Vés al contingut

La UVic-UCC esdevé una universitat cent per cent en línia i trasllada tota la seva activitat acadèmica a la xarxa

La UVic-UCC esdevé una universitat cent per cent en línia i trasllada tota la seva activitat acadèmica a la xarxa

Dues setmanes després del pas a la docència online arran de la suspensió de l’activitat acadèmica presencial pel coronavirus, tots els graus de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) continuen les classes a través de diversos recursos i plataformes digitals, amb el Campus virtual com a eix central de relació i contacte entre el professorat i l’alumnat. El canvi es va fer arran de la declaració del Govern de Catalunya demanant el confinament de la ciutadania per l’emergència sanitària del COVID-19 i es va implantar ja el primer dia d’entrada en vigor de les mesures. “Tenim assignatures de molts tipus, i algunes han implicat canvis profunds i complexos, i tant els docents com els estudiants han mostrat una gran predisposició per adaptar-se a la nova situació”, valora el vicerector de Professorat, Albert Juncà, que fa un balanç molt positiu d’aquests primers quinze dies.

Juncà explica que “com que l’escenari d’aturada de classes presencials es veia provable, dies abans que passés des del Rectorat ja es va començar a treballar per afrontar la situació”, i és per això que el mateix dia en què es va anunciar la suspensió de la docència presencial “tot el professorat ja va rebre les primeres indicacions, que s’han seguit transmetent via deganats i caps d’estudi de forma constant”. Per al vicerector, ha estat essencial “que cada ensenyament hagi estudiat quines eren les millors adaptacions per al seu cas concret” i que l’Àrea de les TIC, Unitat de Suport a la Docencia i el Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica (VOA) hagin “treballat a fons per donar resposta a les necessitats formatives del professorat de manera ràpida i concreta”.

Juncà afirma que “els docents han respost de manera modèlica al nou context i treballen per mantenir tant com sigui possible la planificació acadèmica prevista”. El vicerector recorda que el principal canvi que s’ha hagut d’afrontar ha estat metodològic (el pas de la presencialitat a la virtualització) i que també ha estat “l’alta capacitació pedagògica dels nostres docents” el que ha contribuït a fer-ho possible en bona mesura. Part de les activitats, les de caire més pràctic, s’han hagut de reorientar o, en alguns casos, posposar-se per mes endavant. Els professors de moltes assignatures que depenen d’un entorn físic com ara els laboratoris “han hagut d’aguditzar l’enginy, la creativitat i l’expertesa docent”, afirma.

Per facilitar al màxim el salt a la docència en línia, s’ha elaborat una sèrie de materials, recursos i indicacions adreçades al professorat aglutinats en una guia que, segons la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Cristina Vaqué, “recull les bones pràctiques a l’hora de plantejar alternatives online a les activitats docents presencials”. De forma periòdica, a més, s’organitzen sessions virtuals de suport a la docència adreçades al professorat, on es plantegen dubtes, alternatives, casos d’èxit i solucions en aquest sentit.

Recursos concrets per a assignatures especifiques

Més enllà del campus virtual, professorat i alumnes tenen a la seva disposició eines com el Microsoft Teams o la plataforma Zoom per seguir l’activitat acadèmica. A banda, cada grau i cada docent ha adaptat els seus continguts de la manera que ha considerat més adequada. Per exemple, en el cas del grau en Multimedia, el seu coordinador, Raymond Lagonigro, explica que “estem utilitzant eines de programació al núvol que permeten als estudiants escriure en diversos llenguatges de programació sense necessitat d’instal·lar aplicacions i llibreries o configurar entorns de desenvolupament”. Segons Lagonigro, aquest sistema de treball “permet al professor veure què estan escrivint els alumnes, i ajudar-los quan tenen problemes, dubtes o s’encallen. Entre d’altres, fan servir recursos com Sandbox, Stackblitz, codePen o GitHub.

Alguns professors, com Gonzalo Flores que imparteix Didàctica de l’Educació Física al grau en CAFE, fan servir l’aplicacio Edpuzzle, que permet afegir preguntes i activitats a un vídeo, que l’alumnat ha de contestar i superar per poder continuar la visualització i completar la classe o activitat. Aquest recurs, combinat amb les classes en directe a Zoom, “és dinàmic i divertit per a l’alumnat, permet establir flexibilitat en les dates d’execució de la sessió i al docent li garanteix un control de l’alumnat que completa i del que no completa la proposta docent”, explica Flores.

En el cas de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) un grup de professorat ha creat al Microsoft Teams l’equip “UViConfinats”, on des de l’inici del confinament es connecten per, segons explica la coordinadora del grau en ADE, Carme Viladecans, “aprendre conjuntament a fer anar l’eina per millorar l’experiència docent”. En el seu cas, explica, ha traslladat al Teams les deu hores setmanals de classe que imparteix. “L’alumnat valora positivament aquest canal de contacte que en certa manera ens acosta a l’enyorada normalitat”, afirma. Paral·lelament ha adaptat exercicis i activitats per facilitar l’autonomia de l’estudiantat en la seva resolució des de casa.

Altres docents, com Emma Hitchen, que imparteix diferents assignatures d’anglès a la FEC, han potenciat recursos ja utilitzats en el context normal de classe com el Kahoot, per fer qüestionaris de gramàtica, les tasques al Moodle o el Quizlet per repassar vocabulari. Alhora, ha introduït a l’aula temes de lectura, visualització o debat centrats en l’emergència sanitària del coronavirus i ha traslladat les presentacions orals de l’alumnat al Zoom. A l’Escola d’Idiomes, on també fa docència, les classes segueixen amb total normalitat via Zoom, a través del llibre digital i amb grups de conversa utilitzant les Breakout Rooms.

Els alumnes, connectats

La resposta de l’alumnat al nou context també ha estat bona, afirma Juncà, que recorda que “molts ja estaven familiaritzats amb els entorns virtuals i les seves dinàmiques. El vicerector explica que l’assistència i l’actitud a les classes és alta i la resposta als fòrums i activitats proposades és massiva a la majoria d’assignatures. “Hem constatat que l’activitat i la connectivitat dels estudiants a les aules virtuals s’ha disparat”, afegeix. A l’eina col·laborativa Microsoft Teams que, entre altres, professors i alumnes utilitzen per fer tutories, es registren més de 7.000 missatges i una mitjana de 300 videotrucades diàries. Pel que fa a l’ús del Campus virtual, “el trànsit ha augmentat significativament perquè, malgrat hi entren el mateix nombre de persones, aquestes hi estan connectades molt més temps del que era habitual, perquè el treball no el fan a les aules físiques sinó a les virtuals”, explica Joan Busquiel, director de l’Àrea TIC.

En aquest context, l’alumnat de tercer de Medicina, que ja des del primer dia del confinament va traslladat tota l’activitat docent al Zoom, va fer arribar la setmana passada una carta d’agraïment al professorat de l’assignatura de Nefrologia i Urologia, que cursen en aquests moments. “Estan al peu del canó cada dia lluitant pel benestar dels seus pacients i en una època molt complicada, i malgrat tot ens reben cada tarda amb tot el material preparat, una gran professionalitat i motivació, i ens transmeten aquesta actitud dia a dia”, diuen els estudiants.

“Adaptar la docència d’un dia per l’altre sense saber fins a quan s’allargarà crea un neguit a tothom i suposa una càrrega de feina extra”, reconeix el vicerector de Professorat, que recorda que molts docents han de fer front a aquest repte tenint cura dels fills o de persones grans. Tanmateix, assegura Juncà, la sensació que es palpa també és de satisfacció en veure “com hem estat capaços en un temps record d’adaptar bona part de les assignatures al format no presencial”. Per al vicerector, aquest salt inesperat a la docència virtual que la Universitat s’ha vist obligada a fer “ens haurà servit per espolsar-nos algunes pors per, en un futur, tenir clar de quina manera els recursos de la docència no presencial poden ser un molt bon complement a la presencial”.

 

Comparteix a les xarxes:

Notícies

Bola del món

La UVic-UCC suma la seva firma a la Magna Charta Universitatum 2020

La UVic-UCC ha signat aquest mes d’abril la Magna Charta Universitatum 2020 (MCU), confirmant el seu compromís amb la promoció de l’autonomia acadèmica, la responsabilitat social i els valors universitaris. Amb aquesta signatura, la UVic-UCC se suma a un total de 975 universitats de...

Persona fent esport

La UVic becarà cada curs deu esportistes d’alt nivell vinculats a clubs esportius del territori

El Campus UVic de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha convocat les Beques Esportives Universitàries, una nova línia de beques dirigides a esportistes d’alt nivell. Les ajudes tenen com a objectiu atraure i retenir el talent esportiu d’estudiants que...

Aula Montessori de la UVic-UCC

La UVic-UCC passa a ser Training Center de l’Association Montessori Internationale

La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia, ha passat a ser centre formador de ple dret de l’Association Montessori Internationale (AMI). Aquesta institució, màxim òrgan mundial que acredita els formadors en pedagogia...

El Programa per a l'Atenció Integral per a Persones amb Malalties Avançades de la Fundació "La Caixa", premiat per la IAHPC

El Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades, premiat per la IAHPC

El Programa per a l’Atenció Integral per a Persones amb Malalties Avançades de la Fundació ”la Caixa”, amb el suport de la Càtedra de Cures Pal·liatives de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), ha rebut el premi Institutional Recognition Award 2024...

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte