Vés al contingut

La Continuïtat Vital. Canvis en l'Organisme: Envelliment

Titulació

Medicina

Assignatura

La Continuïtat Vital. Canvis en l'Organisme: Envelliment

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

5

Crèdits

6,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàJordi Amblàs Novellas
G55, presencial, tardacatalàJordi Amblàs Novellas

Professorat col·laborador

  • Anna Torné Coromina
  • Joan Espaulella Panicot
  • Núria Molist Brunet
  • Anna Ruiz Comellas
  • Olga Gemma Sabartés Fortuny

Objectius

  • Definir el concepte d'envelliment i descriure la geriatria i la gerontologia com a àmbits de coneixement específic.
  • Desenvolupar el respecte a les persones (independentment de la seva edat) i la seva incorporació com a protagonistes del procés d'atenció, com a element bàsic de la pràctica mèdica.
  • Conèixer les teories més destacades de l'envelliment, així com els canvis anatòmics i funcionals que tenen lloc en diferents òrgans, sistemes i aparells, i la presentació atípica de les malalties.
  • Conèixer els elements clau de l'envelliment actiu, de la prevenció de discapacitat i de la valoració de l'entorn domiciliari.
  • Conèixer els aspectes fonamentals de la individualització de l'atenció en persones de perfil geriàtric.
  • Conèixer les condicions i malalties cròniques més habituals en les persones grans.
  • Conèixer els principis bàsics de l'ús efectiu i segur dels medicaments en les persones grans.
  • Conèixer la importància del treball interdisciplinari, així com les funcions clau d'altres professionals que participen en l'atenció a les persones grans.
  • Conèixer els diferents àmbits del sistema sanitari en els quals són ateses les persones grans, així com els riscos potencials derivats de de l'hospitalització.
  • Conèixer els elements clau de l'atenció integrada (sanitària i social) a les persones grans.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Reconeix les característiques de la patologia prevalent en l'ancià. Medicina familiar i comunitària: entorn vital de la persona malalta, promoció de la salut en l'àmbit familiar i comunitari.
  • Valora les modificacions dels paràmetres clínics en les diferents edats.
  • Coneix els fonaments de la rehabilitació, de la promoció de l'autonomia personal, de l'adaptació funcional de/a l'entorn, i d'altres procediments físics en la morbiditat per a la millora de la qualitat de vida.
  • Actua en les situacions habituals i les que són pròpies de la professió amb compromís i responsabilitat.
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Mostra actituds de respecte cap a la diversitat lingüística, social i cultural.
  • Analitza coneixements propis de l'àmbit i la seva contextualització en entorns nacionals i internacionals.
  • Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de sostenibilitat i mostra respecte pels drets fonamentals de les persones.
  • Intervé en processos d'avaluació sobre la pròpia pràctica i la dels altres de forma crítica i responsable.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
  • Mostra habilitats per a l'anàlisi de situacions des d'una perspectiva global i integral i posa en relació elements socials, culturals, econòmics i polítics segons correspongui.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la medicina.
  • Aplica els seus coneixements per a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Mostra una actitud de motivació i compromís per a la millora personal i professional.

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
  • Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.

Específiques

  • Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut i en altres institucions sanitàries sota supervisió i també coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i sobre l'utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Assumir el paper d'un mateix en les accions de prevenció i protecció davant de malalties, lesions o accidents i mantenir i promoure la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
  • Comprendre la importància dels principis mèdics per al benefici del pacient, de la societat i de la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • Indicar la terapèutica més adequada per als processos aguts i crònics més prevalents i per als malalts en fase terminal.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Reconèixer els aspectes que determinen la salut de la població, tant genètics com els que depenen del sexe i estil de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, inclosos els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
  • Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles que exigeixen atenció immediata.
  • Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible per a terceres persones.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Concepte d'envelliment, epidemiologia i demografia
  2. Valoració geriàtrica integral. Síndromes geriàtriques
  3. Organització de l'atenció sociosanitària

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es fa mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  • Registre dels resultats en les tasques realitzades: 30 %
  • Proves específiques d'avaluació: 40 %
  • Lliurament de treballs i projectes: 20 %
  • Informes d'avaluació: 10 %

Metodologia

La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una estada clínica de pràctiques.

Bibliografia

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte