Vés al contingut

Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació V. La Respiració i l'Aparell Respiratori

Titulació

Medicina

Assignatura

Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació V. La Respiració i l'Aparell Respiratori

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàNúria Roger Casals
G55, presencial, tardacatalàNúria Roger Casals
Òscar Bernadich Márquez

Professorat col·laborador

  • Bienvenido Barreiro Lopez
  • Fernanda Inés Hernández González
  • Jacobo Sellarés Torres
  • Ana Maria Muñoz Fernández
  • Daniel Badia Jobal
  • Fèlix Bosch Llonch
  • Irene Roman Degano
  • Irene Veganzones Guanyabens
  • Joaquim Maideu Mir
  • Oscar Mascaró Cavaller
  • Pere Roura Poch
  • Roberto Elosua Llanos
  • Francesc Sant Masoliver

Objectius

Aquesta assignatura, inclosa dins de Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació, vol donar a l'alumne una visió global de la patologia respiratòria, que inclou des de la prevenció i promoció de la salut, a la visió epidemiològica, diagnòstic i tractament, i que incorpora també la visió del propi pacient. Aquest coneixement es treballa d'una manera integrada amb les diferents disciplines, de manera que l'estudiant adquireix l'expertesa necessària en el maneig diagnòstic i terapèutic de les patologies de l'aparell respiratori. S'hi inclouen, per tant, els coneixements específics de microbiologia, farmacologia, anatomia, patologia i radiologia que permetran a l'estudiant assolir un coneixement global en aquest àmbit.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies de l'aparell respiratori.
  • Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  • Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica, i les seves interaccions i efectes adversos.
  • Comprèn els processos de prescripció i farmacovigilància. Farmacologia dels diferents aparells i sistemes.
  • Coneix els fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i és capaç d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
  • Comunica de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions a tot tipus d'audiències (especialitzades o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
  • Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Introducció al maneig general del pacient amb malalties respiratòries
    1. Història clínica
    2. Exploracions complementàries
  2. Visió epidemiològica de les malalties respiratòries: factors de risc i estratègies d'estudis de contactes
  3. Malalties de les vies respiratòries i de la via aèria
    1. Asma
    2. Malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC)
    3. Bronquièctasi
  4. Patologia neoplàstica
    1. Diagnòstic
    2. Estadiatge
    3. Cirurgia toràcica, risc preoperatori
  5. Malalties infeccioses pulmonars
  6. Malalties intersticials difuses
  7. Patologia vascular pulmonar
  8. Patologia de la pleural, del mediastí i del diafragma
  9. Trastorns respiratoris durant el son
  10. Transplantament pulmonar

Tots aquests continguts inclouen els àmbits d'epidemiologia, farmacologia, radiologia, microbiologia i anatomia patològica.

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura té lloc mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  1. 45 % d'avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
  2. 20 % d'avaluació dels coneixements aplicats
  3. 25 % de treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
  4. 10 % de participació activa en les activitats teoricopràctiques

Nota: per superar l'assignatura cal aprovar per separat l'apartat A i els apartats B+C+D.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers
  • Laboratoris d'habilitats
  • Simulacions
  • Classes magistrals

Bibliografia

Bàsica

  • Alvarez-Sala Walther (2017). Neumología Clínica (2 ed.). Elsevier.
  • Farreras Rozman (2016). Medicina Interna (19 ed.). Elsevier.
  • Goldman-Cecil (2016). Tratado de Medicina Interna (25 ed.). Elsevier.
  • Harrison's (2018). Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Medical.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte