. Part 1: 37,5 %. Part 2: 37,5 %.
  2. Prova final: prova de coneixements teòrics. Representa el 25 % de la nota final.

La nota final es constitueix a partir de la mitjana entre aquests 2 sistemes d'avaluació. En cas contrari, figura la nota més baixa obtinguda com a nota final.

Repesca

Únicament hi haurà repesca de la prova final (si l'estudiant s'ha presentat a primera convocatòria).

Metodologia

La metodologia de treball de l'assignatura s'estructura en un sistema teoricopràctic que té com a objectiu consolidar una base sòlida de coneixements i treballs pràctics basats en casos reals que permeten desenvolupar un entrenament constant en tot el procés de què representa crear, gestionar i desenvolupar una campanya o acció utilitzant tècniques de comunicació no convencional (BTL) en tota la seva extensió.

Això suposa un alt grau de capacitació pràctica i immediata en la vida laboral.

Bibliografia

Bàsica

  • ESCRIVÁ MONZÓ, Joan (2000). Marketing en el punto de venta. McGraw Hill.
  • JOAQUIM SÁNCHEZ HERRERA y TERESA PINTADO BLANCO (2010). Nuevas tendencias en comunicación. ESIC editorial.
  • PÉREZ DEL CAMPO, Enrique (2002). La comunicación fuera de los medios (below the line). ESIC Editorial.
  • SCHMITT, BERND H. (2000). Experiential Marketing. Ed. Deusto.
  • Zorita Lloreda, Enrique. (2000). Marketing promocional. ESIC Editorial.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte