Vés al contingut

El Cervell i les seves Funcions

Titulació

Medicina

Assignatura

El Cervell i les seves Funcions

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

5

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàJavier Montalban Gairín
G55, presencial, tardacatalàJavier Montalban Gairín

Professorat col·laborador

  • Àngels Font Padrós
  • Helena Bejr-Kasem Marco
  • Manuel Crespo Casal
  • Maria Antònia Balet Duat
  • Maria Carmen Serrano Munuera
  • Marta Serrallonga Mercader
  • Patricia Pozo Rosich
  • Mar Tintoré Subirana
  • Nuria Matos Calvo
  • Natàlia Mas Sala

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura es defineixen específicament en el pla de treball d'acord amb els resultats d'aprenentatge de cada bloc de contingut.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
  • Comprèn els processos de prescripció i farmacovigilància.
  • Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els mateixos objectius i amb el temps de què disposa.
  • Actua en les situacions habituals i les que són pròpies de la professió amb compromís i responsabilitat.
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i és capaç d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Dur a terme un examen físic i una valoració mental.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Exploració neurològica
  2. Proves complementàries en patologia neurològica
  3. Fàrmacs en patologia neurològica
  4. Indicació i tècniques quirúrgiques en les malalties del sistema nerviós central o perifèric
  5. Neuroplasticitat i neurorehabilitació
  6. Cefalees
  7. Neuràlgies cranials (neuràlgia trigeminal i occipital)
  8. Malalties inflamatòries i desmielinitzants del sistema nerviós central
  9. Trastorns del moviment
  10. Trastorns neurocognitius
  11. Malalties de motoneurona. Esclerosi lateral amiotròfica
  12. Malalties neuromusculars
  13. Anamnesi dirigida a pacients neurològics
  14. Epilèpsia. Síndromes epilèptiques
  15. Ictus isquèmic i hemorràgic
  16. Meningoencefalitis
  17. Traumatisme cranioencefàlic

Avaluació

L'estructura d'avaluació s'adapta a l'enfocament pedagògic, de manera que els exàmens convencionals de coneixements es combinen amb una valoració integral de l'adquisició de les habilitats i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

El criteri previ que tot alumne ha d'acomplir per accedir a ser avaluat és l'assistència a un mínim del 80 % de les sessions d'ACC.

Un cop assolit aquest percentatge, per avaluar s'aplica el criteri general de la Facultat de Medicina, que es desglossa en els apartats d'avaluació següents:

  • 40 % del resultat prové d'una avaluació de coneixements
  • 30 % del seguiment d'activitats pràctiques
  • 20 % d'una o més proves derivades de l'ACC
  • 10 % de l'hetero (5 %) i autoavaluació (5 %) del procés

Per aprovar l'assignatura cal una nota igual o superior a 5, tant en l'avaluació de coneixements com en el conjunt format per la valoració del seguiment d'activitats pràctiques i de les proves derivades de l'ACC. D'aquests dos àmbits (que cal superar per separat per aprovar l'assignatura), només l'avaluació de coneixements és recuperable.

Metodologia

La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una estada clínica de pràctiques.

Bibliografia

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte