Vés al contingut

Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació III. L'Aigua, els Electròlits i l'Excreció

Titulació

Medicina

Assignatura

Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació III. L'Aigua, els Electròlits i l'Excreció

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàJuan Manuel Díaz Gómez
G55, presencial, tardacatalàJuan Manuel Díaz Gómez

Professorat col·laborador

  • Laureano Pérez Oller
  • Luis Guirado Perich
  • Marta Piqueras Bartolomé
  • Daniel Badia Jobal
  • Francesc Sant Masoliver
  • Francisco Maria Sanchez Martin
  • Maria Jose Cortes Rodriguez
  • Marta Miarons Font
  • Roberto Elosua Llanos
  • Héctor López Llauradó

Objectius

Aquesta assignatura està inclosa en el pla docent de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC i s'anomena Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació III. L'Aigua, els Electròlits i l'Excreció.

En finalitzar aquesta assignatura l'alumne hauria de saber:

  • Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies nefrourològiques.
  • Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies infeccioses d'aquest sistema i comprendre'n la farmacologia, l'anatomia patològica i la radiologia aplicada al sistema nefrourinari.

Resultats d'aprenentatge

  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies nefrourinàries.
  • Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos. Prescripció i farmacovigilància.
  • Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
  • Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i la necessitat d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
  • Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  • Fracàs renal agut
  • Malaltia renal crònica
  • Nefropaties glomerulars
  • Nefropaties tubulointersticials agudes i cròniques
  • Hipertensió arterial
  • Nefropaties vasculars
  • Tubulopaties
  • Nefropaties hereditàries
  • Alteracions de l'equilibri àcid-base
  • Alteracions del sodi i l'aigua
  • Alteracions del potassi
  • Alteracions del calci i el fòsfor i ronyó
  • Fàrmacs i ronyó
  • Patologia del tracte urinari superior
  • Patologia del tracte urinari inferior
  • Patologia inflamatorioinfecciosa de la via urinària i tracte genital masculí
  • Urooncologia
  • Andrologia
  • Proves de diagnòstic per la imatge i de medicina nuclear

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura té lloc mitjançant els instruments d'avaluació següents:

  1. 45 %: avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
  2. 20 %: avaluació dels coneixements aplicats
  3. 25 %: treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
  4. 10 %: participació activa en les activitats teoricopràctiques

Nota: per superar l'assignatura cal superar l'apartat A amb una nota igual o superior a 5,0.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:

  • Aprenentatge basat en casos clínics
  • Tallers
  • Laboratoris d'habilitats
  • Simulacions
  • Classes magistrals

Bibliografia

Bàsica

  • Broseta Rico, E., Budía Alba, A., Burgués Gasión, J.P., Luján Marco, S. (2016). Urología práctica. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/book/3-s2.0-B9788490228937002298
  • Farreras, V., Rozman, C., Cardellach López, F. (2016). Medicina Interna. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20151017483
  • Feehally, J., Floege,J., Tonelli, M., Johnson, R.J. (2019). Comprehensive Clinical Nephrology (6 ed.). Elsevier.
  • Jameson, JL., Fauci, A.S., Kasper, D.L., Hauser, S.L., Longo, D.L., Loscalzo, J. (2018). Harrison's Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Medical.
  • McAninch J.W., Lue, T. (2019). Smith and Tanagho's General Urology (19 ed.). MacGraw-Hill Medical.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte