La informació d'aquest apartat correspon al curs acadèmic 2023-2024
Titulació
Medicina
Assignatura
La Conducta Humana
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
9,0
Semestre
Anual
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Marta Torrens Mèlich |
G55, presencial, tarda | català | Marta Torrens Mèlich |
Professorat col·laborador
- Gemma Prat Vigué
- Iluminada Corripio Collado
- Juan Miguel Garrido Ocaña
- Montserrat Serra Millàs
- Quintí Foguet Boreu
- Anna Castañé Forn
- José Manuel Santos López
- Marta Serrallonga Mercader
- Roberto Elosua Llanos
- Laura Plans Pujol
Objectius
Aquesta assignatura pretén que els estudiants coneguin els fonaments de la conducta humana i els seus precursors biològics i socioculturals, i aprenguin a reconèixer i detectar les patologies de la conducta humana, la seva etiopatogènia, les seves característiques clíniques i el seu diagnòstic i maneig clínic assistencial bàsic, tant en el desenvolupament infantojuvenil com en la edat adulta.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix els fonaments biològics, psicològics i socials de la personalitat i la conducta.
- Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge dels trastorns psiquiàtrics. Psicoteràpia.
- Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
- Comprèn els processos de prescripció i farmacovigilància.
- Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
- Identifica les seves pròpies necessitats formatives i sap organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- Comunica coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions de manera clara i precisa a tot tipus d'audiències (especialitzades o no).
Competències
Generals
- Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
- Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
Específiques
- Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
- Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
- Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
- Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.
- Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
- Trastorns de l'humor
- Trastorns d'ansietat
- Trastorns psicobiològics
- Psicosi
- Alteracions mentals orgàniques
- Conductes de l'abús i de l'addicció
- Trastorns de la personalitat i del comportament
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura té lloc mitjançant els instruments d'avaluació següents:
- 40 % d'avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
- 25 % d'avaluació dels coneixements aplicats
- 25 % de treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
- 10 % de participació activa en les activitats teoricopràctiques
Nota: per superar l'assignatura cal superar l'apartat A amb una nota igual o superior a 5,0.
Metodologia
La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:
- Aprenentatge basat en casos clínics
- Tallers
- Laboratoris d'habilitats
- Simulacions
- Classes magistrals
Bibliografia
Bàsica
- Sadock, B.J., Sadock, V.A., Ruiz, P. (2015). Kaplan and Sadock Sinopsis de Psiquiatría: Ciencias de la Conducta y Psiquiatría,. Recuperat de © 2015 Wolters Kluwer ISBN: 978-84-16004-80-5
- Vallejo Ruiloba, J (2015). Introducción a la psiopatología y a la psiquiatría. Recuperat de ISBN (versión electrónica): 978-84-458-2620-1