Vés al contingut

Neurekalab crea l’aplicació NeurekaNUM per facilitar l’aprenentatge d’infants amb discalcúlia

L'aplicació NeurekaNUM, de Neurekalab, és una eina per a infants amb discalcúlia

Neurekalab crea l’aplicació NeurekaNUM per facilitar l’aprenentatge d’infants amb discalcúlia

El proper 3 de març és el Dia Internacional de la Discalcúlia, un trastorn del neurodesenvolupament que afecta l’aprenentatge de les matemàtiques i les capacitats numèriques. Coneguda també com la “dislèxia matemàtica”, aquesta dificultat d’aprenentatge és independent del nivell d’intel·ligència de l’infant o jove i la dificultat se centra en la capacitat d’interpretació tant dels aspectes simbòlics com dels no simbòlics de les matemàtiques. Qui pateix discalcúlia té dificultat per interpretar els números i els signes matemàtics, no aconsegueix fer càlculs mentals ni treballar amb abstraccions. La prevalença de la discalcúlia entre la població escolar oscil·la entre el 3% i el 6%, amb una distribució similar entre nenes i nens, i el tractament més efectiu és la detecció precoç. Per tal de facilitar l’aprenentatge dels nens i joves amb aquest trastorn l’spin-off Neurekalab, participada per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat de Barcelona (UB), ha tret al mercat l’aplicació NeurekaNUM dirigida als professionals i a les famílies que vulguin un reforç de les matemàtiques per als seus fills i filles durant un temps determinat.

L’aplicació NeurekaNUM “neix de la necessitat de crear una eina per a infants amb discalcúlia que permeti fer activitats per millorar el seu procés d’aprenentatge, per buscar una compensació a un problema amb el qual s’ha de conviure”, explica Sergi Grau, investigador degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC i cofundador de Neurekalab junt amb Josep Maria Serra-Grabulosa, investigador del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la UB. “Les dificultats d’aprenentatge tenen molt a veure amb el fracàs escolar, amb una baixa autoestima i amb una ocupabilitat laboral menor”, afegeix Josep M. Serra. Un dels objectius dels investigadors per a aquesta eina és “que no es quedi com una prova pilot d’un projecte de recerca i prou, sinó que pugui escalar el seu impacte a través d’una empresa amb objectius socials com és Neurekalab”.

NeurekaNUM està a l’abast de qualsevol família, escola o professional. Per poder-la utilitzar només cal entrar al web de Neurekalab i registrar-se, sense quota d’entrada ni compromís de permanència. Per tal de fer una primera valoració, a les famílies interessades se’ls demana que responguin un test preliminar per poder fer una valoració prèvia de cada infant. Les escoles i professionals interessats a utilitzar l’aplicació han de contactar amb Neurekalab i fer la consulta directament.

Present al mercat des del 2020

Des de finals del 2020 NeurekaNUM està disponible al mercat, però una versió preliminar i gratuïta va veure la llum a mitjans de l’any passat “perquè les famílies durant la situació de confinament total disposessin d’una ajuda”, especifica Grau. Entre els mesos de març i juny del 2020 més de 250 famílies van utilitzar NeurekaNUM. En aquest moment hi ha donades d’alta 400 famílies i 210 professionals, i han fet servir l’aplicació 550 nens i nenes. “Actualment volem millorar l’experiència dels usuaris amb els productes actuals i més endavant la idea és poder treure al mercat nous productes”, explica l’investigador de la UVic-UCC.

Neurekalab, conjuntament amb les associacions TDAH Vallès i l’Associació Catalana de Dislèxia i altres trastorns d’aprenentatge, faran una campanya, durant el 27 de febrer i el 7 de març, perquè les famílies que ho desitgin puguin fer una avaluació dels seus fills i filles sobre les dificultats d’aprenentatge de les matemàtiques coincidint amb la celebració del dia del Dia Internacional de la Discalcúlia.

Neurekalab, una spin-off per millorar l’aprenentatge

L’spin-off Neurekalab va néixer el 2019 de la necessitat de disposar de mètodes validats científicament per a la detecció precoç de dificultats en processos cognitius claus de l’aprenentatge com l’atenció, la lectoescriptura, la memòria de treball, el processament numèric i el càlcul. Aquesta empresa creada per Sergi Grau, investigador degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT) de la UVic-UCC, i Josep Maria Serra-Grabulosa, investigador del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Universitat de Barcelona (UB), té per objectiu desenvolupar i comercialitzar eines digitals que permetin millorar l’aprenentatge i evitar el fracàs escolar.

A banda de NeurekaNUM, també han desenvolupat un producte digital per la detecció de les dificultats d’aprenentatge anomenat NeurekaTEST. Segons Serra, “aquestes eines estan pensades perquè es puguin utilitzar a les escoles, però també per part dels professionals de la psicologia clínica i la psicopedagogia. La intenció no és només detectar dificultats d’aprenentatge, sinó que els professionals de la sanitat i l’educació puguin conèixer les fortaleses i les mancances de cada infant per poder personalitzar el seu procés d’aprenentatge”.

El grau Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC, un món de possibilitats

Neurekalab actualment té estudiants del grau de Multimèdia de la UVic-UCC en pràctiques, fet que evidencia les múltiples sortides professionals que ofereixen aquests estudis i les nombroses aplicacions pràctiques que tenen en diferents àmbits de la vida. Més enllà del món de l’entreteniment centrat en la programació i creació de vídeojocs, un sector en clara expansió arran del confinament, el grau de Multimèdia, Aplicacions i Videojocs ofereix solucions pràctiques i aplicacions reals ens camps com l’educació, el sanitari o el social.

El nivell d’ocupabilitat a l’acabar el grau de Multimèdia de la UVic-UCC és molt alt. L’”Informe comparatiu de titulacions de grau de Catalunya 2020” recull que el 100% dels estudiants d’Enginyeria Multimèdia de la UVic-UCC estan inserits laboralment abans de 6 mesos. El 100% estan treballant a temps complet i amb un contracte fix, realitzant funcions pròpies de l’estudi i funcions universitàries. Segons aquest informe, el 100% d’estudiants repetirien tant el títol com la Universitat.

Comparteix a les xarxes:

Notícies

Perejaume

Perejaume serà investit doctor 'honoris causa' el pròxim divendres 3 de maig

L’artista i poeta català Perejaume serà investit com a doctor honoris causa, a proposta de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), el pròxim divendres 3 de maig, a les 12 del migdia, a l’Aula Magna de la UVic-UCC (edifici Torre dels Frares...

Bola del món

La UVic-UCC suma la seva firma a la Magna Charta Universitatum 2020

La UVic-UCC ha signat aquest mes d’abril la Magna Charta Universitatum 2020 (MCU), renovant el seu compromís amb la promoció de l’autonomia acadèmica, la responsabilitat social i els valors universitaris. Amb aquesta signatura, la UVic-UCC se suma a un total de 975 universitats de...

Persona fent esport

La UVic becarà cada curs deu esportistes d’alt nivell vinculats a clubs esportius del territori

El Campus UVic de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha convocat les Beques Esportives Universitàries, una nova línia de beques dirigides a esportistes d’alt nivell. Les ajudes tenen com a objectiu atraure i retenir el talent esportiu d’estudiants que...

Aula Montessori de la UVic-UCC

La UVic-UCC passa a ser Training Center de l’Association Montessori Internationale

La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia, ha passat a ser centre formador de ple dret de l’Association Montessori Internationale (AMI). Aquesta institució, màxim òrgan mundial que acredita els formadors en pedagogia...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte