Vés al contingut

Òrgans dels Sentits. La Pell

Titulació

Medicina

Assignatura

Òrgans dels Sentits. La Pell

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

5

Crèdits

5,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàIsabel Vidal Olmo
G55, presencial, tardacatalàSònia Segura Tigell

Professorat col·laborador

  • Carlos González Cruz
  • Laia Canal De la Iglesia
  • Maria Antònia Balet Duat
  • Ramon Maria Pujol Vallverdú
  • Emili Masferrer Niubò

Objectius

  • Conèixer la morfologia, estructura i funció de la pell.
  • Saber diagnosticar i tractar les dermatosis que amb major freqüència són motiu de consulta en l'assistència primària: infeccions bacterianes, fúngiques i víriques, èczemes, acné, alopècies, urticària i psoriasi.
  • Reconèixer les lesions cutànies que són signes de malalties sistèmiques, com el lupus eritematós, la dermatomiositis, les vasculitis, les panniculitis i les dermatosis paraneoplàsiques.
  • Reconèixer les lesions cutànies que indiquen gravetat, tals com les malalties ampul·lars extenses, la púrpura o les toxicodèrmies greus.
  • Valorar correctament les lesions tumorals de la pell i reconèixer els tumors benignes i malignes més freqüents, com els carcinomes i el melanoma.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies de la pell.
  • Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Coneix els principis de l'anatomia, fisiologia i biologia cel·lular de la pell.
  • Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la medicina.

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

  1. Patologia cutània infecciosa i parasitària
  2. Malalties inflamatòries i eritematoescamoses.
  3. Èczemes
  4. Psoriasi
  5. Liquen pla
  6. Pitiriasi rosada
  7. Pitiriasi rubra pilar
  8. Urticària. Vasculitis i panniculitis
  9. Dermatosis reactives
  10. Eritema multiforme
  11. Stevens Johnson
  12. Necròlisi epidèrmica tòxica
  13. Dermatosis neutrofíliques
  14. Anatomia
  15. Fisiologia
  16. Biologia cel·lular

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es fa mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  • Registre dels resultats en les tasques realitzades: 30 %
  • Proves específiques d'avaluació: 40 %
  • Lliurament de treballs i projectes: 20 %
  • Informes d'avaluació: 10 %

Metodologia

La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una estada clínica de pràctiques.

Bibliografia

Bàsica

  • España A., (2019). Dermatologia para el Grado de Medicina. Iberoamericana.
  • Ferrándiz C., (2019). Dermatología clínica (5 ed.). Harcourt, S.A.
  • Wolff K., Johnson RA., (2014). Atlas en color y Sinopsis en Dermatología Clínica (8 ed.). McGraw-Hill-Interamericana.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte