Vés al contingut

Quatre escoles de Manlleu entren al programa Escola i universitat

Un estudiant de Mestre fent una sessió de Ciències Naturals als alumnes de l'Escola Vedruna de Manlleu

Quatre escoles de Manlleu entren al programa Escola i universitat

Quatre de les cinc escoles de Manlleu, Vedruna, Els Quatre Vents, Casals Gràcia, Puig Agut i l’Escola d’Adults CFA Martí i Pol, han entrat a formar part del programa Escola i universitat (EU) que impulsa la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Així es consolida i s’amplia, després de cinc anys de la posada en marxa d’aquest programa, la xarxa de col·laboracions entre la facultat i les escoles de la comarca.

D’aquesta manera, nens i nenes de primària de les quatre escoles esmentades, així com alumnes de l’escola d’adults, es desplacen a la UVic en diverses ocasions durant un semestre, per portar-hi a terme les propostes didàctiques que preparen i imparteixen els estudiants de mestre. L’Ajuntament de Manlleu i la Universitat signaran aquest curs un conveni de col·laboració per facilitar el transport entre l’escola i la facultat. 

El programa Escola i universitat promou que la relació entre l’acadèmia i l’exercici professional tingui lloc a les aules i als laboratoris especialitzats de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia. És una línia estratègica impulsada pel deganat actual, amb l’objectiu de vetllar per una formació inicial dels mestres de qualitat i oferir un context d’aprenentatge tan real com  sigui possible.

Amb aquest mateix objectiu, el curs passat aquestes escoles de primària de Manlleu ja van entrar a formar part del programa MID (Mentoratge i identitat docent), que permet que estudiants de primer curs del grau en Mestre puguin destinar una jornada lectiva cada setmana i durant tot el curs, en una escola, per tal d’aprendre a construir la seva identitat com a docents, amb l’ajut de la mestra-tutora i en un context d’aula real. Alhora, el programa MID inclou el desenvolupament de diversos seminaris en els quals participen professorat de la Universitat i els mestres-tutors de les escoles per tal de definir conjuntament com es pot millorar l’acompanyament dels futurs mestres i el seu perfil professional.

Al projecte Escola i Universitat, hi participen també les escoles de Vic i de Gurb.

Amb el focus posat en l’ensenyament responsiu

L’ensenyament responsiu és una manera de plantejar-se l’ensenyament en què els coneixements, les idees i els raonaments dels nens i nenes que aprenen se situen en un primer pla durant el procés d’aprenentatge i assumeix que la construcció del nou coneixement només és possible si es fa des de, amb i sobre les idees dels infants. El programa Escola i Universitat posa el focus en l’ensenyament responsiu i esdevé un veritable banc de proves per posar-lo en pràctica.

Tot i que no existeix una metodologia específica, la recerca efectuada en aquest àmbit ha permès identificar un seguit d’estratègies que poden ajudar els docents a actuar d’una manera més responsiva i menys transmissiva. Tot i així, l’ensenyament responsiu no deixa de ser un repte per a la majoria de docents, especialment per als que estan en formació. En aquest sentit, el Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC ha liderat el projecte d’elaboració d’una guia d’Orientacions per introduir l’ensenyament responsiu a la formació inicial de mestres, en el marc del projecte competitiu “L’escola a la Universitat: un nou context per aprendre a fer de Mestre” iniciat el 2020 i culminat el juliol de 2023, que ha comptat amb el finançament de l’AGAUR, dins del programa MIF de Millora de la formació inicial de mestres.

Gràcies al programa Escola i universitat s’han pogut constatar les dificultats que tenen els futurs mestres per aplicar metodologies més constructives a l’hora d’ensenyar. Per aquest motiu, el grup de recerca ha demanat un altre ajut dins la convocatòria ARMIF, el qual ja ha estat concedit, per provar algunes eines i recursos que poden ajudar als futurs docents a aprendre a guiar la construcció de coneixement a través del diàleg a l’aula.

Share in social networks:

Notícies

Alumnes fent una activitat didàctica

Un projecte de la UVic-UCC conscienciarà els escolars dels efectes de la sequera amb un ‘escape room’

Davant els prolongats i cada vegada més freqüents episodis de sequera, afavorits pel canvi climàtic, els nivells d’aigua en rius i embassaments han experimentat una disminució important. Aquesta realitat, unida al fet que la UNESCO promou la incorporació de l’objectiu 6 de desenvolupament sostenible (ODS)...

UVic-UCC, Ajuntament i centres de secundària estrenyen lligams

La UVic-UCC i l'Ajuntament de Vic estrenyen lligams amb els centres de secundària de la ciutat

Aquest 18 de juliol ha tingut lloc a la Sala Gòtica de la UVic-UCC una trobada entre la direcció general de la FUBalmes i l'Ajuntament de Vic amb els directors dels centres de secundària de la ciutat. L'objectiu d'aquesta reunió ha estat, d'una banda, donar...

Exemplar de toturga babaua de la temporada 2024

La colonització de tortugues marines a les costes del Mediterrani espanyol continua

A l'última dècada, les platges del litoral espanyol i de la resta de la Mediterrània occidental estan experimentant un augment en la detecció de nius de tortuga careta o tortuga babaua (Caretta caretta). L'augment de la quantitat de nius en aquestes zones és...

Persones usuàries de la residència Aura de Manlleu que han participat al projecte Join4Joy

Dues residències d’Osona participen en un projecte europeu per fomentar l’activitat física entre la gent gran

Mantenir-se actiu afavoreix la salut de les persones. Tanmateix, posar el focus en el fet de gaudir en comptes de posar-lo en la salut pot ser una bona manera perquè la gent de 65 anys o més s’animi a practicar regularment exercici físic. A més, cal...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte