- Necessites orientació?
- Parlem
- Descarrega el catàleg
- Visita'ns
Matrícula oberta
Tens dubtes? Descarrega't la guia per entendre els cicles i saber quin fa més per tu!
T'agradaria treballar en el sector de la salut i en l'àmbit administratiu? Cada vegada més el sistema sanitari necessita perfils que van més enllà del personal mèdic i d'infermeria per proporcionar una atenció centrada en les necessitats de l'usuari, especialment en situacions d'alta complexitat clínica o social.
Aquest cicle proporciona els coneixements necessaris per entendre el sistema, la terminologia, les dades i els processos clinicoadministratius, i també les habilitats comunicatives i de treball en equip que han de revertir en la millora de l'atenció als pacients i a les seves famílies i en la coordinació entre professionals.
Característiques clau del cicle en Documentació i Administració Sanitàries
- Formació orientada especialment a la gestió del pacient i a l'atenció de les persones, recreant situacions que viuen els professionals sanitaris a diari.
- Estudiaràs en un entorn amb professorat i serveis universitaris de la UVic.
- Al Campus Professional des del primer curs entrenem els nostres alumnes oferint-los seminaris de competències transversals (soft skills) dels àmbits de la comunicació oral, de la resolució de problemes amb creativitat, del pensament positiu... Preparem les persones per afrontar els reptes de futur que afecten el sector.
Facebook, Twitter, Instagram i blog del Campus Professional de la UVic-UCC
Informació general
- Títol: Tècnic Superior en Documentació i Administració Sanitàries
- Denominació: Documentació i Administració Sanitàries
- Nivell: formació professional de grau superior (Educació Superior)
- Durada: 2.000 hores (2 cursos acadèmics)
- Família professional: Salut
- Modalitat de formació: formació basada en la pràctica i opció a cursar formació en alternança dual
- Lloc d'impartició:
Campus Professional de la UVic-UCC
Centre Teknós a l'UManlleu
C/ Baixa Cortada, 1
08560 Manlleu
Tel. 938 815 531 / campusprofessional@uvic.cat
Referents legals
- Reial decret 768/2014, de 12 de setembre, pel qual s'estableix el títol de tècnic superior en documentació i administació sanitàries.
- Ordre EDU/10/2020, de 31 de gener, per la qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de Documentació i Administració Sanitàries (DOGC núm. 8057, de 5.2.2020)
Vies d'accés
Tenen accés a un CFGS les persones que compleixin algun dels requisits següents:
- Tenir el títol de batxillerat.
- Tenir el títol de tècnic (CFGM) de formació professional o d'arts plàstiques i disseny.
- Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau superior. Per presentar-s'hi cal tenir complerts 19 anys o bé complir-los durant l'any natural en què es fa la prova.
- Tenir el títol de tècnic/a superior (CFGS), especialista o d'arts plàstiques i disseny.
- Haver superat la prova d'accés a la universitat per a més grans de 25 anys o de 45 anys.
- Haver superat el segon curs de batxillerat de qualsevol modalitat de batxillerat experimental.
- Haver superat el curs d'orientació universitària (COU) o el preuniversitari.
- Tenir titulació universitària o una d'equivalent.
Consulta la informació específica per a l'accés i la inscripció en aquest enllaç.
Pla d'estudis
Avís: canvis en els cicles d'FP per al curs 2024-2025. S'introdueixen nous mòduls i hi haurà canvis en les estades en centres de treball. En breu actualitzarem aquesta informació per a cadascun dels cicles.
Moduls formatius |
---|
MP1. Gestió de pacients en l'atenció primària i l'atenció especialitzada. Gestió i derivació de pacients en les diferents prestacions assistencials |
MP2. El llenguatge de les ciències de la salut. Fisiopatologia per sistemes i aparells |
MP3. Rastreig i indexació del document clínic. Indexació d'episodis assistencials específics |
MP4. La documentació clínica. L'arxiu clínic |
MP5. Els sistemes d'informació en sanitat. La classificació internacional de malalties |
MP6. Tecnologia i comunicació digital, i processament de dades. Tractament avançat de la informació, arxivament i presentació de la informació escrita. Gestió de bases de dades, disseny de full de càlcul i integració d'aplicacions |
MP9. Estadística i epidemiologia. Bases de dades sanitàries |
MP11. Incorporació al treball. Prevenció de riscos laborals |
MP7. Codificació específica de patologia sistèmica. Codificació específica de lesions i emmetzinaments. Codificació específica de patologia ginecològica, obstètrica i del període perinatal |
MP8. La comunicació en l'àmbit assistencial. Orientació i assessorament en l'àmbit sanitari |
MP10. La gestió administrativa als centres sanitaris. La gestió administrativa en assajos clínics i projectes de recerca |
MP12. Empresa i iniciativa emprenedora |
MP13. Anglès tècnic |
MP14. Projecte de documentació i administració sanitàries |
MP15. Formació en centres de treball |
Competències professionals, personals i socials
- Realitzar la gestió d'ingressos, altes, assignació de llits i prestació d'altres serveis sanitaris a pacients/usuaris, assegurant el compliment dels processos i els nivells de qualitat.
- Reconèixer la terminologia clínica dels documents sanitaris en relació amb els processos patològics i la seva atenció en els serveis sanitaris.
- Seleccionar diagnòstics i procediments diagnòstics i/o terapèutics, així com dades clíniques d'interès de la documentació clínica.
- Elaborar i tramitar documents i comunicacions pròpies dels serveis sanitaris a partir de les necessitats detectades i en l'àmbit de la seva responsabilitat, respectant els criteris deontològics de la professió.
- Gestionar l'arxiu d'històries clíniques i altra documentació, atenent a criteris, processos i procediments establerts.
- Utilitzar els sistemes de classificació de malalties segons la normativa vigent, en els processos de codificació de diagnòstics i procediments.
- Dur a terme processos de codificació de diagnòstics i procediments relacionats amb la classificació internacional de malalties.
- Explotar i validar bases de dades per al sistema d'informació clínico-assistencial, la qualitat i la investigació, assegurant l'aplicació de la normativa de protecció de dades.
- Gestionar documentació sanitària aplicant l'estructura, utilitats, validacions i explotacions del conjunt mínim bàsic de dades (CMBD).
- Atendre i orientar pacients i familiars aplicant tècniques de comunicació per a la millora de la qualitat assistencial i satisfacció dels mateixos.
- Executar tasques administratives en la gestió de les àrees assistencials i no assistencials dels centres sanitaris.
- Adaptar-se a les noves situacions laborals: mantenir actualitzats els coneixements científics, tècnics i tecnològics relatius a l'entorn professional, gestionar la formació pròpia i els recursos existents en l'aprenentatge al llarg de la vida i utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Resoldre situacions, problemes o contingències amb iniciativa i autonomia en l'àmbit de competència, amb creativitat, innovació i esperit de millora en el treball personal i en el dels membres de l'equip.
- Organitzar i coordinar equips de treball amb responsabilitat, supervisant-ne el desenvolupament, mantenint relacions fluides i assumint el lideratge, així com aportant solucions als conflictes grupals que es presentin.
- Comunicar-se amb els iguals, superiors, clients i persones sota responsabilitat, utilitzant vies eficaces de comunicació, transmetent la informació o coneixements adequats i respectant l'autonomia i competència de les persones que intervenen en l'àmbit de treball.
- Generar entorns segurs en el desenvolupament de la feina i en el de l'equip, supervisant i aplicant els procediments de prevenció de riscos laborals i ambientals, d'acord amb el que estableixen la normativa i els objectius de l'empresa.
- Supervisar i aplicar procediments de gestió de qualitat, d'accessibilitat universal i de "disseny per a tots", en les activitats professionals incloses en els processos de producció o prestació de serveis.
- Realitzar la gestió bàsica per a la creació i funcionament d'una petita empresa i tenir iniciativa en l'activitat professional amb sentit de la responsabilitat social.
- Exercir els drets i complir les obligacions derivades de l'activitat professional, d'acord amb el que estableix la legislació vigent, participant activament en la vida econòmica, social i cultural.
- Exercir les competències professionals amb subjecció a criteris de confidencialitat i al previst en la legislació que regula la protecció de dades de caràcter personal.
Formació en centres de treball i formació dual
La formació en centres de treball són pràctiques i estades formatives no laborals en empreses que l'alumnat d'ensenyaments de formació professional en centres de treball porta a terme mitjançant un conveni de col·laboració que subscriuen el centre docent, l'empresa i cada estudiant.
L'objectiu d'aquesta estada és completar el coneixement i les competències de l'alumnat adquirides en l'àmbit acadèmic i fer-li conèixer la realitat del món productiu per tal d'enfocar el seu projecte de futur professional i millorar les seves possibilitats d'inserció laboral.
Aquest cicle té una durada de 2.000 hores (2 cursos acadèmics), 449 hores de pràctiques amb possibilitat de fer 1.000 hores de formació dual.
Formació dual
El sistema d'estudi dual combina la formació en l'àmbit laboral en una empresa i la formació acadèmica a l'aula, amb l'objectiu d'aconseguir una qualificació professional del treballador-estudiant que combina l'activitat laboral en una empresa amb l'activitat formativa al centre.
L'activitat formativa de l'empresa té reconeixement acadèmic.
L'estudiant que fa formació dual obté una beca o contracte amb l'empresa que li ofereix suport econòmic i li permet cofinançar els estudis.
L'accés a la formació en alternança dual s'inicia a través d'un període en pràctiques en fase de prova en el qual l'empresa i l'alumne es coneixen, abans d'iniciar la beca o el contracte.
- Perquè incrementa la teva motivació, ja que apliques els teus coneixements en un entorn laboral.
- Perquè facilita la teva inserció laboral, ja que en acabar la formació acumules molta experiència pràctica.
- Perquè et permet disposar d'un suport econòmic mitjançant una beca o un contracte.
- Perquè incideix en la millora de la qualitat de la teva formació professional.
- Perquè incrementa la vinculació i la corresponsabilitat del teixit empresarial en la formació professional.
- Perquè permet la millora de la competitivitat.
Consulta més informació sobre els avantatges de la formació dual.
- L'empresa millora la competitivitat ja que millora la gestió dels recursos humans i disposa de capital humà amb més competència i habilitats personals i professionals.
- L'empresa emfatitza la formació pràctica i participa activament en el disseny dels continguts de la formació professional i, per tant, ofereix la possibilitat de formar futurs treballadors d'acord a les seves necessitats específiques i els seus processos i cultura empresarial.
- L'empresa recupera el model d'aprenent, la qual cosa garanteix que la formació de l'estudiant millora i també millora el desenvolupament personal dels joves.
- L'empresa augmenta les competències i el rendiment laboral del treballador-estudiant contractat o amb beca.
- L'empresa exerceix una forma de responsabilitat social, ja que fomenta la formació i l'ocupabilitat de les persones.
- La formació d'avui és l'empresa de demà.
Hi ha dues modalitats d'estada de l'alumne a l'empresa: un contracte laboral o una beca.
L'alumnat es pot incorporar a la FP Dual en format de beca. En aquest cas no s'estableix relació laboral entre l'empresa i l'estudiant i:
- No hi ha limitació d'edat de l'estudiant.
- La beca ha de tenir una durada mínima de 2 mesos i màxima de 12 mesos dins d'un curs amb possibilitat d'una pròrroga.
- Cal signar un acord entre l'empresa, el centre i l'estudiant amb el detall de les activitats formatives, la retribució i la resta de condicions de l'estada.
- L'empresa gestiona l'alta a la Seguretat Social com a becari.
- La compensació econòmica que percep l'estudiant té com a referència mínima el salari mínim interprofessional.
L'estudiant pot tenir qualsevol tipus de contracte, tot i que el més habitual per a la formació dual és el contracte de formació i aprenentatge. En aquest cas cal complir els requisits següents:
- L'estudiant ha de tenir una edat màxima de 25 anys.
- El contracte ha de ser de mínim 1 any i màxim 3 anys.
- La jornada laboral màxima és de 40 hores/setmana (que inclou la formació duta a terme al centre educatiu amb un mínim del 25 % de la jornada el primer any).
- L'empresa pot obtenir una bonificació del 100% de les quotes de la Seguretat Social (empreses de menys de 250 treballadors) o del 75 % (empreses més grans).
- En cas de contractar la persona indefinidament a posteriori, l'empresa obté reduccions de fins a 1800 €/any durant 3 anys.
- La retribució de l'alumne té com a referència mínima el salari mínim interprofessional.
Sortides professionals
- Tècnic/a superior en documentació sanitària
- Responsable tècnic/a de codificació de documentació sanitària
- Responsable tècnic/a d'arxius d'històries clíniques
- Responsable tècnic/a de tractament i disseny documental sanitari
- Responsable tècnic/a de sistemes d'informació assistencial sanitària
- Responsable tècnic/a d'avaluació i control de qualitat de la prestació sanitària
- Responsable tècnic/a de gestió de processos administratius-clínics
- Responsable d'administració d'unitats, departament o centres sanitaris
- Assistent/a d'equips de recerca biomèdica
- Secretari/ària de serveis sanitaris
- Estudis de mercat i d'opinió pública
Claustre docent
L'equip docent està format per personal amb una llarga trajectòria tant en el món de la formació com en el sector clínic. A més, el professorat compta té el suport i l'experiència de les metodologies docents aportades per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, i el contacte directe amb el sector.
Passarel·la universitària
La superació d'aquest cicle dona accés directe a graus universitaris.
Consulta les taules de reconeixements a graus universitaris que s'apliquen als estudiants de la UVic-UCC.