Vés al contingut

La Conducta Humana

Titulació

Medicina

Assignatura

La Conducta Humana

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàMarta Torrens Mèlich
G55, presencial, tardacatalàMarta Torrens Mèlich

Professorat col·laborador

  • Gemma Prat Vigué
  • Iluminada Corripio Collado
  • Juan Miguel Garrido Ocaña
  • Montserrat Serra Millàs
  • Quintí Foguet Boreu
  • Anna Castañé Forn
  • José Manuel Santos López
  • Marta Serrallonga Mercader
  • Roberto Elosua Llanos
  • Laura Plans Pujol

Objectius

Aquesta assignatura pretén que els estudiants coneguin els fonaments de la conducta humana i els seus precursors biològics i socioculturals, i aprenguin a reconèixer i detectar les patologies de la conducta humana, la seva etiopatogènia, les seves característiques clíniques i el seu diagnòstic i maneig clínic assistencial bàsic, tant en el desenvolupament infantojuvenil com en la edat adulta.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix els fonaments biològics, psicològics i socials de la personalitat i la conducta.
  • Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge dels trastorns psiquiàtrics. Psicoteràpia.
  • Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
  • Comprèn els processos de prescripció i farmacovigilància.
  • Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i sap organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
  • Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • Comunica coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions de manera clara i precisa a tot tipus d'audiències (especialitzades o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
  • Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

  1. Trastorns de l'humor
  2. Trastorns d'ansietat
  3. Trastorns psicobiològics
  4. Psicosi
  5. Alteracions mentals orgàniques
  6. Conductes de l'abús i de l'addicció
  7. Trastorns de la personalitat i del comportament

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura té lloc mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  1. 40 % d'avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
  2. 25 % d'avaluació dels coneixements aplicats
  3. 25 % de treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
  4. 10 % de participació activa en les activitats teoricopràctiques

Nota: per superar l'assignatura cal superar l'apartat A amb una nota igual o superior a 5,0.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers
  • Laboratoris d'habilitats
  • Simulacions
  • Classes magistrals

Bibliografia

Bàsica

  • Sadock, B.J., Sadock, V.A., Ruiz, P. (2015). Kaplan and Sadock Sinopsis de Psiquiatría: Ciencias de la Conducta y Psiquiatría,. Recuperat de © 2015 Wolters Kluwer ISBN: 978-84-16004-80-5
  • Vallejo Ruiloba, J (2015). Introducción a la psiopatología y a la psiquiatría. Recuperat de ISBN (versión electrónica): 978-84-458-2620-1

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte