Titulació
Medicina
Assignatura
Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació III. L'Aigua, els Electròlits i l'Excreció
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
9,0
Semestre
Anual
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Juan Manuel Díaz Gómez |
G55, presencial, tarda | català | Juan Manuel Díaz Gómez |
Professorat col·laborador
- Laureano Pérez Oller
- Luis Guirado Perich
- Marta Piqueras Bartolomé
- Daniel Badia Jobal
- Francesc Sant Masoliver
- Francisco Maria Sanchez Martin
- Maria Jose Cortes Rodriguez
- Marta Miarons Font
- Roberto Elosua Llanos
- Héctor López Llauradó
Objectius
Aquesta assignatura està inclosa en el pla docent de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC i s'anomena Sistemes de Provisió, Processament i Eliminació III. L'Aigua, els Electròlits i l'Excreció.
En finalitzar aquesta assignatura l'alumne hauria de saber:
- Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies nefrourològiques.
- Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies infeccioses d'aquest sistema i comprendre'n la farmacologia, l'anatomia patològica i la radiologia aplicada al sistema nefrourinari.
Resultats d'aprenentatge
- Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies nefrourinàries.
- Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
- Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
- Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos. Prescripció i farmacovigilància.
- Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
- Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
- Identifica les seves pròpies necessitats formatives i la necessitat d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
- Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.
Competències
Generals
- Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
- Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
Específiques
- Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
- Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
- Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
- Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Fracàs renal agut
- Malaltia renal crònica
- Nefropaties glomerulars
- Nefropaties tubulointersticials agudes i cròniques
- Hipertensió arterial
- Nefropaties vasculars
- Tubulopaties
- Nefropaties hereditàries
- Alteracions de l'equilibri àcid-base
- Alteracions del sodi i l'aigua
- Alteracions del potassi
- Alteracions del calci i el fòsfor i ronyó
- Fàrmacs i ronyó
- Patologia del tracte urinari superior
- Patologia del tracte urinari inferior
- Patologia inflamatorioinfecciosa de la via urinària i tracte genital masculí
- Urooncologia
- Andrologia
- Proves de diagnòstic per la imatge i de medicina nuclear
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura té lloc mitjançant els instruments d'avaluació següents:
- 45 %: avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
- 20 %: avaluació dels coneixements aplicats
- 25 %: treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
- 10 %: participació activa en les activitats teoricopràctiques
Nota: per superar l'assignatura cal superar l'apartat A amb una nota igual o superior a 5,0.
Metodologia
La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:
- Aprenentatge basat en casos clínics
- Tallers
- Laboratoris d'habilitats
- Simulacions
- Classes magistrals
Bibliografia
Bàsica
- Broseta Rico, E., Budía Alba, A., Burgués Gasión, J.P., Luján Marco, S. (2016). Urología práctica. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/book/3-s2.0-B9788490228937002298
- Farreras, V., Rozman, C., Cardellach López, F. (2016). Medicina Interna. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20151017483
- Feehally, J., Floege,J., Tonelli, M., Johnson, R.J. (2019). Comprehensive Clinical Nephrology (6 ed.). Elsevier.
- Jameson, JL., Fauci, A.S., Kasper, D.L., Hauser, S.L., Longo, D.L., Loscalzo, J. (2018). Harrison's Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Medical.
- McAninch J.W., Lue, T. (2019). Smith and Tanagho's General Urology (19 ed.). MacGraw-Hill Medical.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.