Vés al contingut

Integració. Abordatge a les Urgències

Titulació

Medicina

Assignatura

Integració. Abordatge a les Urgències

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

6

Crèdits

4,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàJosé Gregorio Zorrilla Riveiro
G55, presencial, tardacatalàJosé Gregorio Zorrilla Riveiro

Professorat col·laborador

  • Elvira Bisbe Vives
  • Lluís Llauger García
  • Jose Maria Soto Ejarque
  • Judit Roca Font
  • Dolors Garcia Pérez

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura es defineixen específicament en el pla de treball d'acord amb els resultats d'aprenentatge de cada bloc de contingut.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals intoxicacions.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de la medicina pal·liativa.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les situacions de risc vital.
  • Fa maniobres de suport vital bàsic i avançat.
  • Resol problemes i situacions pròpies de l'acompliment professional amb actituds emprenedores i innovadores.
  • Analitza coneixements propis de l'àmbit i la seva contextualització en entorns nacionals i internacionals.
  • Avalua pràctiques professionals en contextos emergents i globals i proposa línies d'intervenció ajustades a les diferents realitats.
  • Dissenya intervencions que atenen necessitats de l'àmbit de forma multidisciplinària.
  • Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de sostenibilitat i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones.
  • Mostra habilitats per a l'anàlisi de situacions des d'una perspectiva global i integral i posa en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics, segons correspongui.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la pràctica clínica.
  • Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Es mou amb desimboltura en situacions complexes o que requereixin el desenvolupament de noves solucions.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i és capaç d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
  • Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.

Específiques

  • Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut i en altres institucions sanitàries sota supervisió i també coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i sobre l'utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Assumir el paper d'un mateix en les accions de prevenció i protecció davant de malalties, lesions o accidents i mantenir i promoure la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Comprendre la importància dels principis mèdics per al benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • Dur a terme un examen físic i una valoració mental.
  • Indicar la terapèutica més adequada per als processos aguts i crònics més prevalents i per als malalts en fase terminal.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles que exigeixen atenció immediata.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Criteris per a la determinació d'atenció emergent o urgent
  2. L'ingrés hospitalari al pacient amb patologia urgent
  3. El funcionament del servei d'urgències
  4. Processos del servei d'urgències: derivació, alta...
  5. Identificació de l'obstrucció de via aèria i mesures per solucionar l'obstrucció
  6. Bases de la utilització i de les indicacions fonamentals de la ventilació mecànica en un episodi urgent

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es fa mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  • Registre dels resultats en les tasques realitzades: 30 %
  • Proves específiques d'avaluació: 40 %
  • Lliurament de treballs i projectes: 20 %
  • Informes d'avaluació: 10 %

Metodologia

La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una estada clínica de pràctiques.

Bibliografia

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte