Vés al contingut

Quatre escoles de Manlleu entren al programa Escola i universitat

Un estudiant de Mestre fent una sessió de Ciències Naturals als alumnes de l'Escola Vedruna de Manlleu

Quatre escoles de Manlleu entren al programa Escola i universitat

Quatre de les cinc escoles de Manlleu, Vedruna, Els Quatre Vents, Casals Gràcia, Puig Agut i l’Escola d’Adults CFA Martí i Pol, han entrat a formar part del programa Escola i universitat (EU) que impulsa la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Així es consolida i s’amplia, després de cinc anys de la posada en marxa d’aquest programa, la xarxa de col·laboracions entre la facultat i les escoles de la comarca.

D’aquesta manera, nens i nenes de primària de les quatre escoles esmentades, així com alumnes de l’escola d’adults, es desplacen a la UVic en diverses ocasions durant un semestre, per portar-hi a terme les propostes didàctiques que preparen i imparteixen els estudiants de mestre. L’Ajuntament de Manlleu i la Universitat signaran aquest curs un conveni de col·laboració per facilitar el transport entre l’escola i la facultat. 

El programa Escola i universitat promou que la relació entre l’acadèmia i l’exercici professional tingui lloc a les aules i als laboratoris especialitzats de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia. És una línia estratègica impulsada pel deganat actual, amb l’objectiu de vetllar per una formació inicial dels mestres de qualitat i oferir un context d’aprenentatge tan real com  sigui possible.

Amb aquest mateix objectiu, el curs passat aquestes escoles de primària de Manlleu ja van entrar a formar part del programa MID (Mentoratge i identitat docent), que permet que estudiants de primer curs del grau en Mestre puguin destinar una jornada lectiva cada setmana i durant tot el curs, en una escola, per tal d’aprendre a construir la seva identitat com a docents, amb l’ajut de la mestra-tutora i en un context d’aula real. Alhora, el programa MID inclou el desenvolupament de diversos seminaris en els quals participen professorat de la Universitat i els mestres-tutors de les escoles per tal de definir conjuntament com es pot millorar l’acompanyament dels futurs mestres i el seu perfil professional.

Al projecte Escola i Universitat, hi participen també les escoles de Vic i de Gurb.

Amb el focus posat en l’ensenyament responsiu

L’ensenyament responsiu és una manera de plantejar-se l’ensenyament en què els coneixements, les idees i els raonaments dels nens i nenes que aprenen se situen en un primer pla durant el procés d’aprenentatge i assumeix que la construcció del nou coneixement només és possible si es fa des de, amb i sobre les idees dels infants. El programa Escola i Universitat posa el focus en l’ensenyament responsiu i esdevé un veritable banc de proves per posar-lo en pràctica.

Tot i que no existeix una metodologia específica, la recerca efectuada en aquest àmbit ha permès identificar un seguit d’estratègies que poden ajudar els docents a actuar d’una manera més responsiva i menys transmissiva. Tot i així, l’ensenyament responsiu no deixa de ser un repte per a la majoria de docents, especialment per als que estan en formació. En aquest sentit, el Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC ha liderat el projecte d’elaboració d’una guia d’Orientacions per introduir l’ensenyament responsiu a la formació inicial de mestres, en el marc del projecte competitiu “L’escola a la Universitat: un nou context per aprendre a fer de Mestre” iniciat el 2020 i culminat el juliol de 2023, que ha comptat amb el finançament de l’AGAUR, dins del programa MIF de Millora de la formació inicial de mestres.

Gràcies al programa Escola i universitat s’han pogut constatar les dificultats que tenen els futurs mestres per aplicar metodologies més constructives a l’hora d’ensenyar. Per aquest motiu, el grup de recerca ha demanat un altre ajut dins la convocatòria ARMIF, el qual ja ha estat concedit, per provar algunes eines i recursos que poden ajudar als futurs docents a aprendre a guiar la construcció de coneixement a través del diàleg a l’aula.

Comparteix a les xarxes:

Notícies

El grau en Teràpia Ocupacional celebra 25 anys

El grau en Teràpia Ocupacional celebra 25 anys

El grau en Teràpia Ocupacional de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB) celebra que fa deu anys la UVic-UCC va començar a impartir aquests estudis, que segueixen en marxa un quart de segle després. Des de 1998 fins al dia...

Estrena de la segona temporada de Lisa

Ja es pot veure la segona temporada de ‘Lisa’, la websèrie de la UVic

Una Lisa més madura i atrevida ha tornat a les aules de la UVic. L’Aula de Cinema de la Universitat va omplir-se, aquest dijous al vespre, en l’estrena d’aquesta nova entrega de Lisa, la websèrie coproduïda per la Universitat de Vic - Universitat Central de...

Els biofertilitzants procedents de les dejeccions ramaderes, tema d'estudi del projecte FERTIMANURE

Els biofertilitzants obtinguts a partir de dejeccions ramaderes poden competir amb els fertilitzants convencionals i tenen menys impacte ambiental

Els productes biofertilitzants que s’han obtingut a les biorefineries del projecte europeu FERTIMANURE, coordinat pel Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), han mostrat un rendiment agronòmic equivalent al dels productes fertilitzants convencionals, i uns impactes ambientals similars...

Gómez Batiste

Xavier Gómez Batiste reivindica el dret a l’atenció pal·liativa i la seva dimensió psicosocial i espiritual el dia en què rep el Premi EAPC Cicely Saunders 2024

En reconeixement de la seva destacada contribució a l'àmbit de les cures pal·liatives, Xavier Gómez Batiste, catedràtic de la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i director de la Càtedra de Cures Pal·liatives de la mateixa universitat...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte