Vés al contingut

Estructura i Funció del Cos Humà I

Titulació

Medicina

Assignatura

Estructura i Funció del Cos Humà I

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

1

Crèdits

15,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàEsther Dalfo Capella
Jose Manuel Martínez Pineda
G16, presencial, tardacatalàEsther Dalfo Capella
Jose Manuel Martínez Pineda

Professorat col·laborador

  • Alexandre Meri Vived
  • Marc Illa Boixaderas
  • Elisabet Sarri Plans
  • Joan Leal Blanquet
  • Judit Hermoso Bosch
  • Maria Saladich Cubero

Objectius

L'objectiu principal del primer curs del grau en Medicina de la UVic-UCC és aportar als estudiants una visió i una comprensió generals de l'estructura (macroscòpica i microscòpica) i del funcionament del cos humà. Aquest objectiu es desplega mitjançant tres assignatures impartides seqüencialment en les quals es transmeten, de manera integrada, els principals elements de l'anatomia, la fisiologia i la histologia de tots els òrgans i sistemes corporals. Aquesta transmissió es vehicula a través d'un seguit de casos paradigmàtics de la pràctica assistencial dels metges. Aquest enfocament docent permet que, ja des del primer curs, els continguts d'aquestes tres disciplines clàssiques mostrin un sentit clínic que faci palès la seva utilitat i comenci a configurar un raonament de base clínica. En aquesta primera seqüència es treballen la pell, el sistema nerviós perifèric i l'aparell locomotor.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix a nivell bàsic la morfologia, estructura (macroscòpica i microscòpica) i funció de la pell, l'aparell locomotor i el sistema nerviós perifèric.
  • Aplica els conceptes de la biomecànica en el funcionament de l'aparell locomotor.
  • Comprèn els processos embriològics, organogènics, de creixement, maduració, adaptació a l'entorn i envelliment dels aparells i sistemes.
  • Coneix l'estructura i funció cel·lular dels sistemes.
  • Coneix les tècniques bàsiques en histologia i interpreta adequadament els talls histològics.
  • Comprèn l'estructura i funció de les membranes excitables.
  • Aplica les tècniques i coneix material bàsic del laboratori d'anatomia.
  • Adquireix les bases per a la interpretació d'imatges de microscòpia òptica.
  • Reconeix amb mètodes macroscòpics, microscòpics i tècniques d'imatge la morfologia i estructura de teixit, òrgans i sistemes.
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts.
  • Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la medicina.

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà a nivell molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes en les diferents etapes de la vida i en tots dos sexes.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.

Transversals

  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Bases de l'organogènesi de l'aparell locomotor, la pell i el sistema nerviós perifèric
  2. Estructura i funció de l'aparell locomotor
  3. Bases de la biomecànica corporal
  4. Estructura i funció de la pell
  5. Estructura i funció del sistema nerviós perifèric
  6. Concepte i classificació dels teixits bàsics
  7. Processament i tècniques histològiques
  8. Teixits de sustentació (musculoesquelètic, ossi i cartilaginós)

Avaluació

L'estructura d'avaluació s'adapta a l'enfocament pedagògic, de manera que els exàmens convencionals de coneixements es combinen amb una valoració integral de l'adquisició de les habilitats i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

El criteri previ que tot alumne ha d'acomplir per accedir a ser avaluat és l'assistència a un mínim del 80 % de les sessions d'ACC.

Un cop assolit aquest percentatge, l'avaluació es desenvolupa aplicant el criteri general de la Facultat de Medicina, que es desglossa en els apartats d'avaluació següents:

  • 50 % de l'avaluació de coneixements de tota l'assignatura
  • 50 % d'avaluació continuada
  • L'avaluació continuada inclou una prova parcial de coneixements, una prova d'avaluació de l'aprofitament de casos clínics i l'avaluació continuada de les tasques de casos i tallers, en la que es valora la participació activa.

Per aprovar l'assignatura cal una nota igual o superior a 5 sobre 10 en la nota global de l'assignatura i en l'avaluació de coneixements.

Només és recuperable l'avaluació dels coneixements (50 % de la nota global).

Metodologia

Els continguts de l'assignatura es despleguen a través d'un conjunt de casos clínics paradigmàtics de l'exercici de la medicina. Els estudiants treballen en aquests casos individualment o col·lectiva, fins que assoleixen els resultats d'aprenentatge planificats. Aquest assoliment s'aconsegueix gràcies a la complementació del cas clínic amb altres metodologies docents diverses, dissenyades per aportar els elements pedagògics de la manera més efectiva. Setmanalment els estudiants dediquen 6 hores al treball grupal dels casos, 8 hores a tallers, 8 hores a classes magistrals amb format tradicional, 3 hores a tutories i 6 a treball autònom.

Bibliografia

Bàsica

  • García-Porrero J.A., Hurlé J.M., Padilla G.B. (2005). Anatomía Humana. McGraw-Hill Interamericana de España.
  • Geneser, F. and Brüel, A. (2015). Histología. Editorial Médica Panamericana.
  • Hall, J. (2016). Guyton and Hall textbook of medical physiology (13 ed.). Elsevier.
  • M. Llusá, À. Merí, D. Ruano (2012). MANUAL Y ATLAS FOTOGRAFICO DE ANATOMIA DEL APARATO LOCOMOTOR. Recuperat de http://ucercatot.uvic-ucc.cat/iii/encore/record/C__Rb1437638?lang=cat

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte