Vés al contingut

La Continuïtat Vital. Del Naixement a l'Edat Adulta

Titulació

Medicina

Assignatura

La Continuïtat Vital. Del Naixement a l'Edat Adulta

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

6

Crèdits

10,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàMònica Balaguer Gargallo
G55, presencial, tardacatalàMònica Balaguer Gargallo

Professorat col·laborador

  • Ferran Rosés Noguer
  • Maria Viñolas Tolosa
  • Neus Roca Saladrigues
  • Alberto Alier Fabrego
  • Anna Fabrega Santamaria
  • Maria Antònia Balet Duat
  • Maria Jose Cortes Rodriguez
  • Roberto Elosua Llanos
  • Sílvia Burgaya Subirana
  • Sílvia Sánchez Pérez
  • Maria Mercedes Nogueras Mas

Objectius

Aquesta assignatura està inclosa en el programa de 6è curs del grau en Medicina. En aquest moment l'estudiant ja ha cursat les assignatures de Pràctica Clínica i d'Exploració I, II i III, per la qual cosa tenen coneixement sobre l'estructura i la funció del cos humà i sobre les bases fisiopatològiques de la malaltia corresponents al pacient adult. Se segueix la metodologia ACC emprada en els anys previs del pla d'estudis. S'ofereix una visió general del seguiment i la valoració del nen sa, així com de les patologies i les necessitats del pacient pediàtric en les diferents etapes que van des del naixement fins a l'edat adulta.

L'objectiu general es basa en el reconeixement de les característiques i el seguiment del nen sa des del naixement fins a l'edat adulta, amb control del desenvolupament psicomotriu, verbal i de relacions amb l'entorn, i també el reconeixement del creixement normal i les seves variants fisiològiques i patològiques.

Els objectius específics comprenen el reconeixer, orientar i saber tractar els procesos patològics que es deriven de cada época del desenvolupament (neonat, lactant, nen, adolescent)

Les avaluacions segueixen els principis estipulats a la UVic-UCC, als quals s'incorporen alguns instruments nous que s'utilitzen per avaluar des d'una perspectiva més propera a la pràctica real.

Es tenen en consideració els eixos fonamentals de la Facultat de Medicina aplicats en un context d'iniciació a la pràctica mèdica.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Coneix amb profunditat les característiques morfofuncionals del nounat, el nen i l'adolescent.
  • Comprèn de forma àmplia el creixement.
  • Coneix els problemes de salut del nadó prematur.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies pediàtriques.
  • Adquireix les bases de la nutrició infantil.
  • Coneix el diagnòstic i consell genètic.
  • Comprèn el desenvolupament cognitiu, emocional i psicosocial en la infància i l'adolescència.
  • Actua en les situacions habituals i les que són pròpies de la professió amb compromís i responsabilitat.
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Mostra actituds de respecte cap a la diversitat lingüística, social i cultural.
  • Analitza èticament situacions d'injustícies i desigualtats i proposa mesures de compensació.
  • Mostra habilitats per a l'anàlisi de situacions des d'una perspectiva global i integral i posa en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics, segons correspongui.
  • Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de sostenibilitat i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la medicina.
  • Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Mostra una actitud de motivació i compromís per a la millora personal i professional.

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
  • Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.

Específiques

  • Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut i en altres institucions sanitàries sota supervisió i també coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i sobre l'utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Assumir el paper d'un mateix en les accions de prevenció i protecció davant de malalties, lesions o accidents i mantenir i promoure la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
  • Comprendre la importància dels principis mèdics per al benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Reconèixer els aspectes que determinen la salut de la població, tant genètics com els que depenen del sexe i estil de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles que exigeixen atenció immediata.
  • Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible per a terceres persones.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

Neonatal

1.     Història clínica del nadó

2.     Nou nat nascut normal, exploració. Lactància materna/artificial. Cordó umbilical

3.     Nou nat prematur i Nou nat de baix pes

4.     Malformacions congènites del nou nat mes freqüents (intestinals, tub neural, respiratòries, cardíaques, osteo-articulars...)

5.     Dificultat respiratòria. Membrana hialina. Meconi, HDC, HTPP

6.     Infeccions congènites (toxoplasmosis, CMV, HVS, HIV)

7.     Sèpsia neonatal (Strep agalactiae)

8.     Icterícia neonatal

9.     Mala adaptació a la vida extrauterina. Anòxia neonatal

10.   Cura del Nadó: Mesures higiènic preventives familiars i de l'entorn dels nounats i del lactant

11.   Patologia materna amb afectació NN (LES, drogues,…)

12.   Patologia del sistema digestiu. Enterocolitis necrotitzant

Desenvolupament i seguiment del nen sà.

1.     Història clínica en pediatria i comunicació amb les famílies

2.     Proves sistemàtiques nen sà

3.     Vacunes

4.     Alimentació

5.     Adquisició d'habilitats motores i cognitives

6.     Creació d'hàbits saludables

Infeccions pediàtriques; alteracions de la immunitat

1.     Síndrome febril del lactant

2.     Malalties exantemàtiques de la infància (maculo papulars i vesiculo-pustuloses)

3.     Sèpsia, xoc sèptic

4.     Infeccions SNC: Meningitis i Encefalitis.

5.     Infeccions típiques de la infància: tos ferina, virus respiratori sincitial, xoc tòxic, pneumococ, stafilococ, mononucleosi infecciosa

6.     Infeccions osteo-articulars

7.     Menys comuns: Tuberculosi, Leishmània, Verola del mico

8.     Infeccions importades

9.     Alteracions de la immunitat

10.   PIMS

Respiratori

1.     Patologia vies respiratòries altes i mitges: faringo-amigdalitis. Otitis. Sinusitis. Laringitis

2.     Patologia de les vies respiratòries baixes: bronquiolitis, pneumònia, traqueïtis, bronquitis

3.     Asma

4.     Fibrosi quística

Reumatologia

1.     Artritis

2.     Vasculitis (Malaltia de Kawasaki)

3.     Febre reumàtica

Cardiologia

1.     Cardiopaties congènites i insuficiència cardíaca. Cianosi

2.     Miocardiopaties i miocarditis

3.     Arrítmies

Sistema Digestiu

1.     Risc nutricional: desnutrició, obesitat. Dèficits

2.     Diarrea en la infància. Malaltia inflamatòria intestinal, celiaquia. Restrenyiment

3.     Abdomen agut i crònic. Obstrucció intestinal

4.     Gastroenteritis aguda. Vòmits. Deshidratació

5.     Al·lèrgies alimentaries

6.     Alteracions hepàtiques i icterícia

Neurologia

1.     Crisi comicials a la infància. Epilèpsia, crisi febrils, trastorns paroxístics no epilèptics

2.     Alteració nivell consciència (diagnòstic diferencial hipertensió intracranial, infecció, traumatisme cranioencefàlic, estat post crític, encefalitis autoimmunes)

3.     Malalties metabòliques

4.     Hipotonia. Neuromusculars

5.     Paràlisi cerebral infantil. Retard mental

6.     Autisme

7.     Alteracions aprenentatge

8.     Patologia secundària a les tecnologies de la informació i comunicació

Endocrinologia

1.     Creixement i desenvolupament sexual. Edat òssia.

2.     Alteracions del creixement i la pubertat

3.     Aspectes bio-psicosocials i conductuals de la pubertat

4.     Trastorns de la diferenciació sexual

5.     Diabetis infantil i hipoglucèmia

6.     Tiroides

7.     Hipòfisi

Hematologia I oncologia

1.     Alteracions glòbuls vermells

2.     Alteracions coagulació i plaquetes

3.     Alteracions glòbuls blancs

4.     Tumors sòlids en la infància. Esplenomegàlia. Adenopaties

Nefro-urologia

1.     Infecció d'orina. Reflux vesico-ureteral

2.     Proteïnúria. Síndrome nefròtica

3.     Hematúria. Síndrome nefrítica

4.     Insuficiència renal aguda i crònica

5.     Síndrome hemolític-urèmic

6.     Tubulopaties i alteracions hidro-electrolítiques

Transversals

1.     Microbiologia en pediatria

2.     Farmacologia en pediatria

3.     Radiologia en pediatria

4.     Laboratori

5.     Cures pal·liatives

6.     Traumatologia

7.     Otorrinolaringologia

8.     Primers auxilis i Suport Vital Bàsic Pediàtric

9.     Urgències pediàtriques

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es fa mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  • Registre dels resultats en les tasques realitzades: 30 %
  • Proves específiques d'avaluació: 40 %
  • Lliurament de treballs i projectes: 20 %
  • Informes d'avaluació: 10 %

Metodologia

La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup reduït dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una estada clínica de pràctiques. Es va crear per formar metges que siguin capaços de valorar les necessitats tant físiques con psicològiques d'un nen des de que neix fins que es faci la transició a l'edat adulta.

Està distribuïda en una part teòrica on es realitza l'aprenentatge en aula i una part pràctica on es veuen tant casos clínics en aules de simulació d'alta fidelitat, es realitza un curs de suport vital bàsic + DEA pediàtric així com es veuen situacions i casos clínics reals a nivell de les pràctiques hospitalàries i d'atenció primària.  La part teòrica està basada en casos clínics que es presenten com els 5 motius de consulta.  En els tallers es treballen altres continguts en forma de casos clínics i a les magistrals es tracten patologies concretes que requereixen d'una atenció especial. Les pràctiques hospitalàries i en atenció primària tenen com a objectiu aprendre a fer amb competència d'una manera rutinària i sense supervisió una història clínica en el nen en totes les edats, explorar un nounat, lactant i adolescent ,  valorar del creixement , realitzar les primeres cures del nounat sà a sala de parts , saber pautar l'alimentació infantil, conèixer la lactància materna i el beikost., saber realitzar una reanimació cardiopulmonar bàsica, saber actuar en primers auxilis, poder valorar una analítica en l'edat pediàtrica tant hematològica com bioquímica,  conèixer el calendari vacunal, saber recomanar i aplicar-lo  i conèixer la dosificació dels principals fàrmacs pediàtrics.  
 Així com haver practicat sota tutela una valoració de l'edat òssia, una exploració dels malucs d'un nounat i d'un lactant,  una exploració del canal inguinal, una otoscòpia, una rinoscòpia i saber planificar i calcular règims dietètics.  

Bibliografia

Bàsica

  • Bras I Marquillas, J., De La Flor I Brú, J. (2018). Pediatría en Atención Primaria (4 ed.). Ergon.
  • Cruz, M., García-García, J.,Cruz, O., Mintegi, S., Moreno, J. (2019). Manual de Pediatría (4 ed.). Ergon.
  • Eichenwald, E., Martin, C. , Stark, A., Hansen, A. (2017). Manual de Neonatología (8 ed.). Cloherty y Stark.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte