Titulació
Medicina
Assignatura
Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació V. La Respiració i l'Aparell Respiratori
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
9,0
Semestre
Anual
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Núria Roger Casals |
G55, presencial, tarda | català | Núria Roger Casals |
Òscar Bernadich Márquez |
Professorat col·laborador
- Bienvenido Barreiro Lopez
- Fernanda Inés Hernández González
- Jacobo Sellarés Torres
- Ana Maria Muñoz Fernández
- Daniel Badia Jobal
- Fèlix Bosch Llonch
- Irene Roman Degano
- Irene Veganzones Guanyabens
- Joaquim Maideu Mir
- Oscar Mascaró Cavaller
- Pere Roura Poch
- Roberto Elosua Llanos
- Francesc Sant Masoliver
Objectius
Aquesta assignatura, inclosa dins de Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació, vol donar a l'alumne una visió global de la patologia respiratòria, que inclou des de la prevenció i promoció de la salut, a la visió epidemiològica, diagnòstic i tractament, i que incorpora també la visió del propi pacient. Aquest coneixement es treballa d'una manera integrada amb les diferents disciplines, de manera que l'estudiant adquireix l'expertesa necessària en el maneig diagnòstic i terapèutic de les patologies de l'aparell respiratori. S'hi inclouen, per tant, els coneixements específics de microbiologia, farmacologia, anatomia, patologia i radiologia que permetran a l'estudiant assolir un coneixement global en aquest àmbit.
Resultats d'aprenentatge
- Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies de l'aparell respiratori.
- Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
- Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
- Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica, i les seves interaccions i efectes adversos.
- Comprèn els processos de prescripció i farmacovigilància. Farmacologia dels diferents aparells i sistemes.
- Coneix els fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
- Identifica les seves pròpies necessitats formatives i és capaç d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
- Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
- Comunica de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions a tot tipus d'audiències (especialitzades o no).
Competències
Generals
- Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
- Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
Específiques
- Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
- Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
- Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
- Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
- Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Introducció al maneig general del pacient amb malalties respiratòries
- Història clínica
- Exploracions complementàries
- Visió epidemiològica de les malalties respiratòries: factors de risc i estratègies d'estudis de contactes
- Malalties de les vies respiratòries i de la via aèria
- Asma
- Malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC)
- Bronquièctasi
- Patologia neoplàstica
- Diagnòstic
- Estadiatge
- Cirurgia toràcica, risc preoperatori
- Malalties infeccioses pulmonars
- Malalties intersticials difuses
- Patologia vascular pulmonar
- Patologia de la pleural, del mediastí i del diafragma
- Trastorns respiratoris durant el son
- Transplantament pulmonar
Tots aquests continguts inclouen els àmbits d'epidemiologia, farmacologia, radiologia, microbiologia i anatomia patològica.
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura té lloc mitjançant els instruments d'avaluació següents:
- 45 % d'avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
- 20 % d'avaluació dels coneixements aplicats
- 25 % de treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
- 10 % de participació activa en les activitats teoricopràctiques
Nota: per superar l'assignatura cal aprovar per separat l'apartat A i els apartats B+C+D.
Metodologia
La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:
- Aprenentatge basat en casos clínics
- Tallers
- Laboratoris d'habilitats
- Simulacions
- Classes magistrals
Bibliografia
Bàsica
- Alvarez-Sala Walther (2017). Neumología Clínica (2 ed.). Elsevier.
- Farreras Rozman (2016). Medicina Interna (19 ed.). Elsevier.
- Goldman-Cecil (2016). Tratado de Medicina Interna (25 ed.). Elsevier.
- Harrison's (2018). Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Medical.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.