Vés al contingut

Integració. Abordatge Biològic, Psicològic, Social i Cultural

Titulació

Medicina

Assignatura

Integració. Abordatge Biològic, Psicològic, Social i Cultural

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

6

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàJosep Vidal Alaball
G55, presencial, tardacatalàJosep Vidal Alaball

Professorat col·laborador

  • Anna Escalé Besa
  • Carles Blay Pueyo
  • Irene Veganzones Guanyabens
  • Maria Jose Cortes Rodriguez
  • Marta Serrarols Soldevila
  • Miquel Quesada Sabaté
  • Anna Ruiz Comellas

Objectius

Aquesta assignatura té com objectiu general donar a l'alumne una aproximació del que és la Medicina Familiar i Comunitària.

Objectius específics

  1. L'abordatge biopsicosoacial i de l'entorn vital de la persona malalta.
  2. La promoció de la salut en l'àmbit individual, familiar i comunitari.
  3. Els estils de vida i la prevenció en la pràctica clínica.
  4. El metge de família com agent del pacient en el sistema sanitari. Gestió i coordinació de l'atenció sanitària al pacient.
  5. Estratègies de treball del metge de família davant dels problemes de salut més prevalents i incidents en l'atenció primària de salut (APS).
  6. Models de relació metge-pacient en la pràctica de la medicina de família.
  7. Característiques de la comunicació metge-pacient i de l'entrevista clínica en l'atenció primària.
  8. Aspectes rellevants de la comunicació amb els pacients i familiars a la medicina de família.
  9. Plans d'actuació en medicina de família enfocats a les necessitats del pacient, del seu entorn familiar i social.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Analitza coneixements propis de l'àmbit i la seva contextualització en entorns nacionals i internacionals.
  • Mostra actituds de respecte cap a la diversitat lingüística, social i cultural.
  • Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de sostenibilitat i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones.
  • Mostra una actitud de motivació i compromís per a la millora personal i professional.
  • Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català, castellà i anglès.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de medicina.
  • Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Mostra habilitats per a l'anàlisi de situacions des d'una perspectiva global i integral i posa en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics, segons correspongui.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i és capaç d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
  • Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.

Específiques

  • Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut i en altres institucions sanitàries sota supervisió i també coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i sobre l'utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Assumir el paper d'un mateix en les accions de prevenció i protecció davant de malalties, lesions o accidents i mantenir i promoure la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Comprendre la importància dels principis mèdics per al benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • Indicar la terapèutica més adequada per als processos aguts i crònics més prevalents i per als malalts en fase terminal.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Reconèixer els aspectes que determinen la salut de la població, tant genètics com els que depenen del sexe i estil de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles que exigeixen atenció immediata.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.

Continguts

  1. L'entorn vital de la persona malalta i la promoció de la salut en l'àmbit familiar i comunitari
  2. El paper de l'atenció primària davant de les accions de prevenció i protecció
  3. Tasques que es porten a terme en equips multiprofessionals
  4. El sistema nacional de salut i de legislació sanitària
  5. Abordatge (diagnòstic i tractament) dels problemes aguts més incidents a l'atenció primària
  6. Abordatge (diagnòstic i tractament) dels problemes crònics més prevalents a l'atenció primària
  7. La competència professional
  8. L'autonomia del pacient

Avaluació

  1. 40 %: avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
  2. 20 %: avaluació dels coneixements aplicats
  3. 25 %: treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
  4. 10 %: participació activa en les activitats teoricopràctiques
  5. 5 %: auto i heteroavaluació

Nota: per superar l'assignatura cal aprovar per separat l'apartat A i els apartats B + C + D.

Metodologia

La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una estada clínica de pràctiques.

Bibliografia

Bàsica

  • Aranzana Martínez, Antonio (2003). Manual d'atenció domiciliària. Edide.
  • Casado Vicente, Verónica (2012). Tratado de medicina de familia y comunitaria (2 ed.). SEMFYC Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria.
  • Freeman, Thomas (2016). McWhinney's Textbook of Family Medicine (4 ed.). Oxford university Press.
  • Martin Zurro, Amando (2019). Atención primaria: conceptos, organización y práctica clínica (8 ed.). Elsevier.
  • Romero Gonzalez, Nerio Enrique (2019). Integralidad En Accion: Fundamentos y Herramientas de la Medicina Familiar. Amazon Digital Services LLC.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte