Vés al contingut

Finalitzen els dos primers anys del projecte Hallenges, que ha evidenciat l’impacte de la psicologia positiva en el benestar dels adolescents

Acte de lliurament de premis dels curtmetratges del projecte Hallenges

Finalitzen els dos primers anys del projecte Hallenges, que ha evidenciat l’impacte de la psicologia positiva en el benestar dels adolescents

El projecte Hallenges (Happy + Challenges, el repte de la felicitat), coordinat per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i en el qual fins ara han participat uns 200 estudiants de 1r i 2n d’ESO de l’Institut Miquel Martí i Pol de Roda de Ter, ha finalitzat els seus dos primers anys d’execució. Elisenda Tarrats, investigadora del grup de recerca Emprèn de la UVic-UCC i coordinadora del projecte, comenta que el programa ha assolit el seu objectiu principal: demostrar els efectes positius que té la psicologia positiva en el benestar dels adolescents. 

El projecte Hallenges es basa en un programa de psicologia positiva que, durant l’educació obligatòria secundària, ofereix eines als adolescents per poder gestionar el seu autoconeixement amb l’objectiu que assoleixin un millor benestar personal i acadèmic. Amb aquest programa es vol millorar la seva autorealització, incrementar la resiliència, afavorir sentiments com l’autoestima o la seguretat, i identificar les seves fortaleses, amb la intenció de beneficiar la seva vida personal i també professional, de manera que es puguin incorporar al món laboral d’una manera efectiva.

Tarrats destaca que les activitats sobre psicologia positiva que planteja el projecte Hallenges per als alumnes parteixen de l’evidència científica i dels articles sobre aquest tema que s’han publicat en revistes de referència. A partir del coneixement científic, la investigadora defensa que “tota classe d’intervenció en matèria de psicologia positiva, amb independència de la durada que tingui, és exportable a qualsevol nivell educatiu, ja que ofereix un conjunt d’eines a l’alumne que el fan més resilient en una societat complexa com l’actual”. L’Institut Miquel Martí i Pol té previst donar continuïtat al projecte Hallenges durant, almenys, els dos pròxims cursos acadèmics per tal que els estudiants que van començar-lo a 1r d’ESO puguin completar-lo fins a 4t d’ESO.

Per a la coordinadora del projecte, el Hallenges s’emmarca en una de les prioritats de la UVic-UCC com és “transferir coneixement acadèmic al territori”. Segons Tarrats, “com a universitat, amb el projecte Hallenges tenim una oportunitat per ser útils a la societat seguint el model de la quàdruple hèlix que defineix els agents que intervenen en un procés d’innovació: ciutadania, empresa, centres de coneixement i administració pública”. En aquest sentit, el programa està obert a qualsevol centre d’educació de la comarca d’Osona que tingui interès per la psicologia positiva i per dotar els alumnes de soft skills (habilitats transversals toves), entre les quals el World Economic Forum destaca el pensament analític, la creativitat, la resiliència, la motivació, la curiositat, l’empatia o el lideratge, entre altres.

Satisfacció per part de l’institut

Mercè Palau, directora de l’Institut Miquel Martí i Pol, comenta que el projecte Hallenges ha encaixat molt bé amb la proposta pedagògica del centre, ja que “l’educació emocional és un dels pilars del nostre projecte educatiu i per a nosaltres és bàsic poder atendre les necessitats, sobretot en salut mental, dels nostres estudiants”. Segons ella, el benestar de l’alumne és una inquietud transversal, que va més enllà del Hallenges, tot i que aquest programa contribueix a “identificar les motivacions, els neguits, les aptituds, les habilitats, les intel·ligències, etc. de cada alumne”.

Un dels aspectes que des de l’Institut Miquel Martí i Pol es valora més positivament d’aquest projecte és el treball en xarxa que genera, ja que “les orientadores extreuen informació dels alumnes que és molt útil per als equips docents i per als coordinadors o coordinadores”. El Hallenges “ens permet arribar a l’alumne i identificar situacions que en el marc d’una altra assignatura no es veuen, atès que a vegades els joves de forma individual actuen d’una manera i en grup, d’una altra”. 

Palau comenta que un dels reptes del Hallenges és que “cal anar-lo adaptant a les necessitats dels alumnes perquè d’un curs a l’altre van canviant”, però reconeix que la flexibilitat del programa permet utilitzar les eines i els recursos més adients per a cada edat. També admet que als adolescents al principi els costa parlar de les emocions i n’hi ha que s’hi oposen, “però hem pogut trobar la manera d’arribar-hi”. En aquest sentit, un canal per expressar-se que han utilitzat enguany ha estat el de l’art i l’expressió artística.

El treball que es fa durant el curs amb els estudiants de l’Institut Miquel Martí i Pol en el marc del projecte Hallenges s’estructura com una assignatura més, amb un total de trenta-quatre sessions setmanals, en cadascuna de les quals es tracten aspectes concrets de la psicologia positiva. En total, durant el curs es proposen una quarantena d’activitats diferents a l’alumnat basant-se en el mètode learning by doing (aprendre tot fent). En aquest centre de secundària de Roda de Ter el programa es va posar en marxa de manera pionera el curs 2022-2023 amb l’alumnat de 1r d’ESO i té dues coordinadores.

Premis als curtmetratges dels estudiants

Com a cloenda del projecte Hallenges d’aquest curs, aquest dilluns es va fer una jornada a l’Aula de Cinema de la UVic, que va consistir en un taller de pòdcast i en el lliurament dels premis del certamen de curtmetratges fets pels estudiants de 2n d’ESO de l’Institut Miquel Martí i Pol. Els curtmetratges que s’hi han presentat havien de reunir diversos requisits, com ara tenir una durada màxima de 5 minuts i partir de conceptes de psicologia positiva treballats a l’aula en el marc del projecte Hallenges. En el lliurament dels premis —cinc categories en total— hi va participar Josep Burgaya, degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC; Mercè Palau, directora de l’Institut Miquel Martí i Pol, i Elisenda Tarrats, coordinadora del projecte Hallenges. 

El premi a millor curt va ser per a One day, de les estudiants Berta Cañete, Bruna Comas, Ariet Casanovas, Roser Redorta i Greta Castanyer. El premi a millor guió se’l va endur el curt Millores consecutives, dels estudiants Aleix Masoliver, Karim El Moustaphoui, Martí Vila i Aniol Coromines. Com a millor vestuari, el premi va recaure en Posa’t a les meves sabates, de Marc Bassols, Guillem Casals, Pol Vilaregut i Sergi Latorre. El premi al millor muntatge va ser per al curt La nova oportunitat, de Marçal Canadell, Pol Molera, Gil Vizcaíno, Sendo Sunyer i Roc Serra. I, finalment, el premi a millor banda sonora, el va guanyar Sense por d’Ona Canela, Laia Pastells, Aina Roqué, Clàudia Casellas i Violeta Serradell.

Share in social networks:

Notícies

Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC

El rector de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, Josep Eladi Baños, assumeix la presidència de la Xarxa Vives

El rector de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Josep Eladi Baños Díez, és el nou president de la Xarxa Vives d’Universitats. Baños pren el relleu del rector de la Universitat Politècnica de Catalunya, Daniel Crespo Artiaga, qui fins ara ocupava...

Acte de lliurament de premis tfg Innova

Alumnes de Nutrició Humana i Dietètica s’enduen quatre dels cinc premis TFG Innova Talent finançats per la Fundació Caixa d’Enginyers

 Aquest divendres va tenir lloc a la UVic l’acte de lliurament dels Premis TFG Innova-Talent UVic-UCC 2024, que finança la Fundació Caixa d’Enginyers amb una aportació de 3.700 euros. Aquests premis reconeixen els treballs de fi de grau (TFG) dels estudiants que opten per seguir...

Vic IDays edició 2023

La UVic-UCC acollirà els Vic i-Days 2024 sota el lema “Respirathon: innovar per respirar millor”

La tercera edició dels Vic i-Days tindrà lloc els pròxims dies 7 i 8 de novembre a la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Aquest hackathon o campionat europeu d’innovació en l’àmbit de la salut estarà dedicat...

La Biblioteca de la UVic actualitza la guia de citacions APA

La Biblioteca de la UVic actualitza la guia de citacions APA i inclou citacions d'IA i xarxes socials

La Biblioteca de la UVic ha actualitzat la Guia per elaborar citacions bibliogràfiques en format APA (7a edició) en català, basada en el Manual de publicacions de l'American Psychological Association (APA). El format APA de citació és un dels recomanats per la Biblioteca.Entre...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte