Vés al contingut

Quatre escoles de Manlleu entren al programa Escola i universitat

Un estudiant de Mestre fent una sessió de Ciències Naturals als alumnes de l'Escola Vedruna de Manlleu

Quatre escoles de Manlleu entren al programa Escola i universitat

Quatre de les cinc escoles de Manlleu, Vedruna, Els Quatre Vents, Casals Gràcia, Puig Agut i l’Escola d’Adults CFA Martí i Pol, han entrat a formar part del programa Escola i universitat (EU) que impulsa la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Així es consolida i s’amplia, després de cinc anys de la posada en marxa d’aquest programa, la xarxa de col·laboracions entre la facultat i les escoles de la comarca.

D’aquesta manera, nens i nenes de primària de les quatre escoles esmentades, així com alumnes de l’escola d’adults, es desplacen a la UVic en diverses ocasions durant un semestre, per portar-hi a terme les propostes didàctiques que preparen i imparteixen els estudiants de mestre. L’Ajuntament de Manlleu i la Universitat signaran aquest curs un conveni de col·laboració per facilitar el transport entre l’escola i la facultat. 

El programa Escola i universitat promou que la relació entre l’acadèmia i l’exercici professional tingui lloc a les aules i als laboratoris especialitzats de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia. És una línia estratègica impulsada pel deganat actual, amb l’objectiu de vetllar per una formació inicial dels mestres de qualitat i oferir un context d’aprenentatge tan real com  sigui possible.

Amb aquest mateix objectiu, el curs passat aquestes escoles de primària de Manlleu ja van entrar a formar part del programa MID (Mentoratge i identitat docent), que permet que estudiants de primer curs del grau en Mestre puguin destinar una jornada lectiva cada setmana i durant tot el curs, en una escola, per tal d’aprendre a construir la seva identitat com a docents, amb l’ajut de la mestra-tutora i en un context d’aula real. Alhora, el programa MID inclou el desenvolupament de diversos seminaris en els quals participen professorat de la Universitat i els mestres-tutors de les escoles per tal de definir conjuntament com es pot millorar l’acompanyament dels futurs mestres i el seu perfil professional.

Al projecte Escola i Universitat, hi participen també les escoles de Vic i de Gurb.

Amb el focus posat en l’ensenyament responsiu

L’ensenyament responsiu és una manera de plantejar-se l’ensenyament en què els coneixements, les idees i els raonaments dels nens i nenes que aprenen se situen en un primer pla durant el procés d’aprenentatge i assumeix que la construcció del nou coneixement només és possible si es fa des de, amb i sobre les idees dels infants. El programa Escola i Universitat posa el focus en l’ensenyament responsiu i esdevé un veritable banc de proves per posar-lo en pràctica.

Tot i que no existeix una metodologia específica, la recerca efectuada en aquest àmbit ha permès identificar un seguit d’estratègies que poden ajudar els docents a actuar d’una manera més responsiva i menys transmissiva. Tot i així, l’ensenyament responsiu no deixa de ser un repte per a la majoria de docents, especialment per als que estan en formació. En aquest sentit, el Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC ha liderat el projecte d’elaboració d’una guia d’Orientacions per introduir l’ensenyament responsiu a la formació inicial de mestres, en el marc del projecte competitiu “L’escola a la Universitat: un nou context per aprendre a fer de Mestre” iniciat el 2020 i culminat el juliol de 2023, que ha comptat amb el finançament de l’AGAUR, dins del programa MIF de Millora de la formació inicial de mestres.

Gràcies al programa Escola i universitat s’han pogut constatar les dificultats que tenen els futurs mestres per aplicar metodologies més constructives a l’hora d’ensenyar. Per aquest motiu, el grup de recerca ha demanat un altre ajut dins la convocatòria ARMIF, el qual ja ha estat concedit, per provar algunes eines i recursos que poden ajudar als futurs docents a aprendre a guiar la construcció de coneixement a través del diàleg a l’aula.

Share in social networks:

Notícies

Albert Vilà, investigador a la FCTE

Ana Robles i Albert Vilà s’incorporen com a investigadors a la UVic-UCC amb dues ajudes Ramón y Cajal

La UVic-UCC ha incorporat Ana Robles i Albert Vilà com a investigadors del Centre Tecnològic BETA i de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE), respectivament. Robles i Vilà han rebut una ajuda Ramón y Cajal, que promou i finança la incorporació...

NIt recerca

Recuperar qualitat de vida és el repte que planteja “Cuidem-nos”, el nou cicle de L’Ateneu de Vic

Tenir cura de nosaltres mateixos, de la família, dels amics i dels entorns és l’instrument més efectiu per recuperar la qualitat de vida i millorar la salut de les persones, la comunitat i el medi ambient. Amb aquesta premissa, l’Ateneu de Vic —un espai de...

Facultat de Medicina de la UVic-UCC

Quatre professors de la Facultat de Medicina, entre els investigadors i investigadores més citats a l’informe Clarivate Highly Cited Researchers 2024

Les professores Enriqueta Felip i Mar Tintoré, i els catedràtics Xavier Montalbán i Josep Tabernero de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC figuren entre els investigadors i investigadores més citats internacionalment, segons l’informe Clarivate Highly Cited Researchers 2024. Aquest rànquing considera els articles...

El CEEAF i Soccer Services Barcelona col·laboraran per millorar el rendiment dels jugadors i jugadores de futbol

El CEEAF i Soccer Services Barcelona col·laboren per reduir les lesions dels jugadors i les jugadores de futbol

El Centre d’Estudis en Esport i Activitat Física (CEEAF) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i l’empresa Soccer Services Barcelona col·laboren per millorar la preparació física dels jugadors i jugadores de futbol i reduir les seves lesions a través del...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte